Ik had al vermeld dat ik met Black Friday wat spulletjes voor het onderhoud had besteld, maar er zat ook nog wat meer bij ...
Niet alleen 2 stoelbeschermers, onder andere handig als ik weer eens ergens aan het klussen ben en met een smerige overall in de auto wil stappen, of voor als we zoals afgelopen zomer weer eens aan het strand zijn geweest en we weer veel te veel zand aan onze kleren mee de auto innemen, of mijn vriendin weer eens toch net iets te ver de zee in is gelopen en daarna broek of jurk helemaal nat heeft.
Maar het belangrijkste;
De Philips Ultinon Pro6000 HL H7 LED lampen, met de benodigde adapters.
In de vorige Citigo had ik de H4 variant en daar was ik zo tevreden over, en over de standaard H7 halogeenlampen behoorlijk ontevreden, dat ik wilde upgraden naar LED.
Ik heb nog een tijdje zitten dubben tussen Philips en Osram en eigenlijk kreeg ik na het lezen en kijken van meerdere tests de indruk dat de set van Osram eigenlijk nog net iets beter is en ik las ook net vanavond dat Osram de goedkeuring voor elkaar lijkt te hebben om het, in Duitsland, legaal in de Citigo met H7 koplampen te mogen gebruiken. De Philips-variant heeft die goedkeuring nog niet.
Maar de Philips is op zijn beurt ook al zo'n ontzettende upgrade vergeleken met standaard halogeen en die Duitse 'Straßenzulassung' doet er in Nederland niet toe. Daarbij was Philips ook nog eens goedkoper en de website waar ik m'n spullen had besteld (behalve de motorolie), kfzteile24.de, had de benodigde adapters voor de Osram lampen ook niet in het assortiment. Daarnaast zijn de Osram lampen net een tikje blauwer van lichtkleur en ik heb liever de iets warmere tint van de Philips. Tevens geeft Philips een wat langere levensduur op, 3000 uur ipv 2500 bij Osram, maar Osram geeft dan weer langer garantie ..
Afgelopen weekend had ik bedacht om 'even' die lampen in te bouwen ... ging dat even mis zeg ...
Ik kreeg die rot-adapters maar niet gemonteerd. Je kunt ervoor kiezen om de adapters eerst te plaatsen en daarna de lamp erin te monteren of om de adapter eerst op de lamp te monteren en daarna het geheel in te bouwen. Hoe ik het ook probeerde .. kreeg het niet voor elkaar. En dat terwijl de normale lampfittingen super makkelijk los en vast gaan. Op een gegeven moment had ik het zelfs voor elkaar 1 van de adapters verbogen te hebben. Ik had er zo de pee over in .....
Ik was geneigd alles terug te sturen naar Duitsland, en ware het niet dat ik het verzendetiket niet kon aanmaken (omdat ik niet in Duitsland woon .... ) anders was het wellicht zelfs direct alweer bij de DHL afgegeven.
Maar aangezien ik op Facebook berichten had gelezen over dat iemand anders het wel voor elkaar had gekregen triggerde het mij toch om het opnieuw te proberen. Foto's maken van de binnenkant van de koplamp, adapter weer in fatsoen brengen. En toen kwam ik erachter dat als ik de adapter met een punttangetje net een ietsje bij zou buigen en ik op 2 bepaalde plekken zou drukken terwijl ik ze erin draai dat het dan wel wilde lukken. Dan zouden ze wel achter de palletjes moeten kunnen schuiven. Dat monteren moest alleen wel even met handschoenen aan want het gaat alsnog vrij stroef allemaal en je drukt met je vinger op een enorm dun stukje metaal ... en dat voel je wel aan de vingers ... auw!
Zodoende vandaag in de middagpauze even een nieuwe poging gedaan en dit keer ging het gelukkig wel bijna vloeiend. Eerst de adapters gemonteerd, daarna de lampen erin. Ik was onder de indruk van de lichtopbrengst, erg blij mee! Zowel het dimlicht als grootlicht is nu LED.
Na het werk ben ik even naar m'n vaste garage gereden om het lichtbeeld te laten controleren, maar dat was uitstekend. Dit komt zonder problemen door de APK werd mij verteld.
Op de terugweg naar huis was het weliswaar nog niet helemaal donker .. maar ik kreeg toch al wel een behoorlijke indruk. Ik ben benieuwd hoe het morgenochtend is als ik naar m'n werk ga, dan is het nog wel helemaal donker.
In ieder geval oogt het wittere licht ook een stuk moderner dan het gele halogeenlicht. Toen ik na montage van het dimlicht even het halogeen grootlicht inschakelde leek het haast net alsof je er een paar kaarsjes extra bij had aangestoken.
Nog een paar picca's van het hoe het is in bijna donker.
Dimlicht;
Grootlicht erbij aan;
Nu genoeg geld uitgegeven? Nou ... bijna. Ik heb nog een origineel setje winterwielen afkomstig van een VW Up op de kop getikt, die ga ik als het goed is vrijdag ophalen, er vanuit gaande dat de info uit de advertentie allemaal klopt. Het is gewoon een setje stalen velgen met Semperit winterbanden die VW/Skoda/SEAT heel veel verkocht hebben en die je wel vaker te koop ziet staan. Niks bijzonders. Maar er zat zo te zien nog ruim voldoende profiel op, banden van net 4 jaar oud en tegen een goede prijs. Maar omdat ik wat had afgedongen krijg ik de VW Up! wieldoppen er niet bij ... ach, wat jammer nou.
Binnenkort de Citigo dus weer op stalen velgen met winterbanden, dan kan ik dat moment mooi even gebruiken om de lichtmetalen velgen goed schoon te maken alvorens die in de opslag verdwijnen.