Start Stop systeem VRS

ertromp

Forumguru
Toch maar een ERWIN opgestart en excuses!!!!!!!!!!!!!!!

Blijkbaar geven de SSP documenten niet het volledige gebeuren aan.

upload_2017-3-30_19-18-13.png

nummer 2 en 13 zijn inderdaad olie leidingen en 5 en 8 de water koelleidingen. Dit is een standaard turbo zoals gebruikt bij VAG

Dus ik ga mee in het nadraaien vanwege de olie. Nu weten we het tenminste zeker
 

Spinal

Forumguru
Ik ben net even wezen kijken, vanaf het olie filter aansluiting loopt er een olie leiding naar de turbo. En ook twee koelwater leidingingen

Edit, je was me net voor met de afbeelding
 

ertromp

Forumguru
Ook ik leer elke weer bij hier :D

Echt jammer dat die SSP documenten daar niet op in gaan en alleen uitgebreid ingaan op het watercircuit over de turbo dus daardoor was ik in de veronderstelling dat die oliekoeling niet aanwezig was
 

Dulac

Nieuw lid
Beter voorkomen dan genezen, hele start stop op een VRS is wassen neus.... eraf met die meuk.
Mijn gevoel zegt dat dit funest kan zijn voor je turbo, dus mag / moet hij er in mijn beleving vanaf.


Dit is heel makkelijk uit te voeren.
Doe de motorkap open en zoek de accu.
Onder het kapje van de plus pool zit een heel dun kabeltje met een heel klein stekkertje.
Dit kabeltje meet de accuspanning voor het Sart stop systeem.
Trek dit kabeltje er uit en het start stop systeem zal niet meer in werking treden omdat ie niet weet hoe vol de accu zit.

Ze schijnen het bij de politie ook zo te doen hoorde ik van een monteur.
Bij mij werkt het iig naar volle tevredenheid.
 

Renkie

Forumguru
Echt jammer dat die SSP documenten daar niet op in gaan en alleen uitgebreid ingaan op het watercircuit over de turbo dus daardoor was ik in de veronderstelling dat die oliekoeling niet aanwezig was

Nou ja die documenten (ik kwam ze via Google ook tegen) zijn met name ter info over de nieuwe of afwijkende dingen. Er staat bij wijze van spreken ook niet in dat er motorolie in het blok zit of dat er 4 wielen onder de auto zitten :)
 
Dit is heel makkelijk uit te voeren.
Doe de motorkap open en zoek de accu.
Onder het kapje van de plus pool zit een heel dun kabeltje met een heel klein stekkertje.
Dit kabeltje meet de accuspanning voor het Sart stop systeem.
Trek dit kabeltje er uit en het start stop systeem zal niet meer in werking treden omdat ie niet weet hoe vol de accu zit.

Ze schijnen het bij de politie ook zo te doen hoorde ik van een monteur.
Bij mij werkt het iig naar volle tevredenheid.


Dit is het kabeltje die zorgt dat je nooit met een lege accu komt te staan zodra met een niet draaiende motor de radio of dergelijks aan hebt staan, is een optie... zal er eens over nadenken.
 

Dulac

Nieuw lid
Dit is het kabeltje die zorgt dat je nooit met een lege accu komt te staan zodra met een niet draaiende motor de radio of dergelijks aan hebt staan, is een optie... zal er eens over nadenken.


Tja ik heb eigenlijk nooit wat aan staan als de motor niet loopt.
Dus dat zal voor mij geen probleem zijn.
Volgens mij moet je ook wel heel erg lang radio luisteren voor je accu leeg is.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb nog diverse zaken bekeken en heb nog niet tot de ontdekking gekomen dat dit daarwerkelijk deze delen uitschakelt. Heb diverse klanten nog eens gesproken en die hebben er geen klachten van. Het lijkt of op bepaalde modellen wel zo te zijn of het lijkt zo.
En als dat zo is, dan kun je altijd nog handmatig de start/stop "uitschakelen", de knop werkt nog gewoon, maar heeft geen effect omdat het systeem al uitgeschakeld is. De auto geeft echter wel meldingen alsof je e.e.a. handmatig uitschakelt, dus ik kan me voorstellen dat je daarmee de software om de tuin leidt, op het moment dat je problemen zou hebben met de verwarming van ruiten of spiegels. Ik zal er hopelijk pas weer van de winter achter komen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Hoe zorgt een kabeltje ervoor dat je geen lege accu krijgt?
Door via het kabeltje te meten of de accu nog stroom kan blijven leveren aan die zaken die aanstaan, zonder dat de motor draait. Wanneer de spanning teveel zakt, zal de motor weer starten.
 

B.Stuurder

Forumguru
Tja ik heb eigenlijk nooit wat aan staan als de motor niet loopt.
Dus dat zal voor mij geen probleem zijn.
Volgens mij moet je ook wel heel erg lang radio luisteren voor je accu leeg is.
Normaal gesproken bij start/stop, heb je bijvoorbeeld ook je lichten aan, dat kan er wel inhakken. Maar als je auto niet draait onder normale omstandigheden, heb ik nooit mijn licht aan en de radio zal e.e.a. niet leegtrekken inderdaad, zo lang zit je vast niet in de auto.
 

dirkie996

Forumguru
De turbo loopt niet mee in het oliecircuit
Hoe worden die glijlagers dan gesmeerd? Ik dacht namelijk dat er op turbo's altijd glijlagers toegepast werden omdat er geen gewone lagers bestaan, die toerentallen tot 150.000rpm aan kunnen. Destijds in school nog gehoord, dat ze zo'n lagering, 'n lagering op oliekussen noemden ? Ik kan me niet inbeelden, dat die lagering gewoon inwendig gesmeerd is voor "het leven"? Wordt er niet constant olie aan/afgevoerd om de warmte weg te krijgen v/d lagering?

Oeps, late reactie, had de volgende posts ondertussen niet gezien.
 
Laatst bewerkt:

Witte76

Forumguru
Ik heb m na twee weken al laten uitschakelen. Is inderdaad heel slecht om met warme turbo de motor te laten stoppen. Vind ik een grove programmeer fout van skoda.
 

Canon-Eye

Forumguru
radio zal e.e.a. niet leegtrekken inderdaad, zo lang zit je vast niet in de auto.
Komt bij dat radio en binnenverlichting sowieso ook na (elke) 30 minuten uitgeschakeld worden als het contact uit staat, bv. als ik in de auto zit te wachten/lezen.

Heb in een ver verleden (ca. 1984) wel eens een auto gehad waarin ik de radio per ongeluk had laten aanstaan op de parkeerplaats bij de ferry terwijl ik een paar dagen naar UK was. Bij terugkomst had ik dus toch even startkabels nodig.
 

Renkie

Forumguru
Het is gewoon een actie die beter is voor het milieu maar slechter voor de auto.
Net als iedere andere aanpassing die beter is voor het milieu :) (roetfilter, egr, etc)
 

Antera

Donateur
Daarnaast geeft de auto altijd aan als de accuspanning te laag dreigt te worden met alleen contact aan
 
Het is vreemd dat dit systeem niet afhankelijk van de temperatuur van de turbo, daar had ik eigenlijk wel rekening mee gehouden. Helaas het was niet zo, naar mijn idee een grove fout
 
Bovenaan Onderaan