Vorige week vrijdag heb ik de Citigo op staal gezet en deze week heb ik de lichtmetalen velgen al verkocht.
Daar wordt je niet rijk van, Marktplaats staat vol met velgensets waar niet of nauwelijks op geboden wordt, maar desondanks was de opbrengst toch een slok op een borrel afgezet tegen de kosten van het nieuwe rubber.
Ik heb de zwarte naafkappen weer op de velgen gedrukt, dat staat toch wel het best. Ik heb ook nog de grijze wieldoppen die helemaal over de velgen heenvallen, daar kocht ik auto mee, maar dat is wel erg lelijk naar mijn mening. Zo kan het er prima mee door;
Ik heb de tweede tankvulling sinds de bandenwissel nu bijna leeg en dan valt er iets op;
Meer dan 300km op een tank, en het lijkt erop dat zo'n 330km goed haalbaar is.
De eerste tank na de bandenwissel die ik ook nagenoeg helemaal leeg heb gereden was ook al 331km.
Dat is voor velen hier natuurlijk nog een range die om te janken is, maar voor een CNG-Citigo waar ik over het algemeen toch vaak maar krapjes 300km mee kon redden is dit toch wel opvallend. Ik hou de komende tijd de verbruikscijfers extra in de gaten.
Het weggedrag is wel wat anders. Snelle bochtjes wil met de smallere bandjes minder goed, dan heb je duidelijk last van onderstuur. Eigenlijk dwingen de bandjes zodoende een wat kalmer rijgedrag af. Vind ik persoonlijk niet zo erg, en mijn vrouw ook niet.
Bij de bandenwissel kon ik natuurlijk ook mooi eens even een blik werpen op de remmerij aan de voorzijde. Nou ben ik geen automonteur maar ik ben er bang voor dat de volgende (grote) beurt wel eens een dure kan gaan worden. Het zou me niet verbazen als de remschijven vervangen moeten worden. Ze beginnen er spreekwoordelijk toch wel een beetje uit te zien als scheermessen, remblokken hebben nog wel genoeg 'vlees op het bot'. Indien het nog de originele remschijven zijn mag het ook wel een keer ... we naderen de 147.000km op de teller. Ik laat het uiteraard aan de prof over om te bepalen of ze daadwerkelijk aan vervanging toe zijn, maar ik bereid me er maar vast mentaal op voor.
Ondanks dat ik al wat filmpjes heb bekeken over het vervangen van remmen bij de Citigo/Up durf ik het niet aan om het zelf te doen. Afgezien van het feit dat ik er ook niet het ideale gereedschap voor heb. Ik laat dit soort veiligheidsgevoelige zaken toch liever over aan iemand die er ervaring mee heeft, en het juiste gereedschap.
Overigens net even gekeken naar de kilometerstand van precies een half jaar geleden en die vergeleken met de stand nu ... in de tussentijd 17483km gereden ... als dat zo doorgaat tikt de Citigo op jaarbasis bijna 35.000km weg. Gaat lekker.