Ik heb wel verschillende dingetjes te melden vandaag .. maar eigenlijk is er maar 1 ding wat er echt met kop en schouders bovenuit steekt. En eigenlijk zou ik het liefst beginnen met een paar krachttermen ... maar dat is natuurlijk niet zo fatsoenlijk, dus doe ik dat maar niet.
Wat is er gebeurd?
Zoals jullie weten heb ik laatst de modderkuipen achter ingebouwd en ik heb toen bergen zand weggespoeld/geblazen. Ik had alles met een lamp goed geïnspecteerd en ik zag eigenlijk geen gekkigheid behalve dat 2 boutjes waar de tankvulhals mee vast zit ietsjes roestig zijn.
In de afgelopen dagen bedacht ik mij dat het eigenlijk beter was geweest om de tankkom even te verwijderen bij het schoonmaken zodat ik zeker had geweten dat er ook geen modder tussen de tankkom en carrosserie was blijven zitten. Ik besloot het alsnog te doen, ik was vanmiddag toch vrij en na de verplichting die ik had vanmiddag ging ik ermee aan de gang.
Wielkuip er weer uit en met wat klooien kreeg ik uiteindelijk die tankkom ook los ... einde goed humeur!
Ik werd begroet met roest .. en niet op 1 plekje, zowat rond de hele rand langs de binnenkant en aan de buitenzijde een plek.
Veel foto's waren mislukt, maar hier een indruk met de foto's die wel enigszins scherp waren.
Ik ben vervolgens eens even naar de plaatselijke Brezan gereden om te vragen of ze een middeltje hadden om roest behandelen/stoppen. Daar hadden ze verschillende producten voor en ik ben huiswaarts gegaan met een potje Brunox Epoxy. Waar ik overigens veel te veel voor heb betaald zag ik zojuist op internet, maargoed ik heb het in ieder geval.
De meest grove stukken roest moest ik verwijderen en loszittende verf met schuurpapier of een staalborstel weghalen. Ik heb het gegaan met wat schuurpapier in een vrij grove korrel en daarna met een fijnere zodat de ergste roest al weggeschuurd was. Aan de binnenkant onderaan viel me op dat de roest zich doorzette onder de kit. Daarvan heb ik dus ook wat losgepulkt en inderdaad .. ook roest onder de kit.
Maar ik wilde er ook niet al teveel in lopen vrotten want ik voelde dat ik met de schroevendraaier tussen 2 metalen platen kwam en ik kon daar dus niet verder. En ik wilde er ook voor waken om teveel kit weg te halen zodat er niet in de toekomst nog een veel groter stuk ontstaat waar water makkelijk onder de kit kan komen.
Na het aanbrengen van de Brunox zouden de plekken waar nog roest zat zwart kleuren ... en oh boy, it did! Aan de binnenkant is een groot deel van de rand inderdaad zwart gekleurd.
Volgens de gebruiksaanwijzing moest je binnen 6 uur de tweede laag opkwasten, dus dat heb ik maar gedaan (het was inmiddels bijna donker). De epoxy kan nu uitharden en dan ga ik morgen na het werk weer verder. Dan moet er nog een beetje lak overheen. Ik heb een lakstift bij de auto gekregen dus dan moet ik die er maar aan opofferen.
En als dat allemaal dan droog is zal ik het gat in de kit opnieuw dichtkitten met professioneel spul dat ik nog heb liggen. En dan alvorens de tankkom weer terug te zetten blaf ik de boel nogmaals in de tectyl amber.
Op hoop van zegen ... hopelijk is deze behandeling goed genoeg om grote narigheid in de toekomst te voorkomen.
Ik baal er wel echt enorm van. Niemand had dit weliswaar kunnen zien want een verkoper gaat niet een tankkom loshalen om te zien of het daarachter roest, maar zeker aangezien dit een meer voorkomend probleem is bij de Citigo, Up! en Mii hoop je toch een 'goed' exemplaar te hebben gekocht die er (nog) geen last van heeft. Vandaar ook dat ik die modderkuipen juist had geplaatst om roest te voorkomen.
Anderzijds probeer ik mezelf wel voor te houden dat als ik het niet had gedaan ik er ook niks van had geweten en ik gewoon nog steeds happy zou zijn geweest over m'n auto. Nu heb ik weliswaar roest gevonden, maar het daarna ook aangepakt. Dus eigenlijk staat er er nu technisch gezien beter voor dan wanneer ik de roest niet had gevonden.
Het is natuurlijk eigenlijk wel triest dat een auto van nog geen 4 jaar dit al doet .... Foei Volkswagen!