Als tweedehandskoper heb je het niet voor het uitzoeken. Ik had een vrij beperkt zoekvenster: ik wilde het liefst een O2, en wel een 1.8TSI DSG uit 2012 met niet al teveel kilometers en een gekende onderhoudshistorie. Elegance zou fijn zijn, en wel een fraaie kleur in plaats van dat eeuwige zwart of zilvergrijs. Elegance business zou fijn zijn geweest vanwege de Xenon, de donkerder achterruiten en de telefoonvoorbereiding, dacht ik.
Uiteindelijk bleven er twee over: een zilvergrijze auto met Xenon en Bluetooth en net iets meer dan een ton erop, en een bordeauxrode met 133.000 km.
De bordeauxrode had een wat hogere kilometerstand, géén Xenon, géén telefoonvoorbereiding, maar wel een netter (en licht, dus mooier) interieur, de originele radio (waar de andere een rommelig ingebouwd double din Pioneer-ding had), en de rode klonk als een naaimachientje, waar de andere een wat rommeliger geluid maakte, zeker toen de motor nog koud was. De auto had nog maar één eigenaar gehad, en op de laatste beurt na waren alle beurten op tijd geweest. Tijdens de proefrit maakte de auto gewoon een erg fijne indruk, ook als ik 'm es op z'n staart trapte bleef de motor rustig, de bak schakelde precies zoals je zou verwachten, en zonder stoterigheid.
Driemaal raden welke het geworden is (hint: zie mijn avatar).
Dan maar geen Xenon. Met een Dension Ice bluetoothdingetje (die de telefoonintegratie van de Columbus en de maxidot volledig benut) was de telefoonvoorbereiding ook opgelost, en de niet-getinte achterruiten zijn nu geprivatiseerd met Privacy Shades. Al met al wéét ik dat deze auto meer naar mijn zin is dan de wat rauwer lopende zilvergrijze met Xenon en blauwe tanden in de Pioneer radio. Er is ook geen spoor van overmatig olieverbruik (tijdens de laatste 1000 kilometer na de beurt zie ik op de peilstok geen verschil), en ik begin er zowaar behoorlijk vertrouwen in te krijgen. De accu en de GPS-antenne zijn onder garantie vervangen, en de auto is nu geheel klachten- en storingsvrij.
Dan vind ik het gemis van die Xenon en dat privacy glass helemaal niet erg. Die privacy shades zijn esthetisch misschien geen geweldige oplossing, maar ik kan er prima mee leven.
Andersom kan ook. Je kunt ook een tweedehands auto kopen met opties waavan je denkt "... waarom?"
Twee auto's geleden had ik er eentje met elektrisch verstelbare stoelen, maar zonder geheugenfunctie. Alle nadelen van elektrische verstelling zonder het enige voordeel. Moet dat nou?
Toen ik mijn vorige auto zocht, zocht ik heel specifiek naar een 2.7HDI. Het vooruitzicht was dat ik, tot aan mijn pensioen, veel kilometers zou blijven maken, en ik wilde er lang in blijven rijden. Dat gaat met PSA-diesels behoorlijk goed... en die 2.7HDI is geen lullig tweeliter budget-dieseltje, maar zo'n blok van "nou jongens, het mag wat kosten... es kijken hoe goed we zo'n ding kunnen maken". De motor werd ontwikkeld door PSA en het Ford-concern, voor gebruik in de C6 en de Jaguar diesel-varianten, en de C5 mocht er ook van meegenieten. Balansassen, dubbele turbo, een langs een lineaal getrokken koppelkromme, en zwaar overengineered, met een geschatte levensduur van een tonnetje of vijf, zes minimaal.
Probleem: die auto was alleen te koop in de Exclusive-uitvoering, en daar was de optiecatalogus al helemaal boven leeggeschud. Er zaten opties bij waarvan ik zeer heb genoten (automatisch dimmende buitenspiegels, stoelmassage), maar ook opties die ik nooit zou hebben genomen, zoals sfeerverlichting (ja, echt), een vrij waardeloos navigatiesysteem, parkeersensoren vóór, en een elektronische handrem.
Maar de ergste was toch wel de elektrische achterklep. Als je nog steeds een hand nodig hebt om de klep te openen (het knopje op de afstandsbediening), is dat echt een zinloze optie - zeker omdat hij achter het systeem zat dat na enige tijd de eco-modus aanzette, en de klep (die je net met de motor had geopend) niet meer wilde sluiten, waardoor je de auto moest starten om de achterklep dicht te doen.
Maar de auto was gewoon niet zonder al die opties te krijgen.
Maar, zoals al aangehaald, soms heb je het ook niet voor het uitzoeken als je nieuw koopt. Vaak is een uitrustingsniveau of een optiepakket goedkoper dan de individuele opties, en ook dan kan je, omdat je optie A graag wilt, ook opgezadeld worden met opties B, H en X waarop je niet zat te wachten. Soms is dat omdat de hardware voor optie B ook de hardware is voor optie X... soms is dat omdat het te duur is om acht verschillende spiegels te maken om alle mogelijke combinatie van opties open te stellen... en soms is het gewoon commercie, of "economy of scale".