Spijt

Rallye

Forumguru
#clickbait ;)

Maar tja, de Smartgate en Smartlink functies: gekozen wegens "budget genoeg" en misschien wel interessant voor een nerd/IT'er, maar niet dus... Nog NOOIT gebruikt, zelfs nog niet geprobeerd :banghead:
Tenzij je die nodig hebt voor Android Auto? Dat gebruik ik namelijk wel :thumbsup:

Smartlink is nodig voor Android Auto....

Da's nou het eerste dat ik uit een auto haal: zonder 3e hoofdsteun heb ik beter zicht naar achter in de binnenspiegel.

Voor een evt. achterpassagier is die qua veiligheid toch wel fijn. Ik heb hem zo laag mogelijk staan. Zit niet in het zicht.
 

Fabia 123

Forumguru
Spijt heb ik ook niet maar er zijn zaken die ik bij een volgende auto wel graag wil.
Voorruit verwarming, 360 graden camera,led lampen, waarschuwing als er iets in de dode hoek zit en een zesbak.

De koplampsproeiers die ik nu heb zijn voor mij niet echt nodig.

Maar sommige van deze snufjes zijn nu niet op de Fabia leverbaar.
 

Superbst

Senior Member
Voorruitverwarming is typisch zoiets dat als je het 1 keer ooit gehad hebt (voor mij bij een Ford, die daar voortrekkers in waren), je dit echt wel zal missen...

Maar sommige merken bieden het gewoon (nog) niet aan: mainstream merken als Renault bvb, maar zelfs een premium merk als BMW heeft het (bij mijn weten) niet? Vermoedelijk iets met patenten/rechten op de technologie?
 

peterhuppertz

Forumguru
Als tweedehandskoper heb je het niet voor het uitzoeken. Ik had een vrij beperkt zoekvenster: ik wilde het liefst een O2, en wel een 1.8TSI DSG uit 2012 met niet al teveel kilometers en een gekende onderhoudshistorie. Elegance zou fijn zijn, en wel een fraaie kleur in plaats van dat eeuwige zwart of zilvergrijs. Elegance business zou fijn zijn geweest vanwege de Xenon, de donkerder achterruiten en de telefoonvoorbereiding, dacht ik.
Uiteindelijk bleven er twee over: een zilvergrijze auto met Xenon en Bluetooth en net iets meer dan een ton erop, en een bordeauxrode met 133.000 km.
De bordeauxrode had een wat hogere kilometerstand, géén Xenon, géén telefoonvoorbereiding, maar wel een netter (en licht, dus mooier) interieur, de originele radio (waar de andere een rommelig ingebouwd double din Pioneer-ding had), en de rode klonk als een naaimachientje, waar de andere een wat rommeliger geluid maakte, zeker toen de motor nog koud was. De auto had nog maar één eigenaar gehad, en op de laatste beurt na waren alle beurten op tijd geweest. Tijdens de proefrit maakte de auto gewoon een erg fijne indruk, ook als ik 'm es op z'n staart trapte bleef de motor rustig, de bak schakelde precies zoals je zou verwachten, en zonder stoterigheid.
Driemaal raden welke het geworden is (hint: zie mijn avatar).

Dan maar geen Xenon. Met een Dension Ice bluetoothdingetje (die de telefoonintegratie van de Columbus en de maxidot volledig benut) was de telefoonvoorbereiding ook opgelost, en de niet-getinte achterruiten zijn nu geprivatiseerd met Privacy Shades. Al met al wéét ik dat deze auto meer naar mijn zin is dan de wat rauwer lopende zilvergrijze met Xenon en blauwe tanden in de Pioneer radio. Er is ook geen spoor van overmatig olieverbruik (tijdens de laatste 1000 kilometer na de beurt zie ik op de peilstok geen verschil), en ik begin er zowaar behoorlijk vertrouwen in te krijgen. De accu en de GPS-antenne zijn onder garantie vervangen, en de auto is nu geheel klachten- en storingsvrij.

Dan vind ik het gemis van die Xenon en dat privacy glass helemaal niet erg. Die privacy shades zijn esthetisch misschien geen geweldige oplossing, maar ik kan er prima mee leven.

