SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
@Tees mijn collega's grappen wel eens dat als ze een auto heel erg lelijk vinden dat ik hem dan waarschijnlijk wel weer mooi zal vinden. Nou gaat dat zeker niet altijd op hoor, maar soms .... ;)

Maar als ik mijn hart/gevoel zou volgen zou ik veel vaker van auto wisselen, het is maar goed dat het verstand, maar ook mevrouwGo inderdaad, dat tegenhouden. :D Deze Citigo is aangeschaft met de intentie om er meerdere jaren mee te doen, het lijkt me verstandig om dat voornemen toch maar vast te houden, ondanks alles wat ik er op aan te merken heb.

MevrouwGo heeft natuurlijk gelijk dat het een fijne auto is, bovendien voldoet hij in de overgrote meerderheid van de gevallen aan onze behoeftes. Er blijft altijd wel íets te wensen over, welke auto je ook koopt. Wij zijn maar met z'n tweetjes, we hebben ook geen honden ofzo of hobby's waarvoor we vaak grote spullen moeten vervoeren. Dan is formaatje Citigo meestal prima. Was alleen leuk geweest als hij een klein boedelbakje had mogen trekken, maar helaas, dat mag in Nederland helaas niet.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Kanerr

Forumguru
I adore the Cube!!!

Het is ook gewoon een verstandige auto, die Citigo die je nu hebt. Tikkeltje irritant dat je nu zulke issues hebt (gehad) maar dit zal vanzelf loslopen en na een jaar ben je het alweer vergeten joh.

Rosinfield

† In Memoriam
@SteGo hier zelfde situatie, met zijn 2-en en zelfs hond die een volledige stoel inneemt. Gaat prima met de Up. In vakantie koffertje op het dak. Ook verreweg mijn leukste auto om te rijden (wel met schroefset), veel meer plezier dan met de Polo GTI hiervoor. Plus ook nog eens op alle vlakken voordeliger. Alle mooie opties op de Polo heb ik geen moment gemist.

SteGo

Donateur
Vandaag heeft de Citigo een nieuwe voorruit gekregen. :giggle:

Daar ben ik blij mee want rijden zonder binnenspiegel bleek in de praktijk toch best irritant. Vaker dan ik vooraf zou denken zit je dan weer tegen de achterkant van de sensoren en het kapotte stuk ruit aan te kijken. hihihi
De nieuwe ruit is van AGC automotive. Een merk dat ik zelf voor m'n werk niet vaak in de handen heb. Ik vind de nieuwe ruit op details net wat minder fraai afgewerkt dan de OEM (Pilkington) ruit die er voorheen in zat, maar ik zal er direct bij zeggen dat het dan gaat om details die de meeste auto eigenaren geen eens zullen opvallen. Dat heb je nou eenmaal als je zelf ook in de branche werkt. :D Ik stoor me er in ieder geval absoluut niet aan.

Rekening gaat naar de verzekeraar en dan zal men mij later vast nog wel weten te vinden om het eigen risico te laten betalen. ;)

JeSko

Forumguru
AGC automotive is Belgisch, en onderdeel van het grotere AGC glasfabriek in Mol/België. Ben je daar wat mee? Neen, wss niet, vond het gewoon een leuk wistjedatje.

SteGo

Donateur
Ik wist niet dat AGC automotive Belgisch is inderdaad. ;) Ik had al wel gezien dat het onderdeel uitmaakt van de 'AGC group', en dat is dan weer Japans.

hemi24

Forumguru
Ik kan me bij een voorruit maar een aantal afwijkingen/details voorstellen, waar ik me aan zou kunnen storen:
- glas dat vertekening geeft;
- afwijkingen in zwarte randen t.o.v. de binnenbekleding;

SteGo

Donateur
Jammer he .. ik schrijf dat de ruit op details net wat minder fraai is afgewerkt, maar dat ik me er absoluut niet aan stoor. En nu maken jullie er 'storende details' van. :maakmegek: ;)

Maar goed wat is de 'minder fraaie afwerking'? Om te beginnen; ik heb het schadebedrijf gevraagd de afdekkappen voor de sensoren niet terug te plaatsen ivm dat ik toch stiekem nog overweeg misschien een dashcammetje te plaatsen en dan moeten die kappen er toch opnieuw vanaf, en de clipjes waarmee ze vastzitten zijn niet echt gemaakt om vaak losgehaald te worden. En doordat de kappen er niet opzitten viel me onderstaande direct op toen ik in de auto ging zitten;

20230415_105053.jpg
Dat had de OEM-ruit absoluut niet, die sloot volledig aan en daar kwam geen licht langs de sensoren. Nou zie je hier natuurlijk niks van als de kap erop zit, maar vandaar dat ik ook schreef dat het gaat om details. ;)
Echter zie je aan de buitenkant ook dat dit net niet helemaal is zoals het zou moeten;
20230415_104002.jpg
20230415_104026.jpg

