SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Zoals ik al wel eens vaker heb beschreven probeer ik zo'n 2 keer per jaar even het benzinetankje behoorlijk leeg te rijden om er vervolgens verse V-Power in te gooien.

Vandaag vond ik het er wel weer eens even tijd voor. De tanknaald stond vanochtend net in het rood en beide lampjes branden. Dus vanmiddag na het werk even de rest van de benzine erdoor fikken. :D Alle verbruikers aan, iets minder zuinige rijstijl ... het vloog erdoor. Eigenlijk ging het zelfs zo snel dat ik de laatste kilometers toch haast met geknepen billen in de stoel zat ...
Maar 't ging net. :D En nu zit er weer vers sap in. En natuurlijk zitten de CNG-tanks ook weer vol. Komende winter pas weer een keer opnieuw benzine tanken als het goed is.
tanken.png
19705 km, 9,4L V-Power = 1L/ 2096,3km
Dan zat er als het goed is nog zo'n 600ml benzine in de tank voordat ik ging tanken. :deuk:

BigCheese

Forumguru
Huh je hebt maar één brandstofmeter die beide brandstoffen aangeeft? Hoe werkt dat met slechts één wijzer? Ik heb namelijk twee brandstofmeters, eentje voor CNG en eentje voor de benzine.

SteGo

Donateur
@BigCheese het werkt eigenlijk heel simpel; als je op CNG rijdt staat de naald in het CNG gedeelte, en als hij overschakeld naar benzine staat hij in het benzine gedeelte. ;)

Normaliter, tenzij je net hebt getankt en de motor na het tanken even op benzine loopt, kun je er vanuit gaan de de gastanks leeg zijn als de naald in het benzine gedeelte staat. :)

BigCheese

Forumguru
Ah okay ja dat werkt natuurlijk prima. In mijn geval worden beide niveaus continu aangegeven en brandt er een groen CNG lampje bij de CNG meter om aan te geven dat ik op gas rijd. Het blijft wel oppassen waar je tankt, ik heb zelfs al uitschieters gezien naar € 3,989 per kilo CNG. Pitpoint zit nu op € 3,189 en ik tank nu nog voor € 1,899 bij OrangeGas.

Kanerr

Forumguru
Ik hou mijn adem vast voor wat OrangeGas gaat doen...

@SteGo altijd fijn dat je alles met onderdeelnummer in je topic bijhoudt! Ik heb ruitenwissers nodig en heb ff in je topic gezocht :D

SteGo

Donateur
Het blijft wel oppassen waar je tankt, ik heb zelfs al uitschieters gezien naar € 3,989 per kilo CNG. Pitpoint zit nu op € 3,189 en ik tank nu nog voor € 1,899 bij OrangeGas.
Maar die €3,989, is dat dan geen CNG+ (hoogcalorisch gas)? Ik zie namelijk in de DirectLease app dat DCB Energy in Assen op €3,98/kg staat, maar als ik het goed heb zou dat hoogcalorisch gas moeten zijn. Daar rijd je dus ook meer kilometers op dan op 'gewoon' aardgas zoals we dat kennen in Nederland.
Evengoed vind ik de gasprijs wel zorgelijk. Ik tank nu zelf ook nog tegen €1,899 bij OG in mijn woonplaats, maar ik zag dat PitPoint inderdaad al naar €3,189 is gegaan en Firezone/Texaco op industrieterrein Hessenpoort bij Zwolle staat nu zelfs al op €3,239. Dit gaat echt flink de verkeerde kant op en ik heb echt niet de illusie dat OG de prijs tot Sint-Juttemis op €1,899/kg zal kunnen houden.

Als ik even de gasprijs van €3,239 op Hessenpoort Zwolle hanteer en ik zet dat af tegen een benzine Citigo die ik op V-Power zou laten lopen (€2,369/L Shell Blaloweg Zwolle) dan is de Citigo ineens van een bespaarauto een auto geworden die per jaar vele honderden euro's meer kost dan z'n benzinebroertjes.
Net als @Kanerr houd ik m'n hart vast voor wat OrangeGas gaat doen. Ik had aanvankelijk plannen om binnenkort al de gastanks opnieuw te laten keuren, maar ik wacht er wellicht toch nog even wat langer mee om te zien wat de gasprijs gaat doen. Ik kan me voorstellen dat als het me te gek wordt dat ik dan toch serieus naar alternatieven ga kijken.
@SteGo altijd fijn dat je alles met onderdeelnummer in je topic bijhoudt! Ik heb ruitenwissers nodig en heb ff in je topic gezocht :D
Graag gedaan! Ik vind het zelf ook altijd heel erg fijn als ik op fora aan het zoeken ben naar iets en andere mensen de onderdeelnummers er bij gezet hebben. Zodoende doe ik dat zelf ook in de hoop dat een ander er iets aan heeft. :jaja:

En over onderdeelnummers gesproken; ik weet dat de aircocompressor wat zweet ... en ik was eens even nieuwsgierig wat een nieuwe kost, dus eens even opgezocht in ETKA vandaag ... *ahum*
compressor.png
€769,71 incl BTW, consumentenprijs, excl montage en vullen van aircosysteem.
En ja, natuurlijk is hij fors goedkoper van alternatieve/aftermarket merken, maar ook die geven zo'n ding niet gratis weg. Wat een geld ... hopelijk houd de compressor het nog even uit. De Citigo krijgt van mij in ieder geval nooit een nieuwe originele. :sterretjes:

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
T zijn idd ongunstige tijden voor gas (of t nou is om op te rijden of te stoken). H-gas heeft trouwens 23% meer energieinhoud, dus mag in principe 23% duurder zijn om gelijke kosten per km te halen.