Andersom kan ook. Je kunt ook een tweedehands auto kopen met opties waavan je denkt "... waarom?"
Twee auto's geleden had ik er eentje met elektrisch verstelbare stoelen, maar zonder geheugenfunctie. Alle nadelen van elektrische verstelling zonder het enige voordeel. Moet dat nou?
Toen ik mijn vorige auto zocht, zocht ik heel specifiek naar een 2.7HDI. Het vooruitzicht was dat ik, tot aan mijn pensioen, veel kilometers zou blijven maken, en ik wilde er lang in blijven rijden. Dat gaat met PSA-diesels behoorlijk goed... en die 2.7HDI is geen lullig tweeliter budget-dieseltje, maar zo'n blok van "nou jongens, het mag wat kosten... es kijken hoe goed we zo'n ding kunnen maken". De motor werd ontwikkeld door PSA en het Ford-concern, voor gebruik in de C6 en de Jaguar diesel-varianten, en de C5 mocht er ook van meegenieten. Balansassen, dubbele turbo, een langs een lineaal getrokken koppelkromme, en zwaar overengineered, met een geschatte levensduur van een tonnetje of vijf, zes minimaal.
Probleem: die auto was alleen te koop in de Exclusive-uitvoering, en daar was de optiecatalogus al helemaal boven leeggeschud. Er zaten opties bij waarvan ik zeer heb genoten (automatisch dimmende buitenspiegels, stoelmassage), maar ook opties die ik nooit zou hebben genomen, zoals sfeerverlichting (ja, echt), een vrij waardeloos navigatiesysteem, parkeersensoren vóór, en een elektronische handrem.
Maar de ergste was toch wel de elektrische achterklep. Als je nog steeds een hand nodig hebt om de klep te openen (het knopje op de afstandsbediening), is dat echt een zinloze optie - zeker omdat hij achter het systeem zat dat na enige tijd de eco-modus aanzette, en de klep (die je net met de motor had geopend) niet meer wilde sluiten, waardoor je de auto moest starten om de achterklep dicht te doen.
Maar de auto was gewoon niet zonder al die opties te krijgen.

Maar, zoals al aangehaald, soms heb je het ook niet voor het uitzoeken als je nieuw koopt. Vaak is een uitrustingsniveau of een optiepakket goedkoper dan de individuele opties, en ook dan kan je, omdat je optie A graag wilt, ook opgezadeld worden met opties B, H en X waarop je niet zat te wachten. Soms is dat omdat de hardware voor optie B ook de hardware is voor optie X... soms is dat omdat het te duur is om acht verschillende spiegels te maken om alle mogelijke combinatie van opties open te stellen... en soms is het gewoon commercie, of "economy of scale".
 

Cordoba

Forumguru
Voorruitverwarming is typisch zoiets dat als je het 1 keer ooit gehad hebt (voor mij bij een Ford, die daar voortrekkers in waren), je dit echt wel zal missen...

Maar sommige merken bieden het gewoon (nog) niet aan: mainstream merken als Renault bvb, maar zelfs een premium merk als BMW heeft het (bij mijn weten) niet? Vermoedelijk iets met patenten/rechten op de technologie?

Zeker weten van niet: patent is maar 20 jaar geldig, en Ford heeft het al zo'n 30 jaar, daarnaast is het principe niet anders dan die van de achterruitverwarming, en daar zit het bij de meeste merken al sinds begin zeventiger jaren.

Da's nou het eerste dat ik uit een auto haal: zonder 3e hoofdsteun heb ik beter zicht naar achter in de binnenspiegel.

Dat is niet nodig: de middelste hoofdsteun is anders vorm gegeven, vanaf de zijkant gezien een soort halve maan. Daardoor kan de middelste hoofdsteun zakken tot ie nog maar een cm of vijf boven de rugleuning uit komt, dus zeker als ie niet gebruikt wordt hoeft ie niet in het zicht te zitten.
 

