Start Stop systeem VRS

Wellicht overbodige vraag, maar ik kon vinden dat deze al eens eerder voorbij is gekomen.

Mijn vraag is hoe jullie start-stop gereageerd op een een warme turbo, reden waarom ik het vraag is omdat het systeem op mijn RS gewoon ingeschakeld blijft ongeacht de temperatuur van de turbo.
Als en tijdje goed ben wezen planken en ik bij een verkeerslicht kom, dan schakelt het systeem de motor gewoon uit waardoor de turbo zijn warmte niet meer kwijt kan en schadelijk kan zijn.

Wat is jullie ervaring hiermee, ik wil het systeem eruit geprogrammeerd hebben.... los van dat het schadelijk is is het ook nog eens een irritant systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bael

Arco

Forumguru
klopt, ik duw dan gewoon snel de koppeling weer in om de motor terug te starten...maar dat is irritant idd.
Dus bij mij er nog niet uit-geprogrammeerd..
 

SuperBeeb

Forumguru
Grappig, zat me laatst t zelfde af te vragen bij mijn GTI. En als je na een snelle rit de motor nog even wil laten draaien in zn vrij, slaat ie natuurlijk ook af.
@Arco, wat zou je er uit willen programmeren? het hele Start-stop systeem, of alleen het afslaan bij een hete turbo?
 

Arco

Forumguru
Grappig, zat me laatst t zelfde af te vragen bij mijn GTI. En als je na een snelle rit de motor nog even wil laten draaien in zn vrij, slaat ie natuurlijk ook af.
@Arco, wat zou je er uit willen programmeren? het hele Start-stop systeem, of alleen het afslaan bij een hete turbo?
Het hele start stopsysteem...
Maar het valt me op dat het nu al een automatisme is geworden: auto valt stil en ik duw op de koppeling...
 
Ik wil de overbruggingsknop (aan uit) knop om laten programmeren. Als het ware een reverse, zodat de knop standaard op UIT staat en als ik het ingeschakeld wil hebben hem aan kan zetten. De dealer loopt er niet heel warm voor omdat het niet mag zeggen ze, maar er is een mogelijkheid.
Het is geen greenline waarbij het fiscaal gezien wellicht nodig is, een start stop systeem op een VRS is sowieso redelijk hypocriet :-)
 

Kenei85

Senior Member
zodra ik instap en de wagen start, zet ik dit standard uit. Is al een gewoonte geworden ondertussen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

Canon-Eye

Forumguru
En als je na een snelle rit de motor nog even wil laten draaien in zn vrij, slaat ie natuurlijk ook af.
Dikke kans dat hij niet afslaat als je de handrem aantrekt en de bestuurdersdeur opent.
Althans: als ik dat bij mijn F2GL met Start/Stopsysteem doe (bijvoorbeeld om even een brief te posten of zo) dan verschijnt het ronde-pijltje-met-doorgestreepte-A-symbool op de maxidot en de motor blijft lopen. Op vakantie met de caravan ook veelvuldig toegepast om bij een pauze de olietemperatuur beneden de 100 graden te krijgen.
Succes op andere types niet gegarandeerd, maar proberen kost niks... :pardon:(werkt mogelijk zelfs met alleen de handrem)
 

Goofy@5E

Forumguru
Ja klopt, maar zodra je bijvoorbeeld van drive modes veranderd en dat doe ik best wel regelmatig moet je iedere keer weer die knop indrukkne

Volgens mij alleen als je switcht naar Eco, maar rij ik nooit op, 99% in Standaard instelling, en speel wel D & S
 

Caby

Forumguru
Ik heb het hele startstop laten uitschakelen. Gewoon uw waardes op 12.1V zetten in vcds. Uw batterij kan nooit overvol geraken xD
Ik mis het totaal niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij een automaat zou het zo kunnen zijn dat het start/stopsysteem de motor niet laat afslaan als de P-stand is gekozen. Althans, zo werkt het bij mijn "Mercedes van de zaak": een Sprinter met 2143 cc / 105 kW dieselmotor. Vraag me niet waarom, maar stilstaand in D met stevig ingetrapte rem slaat hij wel af, maar in P blijft hij braaf draaien.
Misschien ook iets om eens uit te proberen voor de DSG-ers onder ons?

buurtbus.jpg
 

Tuner111

Forumguru
Bij een automaat zou het zo kunnen zijn dat het start/stopsysteem de motor niet laat afslaan als de P-stand is gekozen. Althans, zo werkt het bij mijn "Mercedes van de zaak": een Sprinter met 2143 cc / 105 kW dieselmotor. Vraag me niet waarom, maar stilstaand in D met stevig ingetrapte rem slaat hij wel af, maar in P blijft hij braaf draaien.
Misschien ook iets om eens uit te proberen voor de DSG-ers onder ons?

Bekijk bijlage 58045

dat klopt idd :)
 

Renkie

Forumguru
Ik heb het hele startstop laten uitschakelen. Gewoon uw waardes op 12.1V zetten in vcds. Uw batterij kan nooit overvol geraken xD
Ik mis het totaal niet.

Dit werkt wel, maar heeft andere nadelen. Doordat de auto "denkt" dat er te veel stroom verbruikt wordt om het start/stop systeem te activeren heeft dit invloed op de achterruit verwarming, spiegelverwarming en meer van dat soort zaken.

Als je dat meeneemt is dat niet echt de beste oplossing......
Die module erin zou wel mooi zijn. Of je moet de auto laten tunen, dan kan een goede tuner het op maat aanpassen en compleet verwijderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

Antera

Donateur
Ik heb nog diverse zaken bekeken en heb nog niet tot de ontdekking gekomen dat dit daarwerkelijk deze delen uitschakelt. Heb diverse klanten nog eens gesproken en die hebben er geen klachten van. Het lijkt of op bepaalde modellen wel zo te zijn of het lijkt zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

SuperBeeb

Forumguru
Ik trap bij een stoplicht meestal de koppeling in en houd m vast en dan werkt t dus niet. Als ik er aan denk zet ik m wel in z'n vrij. Vind t systeem (nog) niet storend. Ben dan ook een hele rustige rijder (vandaar de GTI :D).
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

innocenti

Forumguru
Ik trap bij een stoplicht meestal de koppeling in en houd m vast en dan werkt t dus niet. Als ik er aan denk zet ik m wel in z'n vrij. Vind t systeem (nog) niet storend. Ben dan ook een hele rustige rijder (vandaar de GTI :D).
Dat heb ik ook geprobeerd, maar de koppeling ontbreekt bij een DSG. Ik ben blij dat @Antera de mijne via vcds heeft uitgeschakeld. Maar ik heb helaas geen RS.

Ik ben het wel met de topicstarter eens dat het voor de levensduur van de turbo absoluut onwenselijk is dat de auto uitschakelt als de turbo nog draait. Na een snelle rit moet de auto eigenlijk 1 min stationair draaien om de turbo met smering uit te laten draaien en een beetje af te laten koelen.
 
Bovenaan Onderaan