What happenend in Boxtel?
Nou dat zal ik jullie vertellen. Ik had online bij Van den Udenhout een mooie Citigo gespot. Wanneer ik op verschillende occasionssite zocht naar een benzine Citigo mét cruise control én stoelverwarming tot max 120.000km dan stond hij er telkens als jongste tussen. Echter was het bedrag dat ik vermoedelijk zou moeten bijleggen me in eerste instantie wat te hoog. Totdat ik op een gegeven moment wat Citigo’s zat te vergelijken en het me opviel dat ik voor ‘relatief’ weinig extra geld wel ineens een auto had die een flink stuk jonger is en die bijna alles erop en eraan heeft wat ik wil.
Dus toch maar eens kijken ... kijken kost immers nog niks. Idealiter zocht ik eigenlijk een groene, maar je kunt als occasionkoper zonder engelengeduld niet verwachten dat al je wensen uitkomen.
Ik had de dealer van tevoren gebeld of de auto nog beschikbaar was, en dat was hij dus, en ze hadden hem al mooi buiten voor mij klaargezet met de groene platen erop voor de proefrit. En ik moet zeggen; verdikkie, deze kleur zilvergrijs is toch ook wel mooi hoor.
Gedurende de proefrit had ik al door; dit moet hem worden! Deze Citigo rijd nog een stukje fijner dan m’n vorige, alles ziet er mooi uit, voelt goed, interieur ruikt fris, stuurwielbediening, automatische verlichting .. ik mis alleen een armsteun, maar dat is een accessoire die ik zelf nog wel ga monteren en het is weer even wennen dat deze Citigo geen PDC heeft in de achterbumper. Maar dat is bij een klein autootje als deze niet onoverkomelijk, gewoon goed kijken ipv deels op de piepjes te vertrouwen.
Zoals je realistischer wijze wel mag verwachten heeft de auto wel een paar ‘plekjes’, o.a. wat kleine lakbeschadigingetjes en een heel klein deukje. Alles wel binnen de marge van wat je kunt verwachten, zeker bij een ‘stadsautootje’.
En dan krijg je koffie (smaakte prima overigens);
En komt de vraag; “Wat had je zelf als inruilwaarde voor je Citigo in gedachten?” Maar daar geef ik nooit antwoord op, dus ik liet de verkoper eerst over de brug komen met zijn voorstel. Zoals ik al wel een beetje vreesde kreeg ik het verhaal te horen over dat CNG-auto’s niet zo lekker in de markt liggen en dat ze de auto sowieso niet zelf zullen gaan verkopen maar zullen afstoten naar ‘de handel’. Maar de inruilprijs die uit dit verhaal op tafel kwam rollen was de laagste prijs die me tot nu toe geboden was, dat stelde me wel teleur van de merkdealer. Zelfs bij Toyota en Suzuki kreeg ik meer geboden en dat heb ik de verkoper ook verteld inclusief het bedrag dat ik elders geboden kreeg. Scheelde toch €500.
Hij probeerde het eerst nog te middelen, hij €250 omlaag in prijs, ik €250 meer betalen. Daar ging ik niet in mee en ik hield vast aan mijn bedrag. Hij moest even wat rekenen en kwam terug met de mededeling had hij echt niet kon meekomen in mijn prijs, maar het verschil was wel wel kleiner geworden, nu nog €100,- maar dan kreeg ik wel een volle tank brandstof die ik anders niet had gekregen (tank was ook bijna leeg), het bedrag van die tank benzine hoefde hij dan niet op deze auto te boeken, maar viel onder ‘algemeen’ waardoor hij geen ruzie zou krijgen met de baas.
Eigenlijk was ik toen al wel om, maar dat wilde ik nog niet laten blijken. Dus even een ommetje gelopen door de showroom onder het motto; even over nadenken. Kon ik gelijk mooi even bij wat andere Citigo’s kijken die er nog stonden, en daar viel me op dat sommige anderen een volwaardig reservewiel hadden en de mijne slechts een plakset. Voer voor een verder gesprek en we moesten het nog even over de kleine lakschades hebben. Puntje bij paaltje; we hebben het volwaardige reservewiel incl gereedschap uit een Citigo in de showroom gehaald en dat gewisseld met de plakset uit mijn auto en ik kreeg een lakstift in de juiste kleur die hij ook had liggen erbij. Welliswaar in VW doosje ipv Skoda, maar dat maakt uiteraard niks uit. Tevens gaf de telefoonhouder in de auto wat problemen, dus die hebben we ook gekaapt uit een showroomauto en omgeruild. Daarmee was voor mijn gevoel het gat van €100 eigenlijk ook wel ruimschoots goedgemaakt. Toen konden we elkaar de hand schudden, we hadden een deal!
En zodoende heb ik nu een Skoda Citigo Greentech Style, bouwjaar 2018 in de kleur Tungsten Silver metallic.
En de eerste plannen zijn er uiteraard al. Zeer spoedig ga ik wielkuipen bestellen voor de achterzijde (van een E-Up, zoals m’n vorige Citigo dat ook had), er komt waarschijnlijk ook weer een dubbele kofferbakvloer in zoals in de vorige, en een armsteun. Ik heb nog een hagelnieuwe van Armster liggen, maar daar moet ik dan nog even de passende voet voor zien te regelen. De originele VAG-accesoire zoals in de vorige Citigo is nieuw wel erg aan de prijs ....
En vanochtend heb ik alvast luxe kentekenplaten laten maken met opgelegde letters. Een van de oude kentekenplaten had bekraste cijfers en letters en dat vond ik lelijk, doet afbreuk aan de auto. Dus direct vanochtend laten maken bij Fource Zwolle en ook direct 2 verse kentekenplaathouders zonder reclamebalk, dus de reclame van de dealer is inmiddels ook al van de auto verdwenen. Ik wil best reclame maken hoor ... maar dat kost hem dan extra korting natuurlijk.
Het is vandaag niet het beste weer om foto’s te maken ... maar vanochtend op een droog moment heb ik alvast even wat plaatjes geschoten ...
Dus bij deze, waar iedereen op zit te wachten
, de eerste foto’s van de nieuwe bolide (hier nog met kentekenplaathouder van de dealer achter);