Die ene minuut is ook maar een gok en die neem ik nooit - ik hou in voorkomend geval de motor draaiend totdat de olietemperatuur beneden de 100 (dus: 99) graden is. En dat duurt wel eens een minuut of 2, 3 is mijn ervaring...Na een snelle rit moet de auto eigenlijk 1 min stationair draaien om de turbo met smering uit te laten draaien en een beetje af te laten koelen.
Niet gelijk al die paniek met die turbo
Ook bij afzetten motor blijft de turbo gekoeld worden door het koelwater wat nog enige tijd blijft rondpompen over de turbo. Ook in de 2.0 TFSI zo. Daar zorgt de V50 pomp voor. Natuurlijk is nadraaien van de motor, waarmee je al wat koeling forceert, altijd oké
ideaal is het toch niet, beter nog wat extrasmering van de olie.
Turbo zal inderdaad niet direct defect zijn.
Beter voorkomen dan genezen.
Het gaat niet zo zeer om de koeling, maar een turbo die nog na zal draaien en ineens geen olie (smering) meer krijgt. En dat gaat echt niet binnen een jaar stuk. Met 160km/u de afrit af en onderaan de afrit een stoplicht waar het start/stop ding de motor uit zet wordt de turbo echt niet beter van.
Koeling turbo gebeurt door het koelwatercircuit
En er zitten onderhoudsvrije glijlagers in
Zouden een autoleven mee moeten gaan
?De turbo loopt niet mee in het oliecircuit
Lees de werkplaatsinfo van VAG en de SSP documenten van het EA888 en de EA111 en EA211 motorblokken er maar op na?
Hoe zeker ben je hier van?
Voor de duidelijkheid: ik ben echt geen monteur of expert, maar ik weet niet beter dan dat bij een turbo gebruik wordt gemaakt van een olie aanvoer en olie retourleiding om smering van de turbo te regelen.
En ja: er is ook een systeem wat de uitlaatgassen koelt en de lucht die de motor weer in gaat ook koelt, dat werkt niet met olie. Maar ik weet niet beter dan dat de smering van een turbo met olie gedaan wordt.
Dit topic ging toch over een 2.0 TFSI? Als ik snel via Google kijk zie ik diverse upgrade kits en losse onderdelen. Op meerdere sites wordt gesproken over olie aanvoer/retour leidingen. En nu weet ik zeker van de benzine motoren van VAG lang niet alles maar ik heb nog niets meegekregen over een 2.0 TFSI waar de turbo geen olie smering heeft?
Ik zal er vast naast zitten hoor, maar hoe werkt dat dan precies?
Koeling turbo gebeurt door het koelwatercircuit
En er zitten onderhoudsvrije glijlagers in
Zouden een autoleven mee moeten gaan
Vergis je jezelf niet met waterleidingen. Het zou op bepaalde types best kunnen natuurlijk maar wat ik vandaag zo gezien heb in de SSP documenten ben ik het niet tegen gekomen bij de EA888Bij mij zit er toch echt een olie toevoer en afvoer op de turbo. Waar dienen deze dan voor? Ik heb altijd gedacht voor de smering van de lagers/as