Spijt

peterhuppertz

Forumguru
De reden om nu deze keer niet voor alcantara te kiezen, heeft ermee te maken dat ik twee jonge kinderen heb en dan is leder heel wat makkelijk schoonmaken. :-)

Dat was voor mij (ongeveer) de reden om bij de vorige drie auto's voor leer te gaan.
Hoezo "ongeveer"? Bij mij waren het vier kleinkinderen. Maar intussen zijn die de kinderzitjes ontgroeid. :)
De jongste wordt dit jaar acht. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat.

Maar de auto met zwart lederen bekleding heeft een keer een middag op een parkeerplaats in Zuid-Frankrijk gestaan. In de zon (er was geen schaduw te bekennen), bij 37-38 graden.
Zo rond een uur of half vijf stapte ik weer in.
Met korte broek.
Maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes. ;)
 

Jamesdean1974

Senior Member
Dat was voor mij (ongeveer) de reden om bij de vorige drie auto's voor leer te gaan.
Hoezo "ongeveer"? Bij mij waren het vier kleinkinderen. Maar intussen zijn die de kinderzitjes ontgroeid. :)
De jongste wordt dit jaar acht. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat.

Maar de auto met zwart lederen bekleding heeft een keer een middag op een parkeerplaats in Zuid-Frankrijk gestaan. In de zon (er was geen schaduw te bekennen), bij 37-38 graden.
Zo rond een uur of half vijf stapte ik weer in.
Met korte broek.
Maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes. ;)
Denk dat je in die situatie ook bij Alcantara bekleding dan de wiebertjes van de sportstoelen in je dijen hebt staan....:-p
 

krikke5150

Senior Member
Spijt is het juiste woord niet, maar de ACC op onze kodiaq heb ik al vervloekt... maar dan enkel op de snelweg.
Op de enkelvaks hoofdbanen doet hij het prima, stoppen en opnieuw rijden na een trekje aan de hendel... mooi de verkeersstroom volgen...
Op de snelweg een bron van ergernis...
Ik durf echt het woord rommel in de mond nemen.
Ik zit voortdurend te foeteren dat ik verplicht wordt om een links vak rijder te zijn omdat de ACC anders snelheid mindert op een ridikuul grote afstand van de auto net voor...
Je vind jezelf regelmatig terug terwijl je 10-15km/h minder rijdt dan ingesteld... omdat op grote afstand de voorganger deze snelheid blijft aanhouden...
Moest ik achter mezelf rijden zou ik denken : "wat een zeikerd is me dat hier.."
Ik vind dat er een keuze zou moeten zijn tussen ACC en gewone CC.
Het resultaat is nu dat ik op autosnelweg meestal manueel rij...
En dit met een duurbetaalde optie... ergernis...
:banghead:
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ben blij dat ik geen AAC heb, exact om door @krikke5150 genoemde reden. Ik heb wel dat systeem dat waarschuwt als je te dicht op je voorganger wordt geacht te zitten en ben blij dat ik dat slechts voor kennisgeving hoef aan te nemen. Bij druk verkeer zou er telkens iemand tussen kruipen als ik me er wat van ging aantrekken, met een vicieuze cirkel als gevolg. Maar ik begrijp dat je het kunt uitzetten, dus dat zou ik dan idd doen. Maar je betaalt er natuurlijk wel voor
 

CharlesTucker

Forumguru
Hoewel ik zelf geen ervaring heb met ACC was ik wel bang voor exact datgene wat @krikke5150 aangeeft. Ik heb het dan ook niet meebesteld op m'n nieuwe O3. Fijn dat er dan hier bevestigd wordt dat ik hier geen spijt van hoef te hebben. Aan de andere kant, ik heb hier op het forum ook wel positieve verhalen gelezen over ACC.
 

Superbst

Senior Member
Als je de ACC afstand instelt op het absolute minimum (hopelijk wist je dit al?), dan valt het nog wel mee hoor. Het schakelgedrag op "sportief" zetten helpt ook om sneller te hernemen als de voorligger opzij gaat :D

Maar inderdaad, de wagen rijdt zelfs dan nog steeds een pak defensiever (en dus in theorie veiliger!) als de meeste mensen gewoon zijn om te doen...