Tuulster

Forumguru
Nee, ik heb geen spijt van mijn nieuwe baan, met een grote glimlach dagelijks op de fiets naar mijn nieuwe werk.
Maar wel dagelijks spijt van het feit dat ik mijn prachtige Superb III achter moest laten op de parkeerplaats van mijn vorige werkgever :troost:
 
Ach spijt, dat is een groot woord maar ik blijf mij bij iedere rit verbazen over hoe slecht de standaard navigatie is vergeleken met het oude TomTom apparaat dat ik had / de TomTom app op de telefoon.
Hiermee bedoel ik dat ik vaak kleine wegen wordt opgestuurd die beslist niet sneller zijn of dat de navigatie denkt dat wegen afgesloten zijn die gewoon open zijn.
Ik luister vaak gewoon niet meer. Heeft mij een keer 3 uur omrijden bespaard....
Verder had ik als optie op mijn S3 automatisch inparkeren aangevinkt. Handig dacht ik. In de praktijk gebruik ik het echter nooit. Met de hand inparkeren met camera en piepjes rondom gaat veel sneller.
 

Tassin

Forumguru
Met stip op 1: de achterruitwisser. Verstoort de mooie, vloeiende lijn van de berline en werkt voor geen meter. Ik gebruik het onding nooit. Ook al omdat de achterruit vanzelf drooggeveegd wordt door de aerodynamica (beetje vergelijkbaar met de droger in de carwash). Helaas zat deze optie inbegrepen in een pakket ...

Voor het overige: heel veel opties die ik nooit had gehad, snel gewend was en nu niet meer zou willen missen.
 

Tassin

Forumguru
Nee, ik heb geen spijt van mijn nieuwe baan, met een grote glimlach dagelijks op de fiets naar mijn nieuwe werk.
Maar wel dagelijks spijt van het feit dat ik mijn prachtige Superb III achter moest laten op de parkeerplaats van mijn vorige werkgever :troost:

Ow ow ow, en je had die nog zo mooi gepimpt! Daar moet je toch wel effe bij slikken ...
 
@EdK Daar erger ik me ook nog al eens aan. Opties de je alleen kunt bestellen vanaf een bepaald uitrustingsniveau. Soms zal het er mee samenhangen dat er bepaalde componenten aanwezig moeten zijn, en niet in iedere uitvoering aanwezig zijn. Maar vaak is het naar mijn mening puur een marketing verhaal.

Wat ik ook hoogst irritant vind, is dat je bij sommige opties verplicht bent er andere opties bij te nemen en dan wordt een optie van nog geen €100,- ineens €2500,-. Dat viel mij vooral op bij het samenstellen van een Passat. Mede de oorzaak dat het een Superb geworden is.
Heel herkenbaar, heb een jaar of 6 geleden een Golf variant besteld en daarbij wou ik het onderstel iets verlaagd hebben en daarbij een sportonderstel.... kon dat niet apart bestellen en om deze auto naar wens te krijgen zat ik op 3 pakketten.

Achteraf niet handig geweest,
 

B.Stuurder

Forumguru
@EdK Daar erger ik me ook nog al eens aan. Opties de je alleen kunt bestellen vanaf een bepaald uitrustingsniveau. Soms zal het er mee samenhangen dat er bepaalde componenten aanwezig moeten zijn, en niet in iedere uitvoering aanwezig zijn. Maar vaak is het naar mijn mening puur een marketing verhaal.

Wat ik ook hoogst irritant vind, is dat je bij sommige opties verplicht bent er andere opties bij te nemen en dan wordt een optie van nog geen €100,- ineens €2500,-. Dat viel mij vooral op bij het samenstellen van een Passat. Mede de oorzaak dat het een Superb geworden is.
Koppelverkoop heet dat. Is dat legaal eigenlijk?
 

B.Stuurder

Forumguru
En spijt? Nee, misschien had ik ook de achteruitrij camera moeten bestellen, maar spijt is een groot woord. Een 360 graden camera had ik wél besteld, maar deze was (is?) niet op een O3 te bestellen.