En compressors zijn idd dure dingen. 3rd party online scheelt een hoop, dan zit je aan €400, maar nog steeds prijzig. Maar zweten kan ook iets heel simpels zijn als een pakking die vervangen moet worden. En dan heb je t eerder over tientjes ipv honderdjes.

SteGo

Donateur
@Tees het was ook puur vanuit nieuwsgierigheid hoor dat ik de prijs van de compressor eens even opzocht. ;)Voorlopig doet hij het nog en voor zolang dat het geval is houd ik mij aan het advies van de garagehouder; 'afblijven zolang hij het nog doet'. :D

BigCheese

Forumguru
Ik heb nooit eerder H-gas gezien in Nederland dus het zou me verbazen. En inderdaad, dan zou de prijs wel iets hoger mogen zijn maar dit gaat alle kanten op. In het ergste geval ga ik op benzine rijden, voordeel is dat ik een 'normale' 55 liter benzinetank heb. Ik heb deze Octavia destijds gekocht omdat de verkoper flink was gezakt in de prijs, en omdat het een erg complete wagen is met alles er op en er aan, zelfs een DSG terwijl die nooit in Nederland verkocht zijn als CNG wagen. Goedkoop rijden op CNG is een leuke bijkomstigheid, zolang het duurt.

Simon2604

Donateur
Ik tank net bij supertank in Zwolle voor 2.089 de kilo. Dus ze hebben er weer 0.19 boven op gedrukt. Waarom het hier zo duur moet zijn geen idee. Afgelopen 2 weken in D en A tussen de 0.979 en 1.219 getankt. En dat is h gas. Ga wel kijken wat nu goedkoper is om te rijden. Benzine of cng.

Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
@BigCheese ik geef je groot gelijk! Lekker blijven genieten van de Octavia, dan maar benzine erin. ;)
Ik zit natuurlijk met het probleem dat @Kanerr ook al aanstipte. Natuurlijk zal ik de Citigo zoveel mogelijk op benzine rijden als CNG echt te duur wordt, maar dan ga ik wel wat actiever om me heen kijken naar wat anders. En valt er ook wel wat voor te zeggen om toch door te rijden met de Citigo aangezien de dagwaarde laag is en de afschrijving niet zo hard meer gaat. Maar als MRB, verzekering en brandstof allemaal duurder zijn dan voor een gelijkwaardige benzine-uitvoering dan is de lol er wel een beetje af hoor. ;) Ik zou alleen nog niet weten wat de opvolger zou moeten zijn.
Ik had laatst al wel deze mooie rode Fabia *KLIK* een keer gespot op AutoTrack ... het kriebelde wel een beetje. Met in het achterhoofd het idee dat zo'n MPI-blokkie prima op LPG kan dus dat ik er dan daarna nog een LPG-installatie in kan laten plaatsen. Anderzijds is de Citigo met de 1.0 MPI al niet vooruit te fikken ... laat staan een zwaardere Fabia. :pieker:

@Simon2604 Supertank Zwolle is toch ook een pomp van OrangeGas? Die zou gewoon op €1,899/kg zoals op hun website vermeld staat moeten staan want daar verkopen ze zeer zeker geen CNG+. Ik heb in het verleden ook al eens bij OG-pompen getankt waarbij de prijs niet overeen kwam met de website en daar heb ik vervolgens melding van gemaakt bij OG, en daarna werd de prijs wel aangepast naar wat er op de website stond. (Helaas alleen m'n teveel betaalde geld niet teruggekregen)
Je kunt ze dus even proberen een berichtje te sturen via Facebook ofzo, misschien heeft het zin.

BigCheese

Forumguru
10 liter benzine is inderdaad wel erg krap... Die Fabia ziet er niet verkeerd uit, maar 1.0 op LPG zal niet echt de stenen uit de straat trekken.
Ik gebruik trouwens de ANWB Onderweg app voor de brandstofprijzen, die kan ook filteren op CNG pompen. En op diesel als ik de camper uit laat, ook handig.

Simon2604

Donateur
Je kunt ze dus even proberen een berichtje te sturen via Facebook ofzo, misschien heeft het zin.
Heb ze een bericht gedaan. Ze hebben contact opgenomen met SuperTank. Ze gingen het aanpassen. Heb als compensatie 100 happy points gekregen. In DirectLease app staat de prijs weer correct.

Bovenaan Onderaan