Desondanks blijft het, zeker voor lange ritten en/of files, toch wel een meerwaarde voor mij. De combinatie met de lane assist en DSG is voor mij een voorproefje van een Tesla/de toekomst :thumbsup:
 

krikke5150

Senior Member
Blij dat ik er niet alleen zo over denk...
Een clevere technieker zou deze optie toch moeten kunnen laten werken als “gewone” cruise...
Zou ik nog een aanvaardbaar investerinkje voor over hebben...
Maar voor alle duidelijkheid... de Kodiaq is een fijne auto... als zijn drinkgedrag nog wat naar beneden zou kunnen...
Zou een auto, net zoals een hond, wat op zijn baasje kunnen trekken?:D
 

Helle

Actief lid
Mijn broer had het er ook al over dat die ACC niet altijd zo comfortabel is.
Als je een afstand van 2 auto's tussen op je voorligger inneemt, zijn er altijd wel die er zich nog tussen willen invoegen, waardoor de ACC de auto automatisch weer doet vertragen.
Wat betreft de Lane assist heb ik al van iemand gehoord dat het ten koste van zijn voorbanden ging, die al na 25000 km aan vervanging toe waren, door het automatisch gecorrigeer van de Lane assist.
 

Canon-Eye

Forumguru
Op de snelweg een bron van ergernis...
Kun je de ACC in voorkomend geval niet simpelweg overrulen door tijdelijk gewoon wat gas bij te geven en het pedaal weer los te laten zodra het "zicht" weer vrij is? Lijkt me minder moeite dan steeds handmatig uitzetten en dan dus óók voetmatig gas te moeten geven.

Ik heb trouwens voor mezelf al veel eerder besloten om een ACC niet te willen zolang ik die keuze heb. Al weet ik natuurlijk niet waar ik nog tegenaan loop als ik me op de jong-gebruikte markt ga oriënteren. Andere voordelen zouden wel eens de doorslag kunnen geven...
 

Japanese Power

Donateur
Wat betreft de Lane assist heb ik al van iemand gehoord dat het ten koste van zijn voorbanden ging, die al na 25000 km aan vervanging toe waren, door het automatisch gecorrigeer van de Lane assist.
Pardon, ik vind dat een broodje aap verhaal, oftewel leuk voor de borrelpraat, maar hoe kun je dit nu in vredesnaam onderbouwen...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Superbst

Senior Member
Een clevere technieker zou deze optie toch moeten kunnen laten werken als “gewone” cruise...
Zou ik nog een aanvaardbaar investerinkje voor over hebben...
Zou inderdaad moeten kunnen, maar eerlijk gezegd: een gewone CC is echt wel "gevaarlijk" tov de ACC. Hoeveel (vrachtwagens) zijn er zo al niet in de staart van een file ingereden?

Mijn broer had het er ook al over dat die ACC niet altijd zo comfortabel is.
Als je een afstand van 2 auto's tussen op je voorligger inneemt, zijn er altijd wel die er zich nog tussen willen invoegen, waardoor de ACC de auto automatisch weer doet vertragen.
Wat betreft de Lane assist heb ik al van iemand gehoord dat het ten koste van zijn voorbanden ging, die al na 25000 km aan vervanging toe waren, door het automatisch gecorrigeer van de Lane assist.
Dat andere chauffeurs bumperkleven en invoegen waar het niet past, is niet de fout van de ACC, maar van de anderen natuurlijk! Ik ben het wel met je eens dat het frustrerend kan zijn en dit zal helaas pas opgelost worden als ALLE voertuigen verplicht semi-autonoom gaan rijden... En daar is nog veel weerstand tegen, zie hieronder bvb.

Eerste keer dat ik dit hoor van de banden... Voor mij persoonlijk geen issue wegens bedrijfswagen.

Veel dingen, zoals deze, doe ik veel liever zelf. Geldt bv ook voor het interval wissen; gaat prima met dat knopje
Is typisch iets dat verschilt van mens tot mens, karakter, vertrouwen in de technologie/jezelf, ...

Mijn vader zou ACC bvb. nooit gebruiken, mijn vrouw alleen op de snelweg als ik er haar toe aanzet en ikzelf zou het liefst al iets Tesla-achtigs hebben dat me autonoom overal naartoe brengt...

Kun je de ACC in voorkomend geval niet simpelweg overrulen door tijdelijk gewoon wat gas bij te geven en het pedaal weer los te laten zodra het "zicht" weer vrij is? Lijkt me minder moeite dan steeds handmatig uitzetten en dan dus óók voetmatig gas te moeten geven.

