Start Stop systeem VRS

Havana

Forumguru
Pool van hulpbatterij losmaken wil ook nog wel eens helpen, levert wel een storingsmelding op.

Ik heb het bij mijn Volvo ook laten uitprogrammeren, kostte me wel ruim 100 euro maar ik vond het iedere cent waard... Dan kun je beter via @Antera doen, die is een stukje goedkoper...
 

Canon-Eye

Forumguru
Na een snelle rit moet de auto eigenlijk 1 min stationair draaien om de turbo met smering uit te laten draaien en een beetje af te laten koelen.
Die ene minuut is ook maar een gok en die neem ik nooit - ik hou in voorkomend geval de motor draaiend totdat de olietemperatuur beneden de 100 (dus: 99) graden is. En dat duurt wel eens een minuut of 2, 3 is mijn ervaring...
 

sandurtjuh

Forumguru
Ik heb het inderdaad ook zelf uitgezet met VCDS, zodra je straat uitrijdt en wilt oversteken, stopt de auto. Heel irritant :D
 

oco1979

Forumguru
Logica is hierbij ver te zoeken, na een lange rit waarbij de turbo zo heet sta en je komt aan een stop punt,sla deze spontaan af :mad::facepalm::facepalm:.
Start/stop moet aan bepaalde voorwaarden voldoen,maar niet met een te hete turbo :pieker:.

Wel goed voor milieu maar niet goed voor de geldbeugel als turbo defect ga.

Knopje bij het starten altijd indrukken.
 

ertromp

Forumguru
Niet gelijk al die paniek met die turbo
Ook bij afzetten motor blijft de turbo gekoeld worden door het koelwater wat nog enige tijd blijft rondpompen over de turbo. Ook in de 2.0 TFSI zo. Daar zorgt de V50 pomp voor. Natuurlijk is nadraaien van de motor, waarmee je al wat koeling forceert, altijd oké
 

oco1979

Forumguru
ideaal is het toch niet, beter nog wat extrasmering van de olie.
Turbo zal inderdaad niet direct defect zijn.
Beter voorkomen dan genezen.
 

Renkie

Forumguru
Niet gelijk al die paniek met die turbo
Ook bij afzetten motor blijft de turbo gekoeld worden door het koelwater wat nog enige tijd blijft rondpompen over de turbo. Ook in de 2.0 TFSI zo. Daar zorgt de V50 pomp voor. Natuurlijk is nadraaien van de motor, waarmee je al wat koeling forceert, altijd oké

Het gaat niet zo zeer om de koeling, maar een turbo die nog na zal draaien en ineens geen olie (smering) meer krijgt. En dat gaat echt niet binnen een jaar stuk. Met 160km/u de afrit af en onderaan de afrit een stoplicht waar het start/stop ding de motor uit zet wordt de turbo echt niet beter van.
 

ertromp

Forumguru
ideaal is het toch niet, beter nog wat extrasmering van de olie.
Turbo zal inderdaad niet direct defect zijn.
Beter voorkomen dan genezen.

Het gaat niet zo zeer om de koeling, maar een turbo die nog na zal draaien en ineens geen olie (smering) meer krijgt. En dat gaat echt niet binnen een jaar stuk. Met 160km/u de afrit af en onderaan de afrit een stoplicht waar het start/stop ding de motor uit zet wordt de turbo echt niet beter van.

De turbo loopt niet mee in het oliecircuit
 
Koeling turbo gebeurt door het koelwatercircuit
En er zitten onderhoudsvrije glijlagers in
Zouden een autoleven mee moeten gaan


Beter voorkomen dan genezen, hele start stop op een VRS is wassen neus.... eraf met die meuk.
Mijn gevoel zegt dat dit funest kan zijn voor je turbo, dus mag / moet hij er in mijn beleving vanaf.
 

Renkie

Forumguru
De turbo loopt niet mee in het oliecircuit
?
Hoe zeker ben je hier van?