Verder heb ik elke optie, nutteloos in mijn optiek is de dan verkeersbord herkenning. Daar heb je dus echt geen zak aan, soms geeft hij zelfs de verkeerde snelheid aan, wat nog geld zou kunnen kosten bij een eventuele controle.
 

robvv

Senior Member
Spijt dat ik niet de Lane Assist heb genomen (was maar kleine meerprijs) en (wat minder) het verwarmbaar stuur (met die maanden vrieskou hier in Nederland).

lane assist had ik ook graag gewild, maar mijn zakken waren leeg.
overigens was de meerprijs enorm, omdat ik - via de koppelverkoop - dan ook navigatie had moeten nemen (en de navigatie heb ik nu via Carplay). Een verschil van grofweg € 2000
 

fanSkoda-VW

Forumguru
't Is toch vaak een kwestie van geld. Opties die er niet zijn kan je toch laten inbouwen?
Mijn F3C had geen navigatie af fabriek, toen niet leverbaar in al hun wijsheid.
Ik vertelde de verkoper dat ik geen auto zou kopen die minder aan boord had dan mijn oude F1C.
Na 14 dagen kwam het verlossende woord: er kon door hun wél een aftermarketnav ingebouwd worden.

Overigens heb ik nog steeds de pee in dat koeling in het dashboardkastje niet meer kan (wel op de F1C & F2C). Alsook de parapluiehouder in de rolhoes. Simply stupid, zal ik maar zeggen.

Heeft iemand ooit bij aankoop een formuliertje kunnen invullen om zo Pon/Skoda wat marketinggegevens te bezorgen? Gemiste kans!

Zo is het ook vaak met andere dingen, het kost een paar Euroduiten, maar de garage kan veel zaken na levering inbouwen. En dat scheelt ook BPM, of hoe het mag heten tegenwoordig.
grtsss
 

Canon-Eye

Forumguru
En dat scheelt ook BPM, of hoe het mag heten tegenwoordig
Dat was vroeger. BPM wordt tegenwoordig geheven op basis van de CO2-uitstoot, heeft niets meer van doen met de catalogusprijs inclusief fabrieksopties. Laatstgenoemde is nog wel basis voor de bijtelling, dus de zakelijke rijder kan nog een voordeeltje halen uit achterafinbouw.
 

peterhuppertz

Forumguru
nutteloos in mijn optiek is de dan verkeersbord herkenning

Verkeersbordherkenning. Zucht... een geweldig voorbeeld van een probleem dat ze op een huiveringwekkend verkeerde manier hebben opgelost.

In 1994 gaf ik es een lezing over netwerk-toepassingen. IP On Everything was de titel. Eén van de voorbeelden was een systeem dat ingebouwd was in de vangrail, en dat alle relevante parameters over dat wegvak zou "broadcasten". De maximumsnelheid zou er slechts eentje van zijn. De op dat wegvak rijdende auto's konden dat bericht oppakken en de erin staande data naar behoefte toepassen. Dat was overigens nog maar één van de mogelijke toepassingen die ik voor die lezing had bedacht.

Nu gaan we proberen een (bewegend) beeld te interpreteren. Dat is, in vergelijking met een TCP-protocol, een heel breekbare oplossing met veel kans op fouten.
In 1994 hadden we de techniek al om dit mogelijk te maken, en vierentwintig jaar later komen we met verkeersbordherkenning.

Het is voor een techneut om gillend gek van te worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
een geweldig voorbeeld van een probleem
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie dat hele "probleem" eigenlijk niet.
Of je rijdt zelf gewoon oplettend zoals je dat geleerd hebt, óf je delegeert het aan een vakman en bestelt een taxi of zo.
Aan het blind vertrouwen op vooralsnog totaal niet betrouwbare systemen ben ik nog lang niet toe, laat staan dat ik enig meegevoel zou kunnen opbrengen voor degenen die erover klagen dat ze misleid zijn door zo'n systeem.

En dan heb ik het nog niet eens over de vele fouten en inconsequenties die overheden tegenwoordig in de bebording maken en zelfs niet verbeteren nadat ze erop zijn gewezen.
 
Bovenaan Onderaan