Ik heb trouwens voor mezelf al veel eerder besloten om een ACC niet te willen zolang ik die keuze heb. Al weet ik natuurlijk niet waar ik nog tegenaan loop als ik me op de jong-gebruikte markt ga oriënteren. Andere voordelen zouden wel eens de doorslag kunnen geven...
Inderdaad, even wat gas bijgeven of remmen, lijkt me veel handiger als constant met dat hendeltje te moeten spelen.

Het vinden van een nieuwe/jonge auto zonder ACC (en andere hulpmiddelen) zal helaas voor jou alleen maar moeilijker en moeilijker worden in de toekomst.
 

spikehome

Forumguru
Ik herken het niet met acc.
Je kan als er op de snelweg tussengevoegd gaat worden de acc overulen door het gaspedaal iets aan t raken je versnelt niet en kan zelfs wat laten vertragen.
Als afstand weer naar wens is kan je de acc zijn werk laten doen.
Met gewoon cc moet je het heft ook in eigen hand nemen.
Rijd nu al 3,5 jaar met acc.
In het begin wel vervloekt soms
Maar ik weet nu precies wat acc doet en hoe ik het eenvoudig omzeil
 

Helle

Actief lid
Pardon, ik vind dat een broodje aap verhaal, oftewel leuk voor de borrelpraat, maar hoe kun je dit nu in vredesnaam onderbouwen...

Persoonlijk vind ik het ook overroepen.
Als je gewoon binnen je rijvak rijdt, kunnen die banden toch onmogelijk extra slijten.
Of die persoon moet bewust buiten het rijvak willen rijden, waardoor de lane assist het telkens corrigeerde?
 

CharlesTucker

Forumguru
een gewone CC is echt wel "gevaarlijk" tov de ACC. Hoeveel (vrachtwagens) zijn er zo al niet in de staart van een file ingereden?
Teveel, maar betekent dan dat de chauffeur gevaarlijk is, niet de CC. En daar heb je ook meteen mijn probleem met dit soort hulpmiddelen, (A)CC, lane assist, veel mensen gaan denken dat ze toch wel even dat appje kunnen lezen, antwoordje typen, etc, want de auto let wel op. En dat zijn typisch niet diegenen die op dit forum hier zitten, hier zitten juist de mensen die extra opletten om te kijken of het systeem het wel goed doet :D.
 

peterhuppertz

Forumguru
Als je een afstand van 2 auto's tussen op je voorligger inneemt

:nailbiting:

Bij normale snelweg-snelheden zou ik het, als ik 10 meter achter mijn voorligger rijd, aan één stuk door in mijn broek doen. Dat is, aan 120 km/u, een onderlinge afstand van drie tiende seconde.
 

Rosinfield

† In Memoriam
De gewone CC gebruik ik vrijwel constant hoor en moet eerlijk zeggen dat ik daar ook eerst niet aan wilde. Wie weet gaat dat met AAC ook wel zo. Maar zie het vooralsnog als een feature welke op uiterst primitieve, beperkte en rigide wijze een poging doet tot meedenken. Leidend tot situaties die je niet wilt en waarbij je dan het systeem moet omzeilen, zoals hierboven aangegeven.
 

spikehome

Forumguru
@Rosinfield hoe bedoel je omzeilen? je kan het ook net zoals bij cc het uitzetten toch.
Als je cc aan hebt en er voegt een auto tussen en de afstand word te klein zet je de cc ook uit.
in mijn geval zet ik niks uit en overule ik het dmv het gaspedaal of ik laat acc afstand nemen dat ligt aan de situatie.

Maar van mij mocht er ook wel een cc stand naast de acc stand zitten.
Al vind ik acc echt wel heerlijk, en opletten moet je met beide systemen.
En mijn ervaring is dat acc zeker een 500m verder al situaties ziet.
Acc is niet altijd 100% super maar dat is cc ook niet.
Toen ik alleen cc had was ik continue op + en - aan het drukken om de snelheid 1km te verhogen of te verlagen t.o.v. de voorganger nu doe ik niks meer daaraan stel alleen de max snelheid in en go.

acc kan gewoon niet echt naar verkeers- situaties kijken en dat geld voor veel autonome systemen.
Dus zullen we zelf nog steeds op moeten letten, maar het vereenvoudigd wel het rijden.
 
Bovenaan Onderaan