Voor de duidelijkheid: ik ben echt geen monteur of expert, maar ik weet niet beter dan dat bij een turbo gebruik wordt gemaakt van een olie aanvoer en olie retourleiding om smering van de turbo te regelen.
En ja: er is ook een systeem wat de uitlaatgassen koelt en de lucht die de motor weer in gaat ook koelt, dat werkt niet met olie. Maar ik weet niet beter dan dat de smering van een turbo met olie gedaan wordt.

Dit topic ging toch over een 2.0 TFSI? Als ik snel via Google kijk zie ik diverse upgrade kits en losse onderdelen. Op meerdere sites wordt gesproken over olie aanvoer/retour leidingen. En nu weet ik zeker van de benzine motoren van VAG lang niet alles maar ik heb nog niets meegekregen over een 2.0 TFSI waar de turbo geen olie smering heeft?

Ik zal er vast naast zitten hoor, maar hoe werkt dat dan precies?
 

ertromp

Forumguru
?
Hoe zeker ben je hier van?

Voor de duidelijkheid: ik ben echt geen monteur of expert, maar ik weet niet beter dan dat bij een turbo gebruik wordt gemaakt van een olie aanvoer en olie retourleiding om smering van de turbo te regelen.
En ja: er is ook een systeem wat de uitlaatgassen koelt en de lucht die de motor weer in gaat ook koelt, dat werkt niet met olie. Maar ik weet niet beter dan dat de smering van een turbo met olie gedaan wordt.

Dit topic ging toch over een 2.0 TFSI? Als ik snel via Google kijk zie ik diverse upgrade kits en losse onderdelen. Op meerdere sites wordt gesproken over olie aanvoer/retour leidingen. En nu weet ik zeker van de benzine motoren van VAG lang niet alles maar ik heb nog niets meegekregen over een 2.0 TFSI waar de turbo geen olie smering heeft?

Ik zal er vast naast zitten hoor, maar hoe werkt dat dan precies?
Lees de werkplaatsinfo van VAG en de SSP documenten van het EA888 en de EA111 en EA211 motorblokken er maar op na
Die leidingen zijn voor de waterkoeling
 

ertromp

Forumguru
En net wat je aangeeft @Renkie bij een UPGRADE kit dus een grotere turbo, die apparaten van bijvoorbeeld Garrett en noem ze maar op waar wat meer uit geperst wordt bij hogere drukken dan die 220-230 pk op het RS blok wordt veelal weer aansluiting gezocht op het oliecircuit maar dan worden ook vaak oliekoelers etc aangepast. Standaard zijn die aansluitingen er niet.
De doorsnee RS rijder hier op het forum krijgt de turbo echt niet continue roodgloeiend hoor want dan moet je zeker de motor en daarmee turbo laten nadraaien. Als je een forse ronde Nurburgring rijdt laat dan de motor nadraaien maar dat is vooral om hittespanning in schoepen en turbohuis te voorkomen
En gelukkig stoken onze VAG mobielen ook wat olie mee in het uitlaatcircuit dus vettig wordt de handel ook nog :D
 

Spinal

Forumguru
Koeling turbo gebeurt door het koelwatercircuit
En er zitten onderhoudsvrije glijlagers in
Zouden een autoleven mee moeten gaan

Bij mij zit er toch echt een olie toevoer en afvoer op de turbo. Waar dienen deze dan voor? Ik heb altijd gedacht voor de smering van de lagers/as
 

ertromp

Forumguru
Bij mij zit er toch echt een olie toevoer en afvoer op de turbo. Waar dienen deze dan voor? Ik heb altijd gedacht voor de smering van de lagers/as
Vergis je jezelf niet met waterleidingen. Het zou op bepaalde types best kunnen natuurlijk maar wat ik vandaag zo gezien heb in de SSP documenten ben ik het niet tegen gekomen bij de EA888
 
Bovenaan Onderaan