Daarnaast is de zwarte rand van de ruit op meerdere plaatsen ook niet helemaal consistent, 2 voorbeelden;
20230415_104151.jpg 20230415_104121.jpg

En als laatste merk ik dat er toch een kleine verschil zit in de kleur van de ruit. Dit is onmogelijk vast te leggen op de foto omdat je dan beide ruiten onder dezelfde omstandigheden zou moeten fotograferen. Maar de AGC is net iets lichter getint, ik zou haast zeggen wellicht een ietsje blauwer dan de iets groenere OEM Pilkington. Vooral als je in de auto zit en naar buiten kijkt valt het mij wel op.
AGS vs Pilkington.png

Helaas zit er ook een klein krasje in de ruit. Jammer, maar kan gebeuren. Is niet de schuld van AGC, dit soort dingen gebeuren nou eenmaal. Gelukkig zit het tussen de paravanplaat en de ruitenwisser, zie je vanuit de auto niks van.
20230415_104245.jpg

En ik heb nou wel een klein rammeltje/kraakje tijdens het rijden. Die heb ik gelokaliseerd ... het is het parkeerkaarthoudertje. Die haal ik binnenkort gewoon weg. Sinds ik parkeren met een app betaal gebruik ik dat clipje toch niet meer. Is tevens makkelijker bij het schoonmaken van de ruit als dat ding weg is.
20230415_105110.jpg

Vanochtend trouwens even de nieuwe ruitenwissers gemonteerd om het project helemaal af te maken. ;)
wissers.png

EdK

Forumguru
Kijk je uit dat je raam niet stuk gaat bij het verwijderen van dat klipje ???
Wil deze keer niet hardop gaan lachen namelijk....... :D

SteGo

Donateur
@EdK bij de vorige Citigo heb ik meermaals succesvol de A-stijlbekleding verwijderd zonder daarbij de ruit te slopen, dus dat komt dit keer vast ook wel goed. :D ..... Hoop ik.

@hemi24 dit is kennelijk wat het schadebedrijf standaard monteert. Aangezien het verzekeringswerk is heb ik me niet bemoeit met welke ruit er geplakt zou worden, en eerlijk gezegd dacht ik dat ze ruiten van Pilkington of Saint Gobain zouden gebruiken. Van de grote glasjongens weet ik wel dat er ook veel ruiten van mindere kwaliteit geplakt worden (beter voor de winstmarge), wat dat betreft matchte dit niet helemaal met mijn verwachtingen. Maar ik vind het niet zo erg dat ik de ruit opnieuw vervangen wil hebben voor een betere. Er zitten voor zover ik heb kunnen nagaan geen vertekeningen oid in, dus technisch gezien is er niks mis met de ruit.

Wellicht vraag ik volgende week nog wel eens even na onder welke kwaliteitslijn deze ruit viel. Misschien is het inderdaad wel B, van Belgisch. :D

Bij een volgende keer even wat kritischer zijn op wat er gemonteerd gaat worden. Maar ik hoop dat deze Citigo in de tijd dat ik hem heb niet nogmaals een nieuwe ruit nodig gaat hebben. ;)

hemi24

Forumguru
En ook merken als Pilkington is niet altijd top, hoor..!
Heb een 308 gereden, waarbij je echt een lelijke vertekening zag als je rechtsonder door de ruit keek. :nono:

SteGo

Donateur
Elk merk heeft er wel eens een misser tussen zitten helaas, en een vertekening in je ruit is echt ontzettend irritant. Ik heb wel eens met een Ford Transit gereden met een OEM-voorruit met verwarming die ook een vertekening in de ruit had zitten en daar werd ik er bijna een beetje misselijk van.

SteGo

Donateur
@EdK sorry, ik kan je niet hardop laten lachen. Het is gelukt om de A-stijlbekleding los te halen en het parkeerkaarthoudertje weg te halen zonder de ruit te slopen. :D
Die A-stijlbekleding zat trouwens wel stevig vast .. niet alleen met de 3 metalen clips die eraan horen te zitten .. maar ook omdat er ietsjes royaal ruitenkit is gebruikt bij het plakken van de nieuwe ruit. Het royale gebruik van kit bleek overigens ook de reden dat het parkeerkaartklipje niet meer goed kon terugveren tegen de ruit, en daardoor geluid kon gaan maken. Doordat hij vastgekit is komen te zitten heb ik die in meerdere stukken moeten verwijderen.

Maargoed, liever iets teveel dan te weinig kit en dat er dan tijdens een regenbui ook regen aan de binnenkant van de ruit terecht komt. :LOL:

EdK

Forumguru
@SteGo had je dit bericht niet maandag kunnen posten ?
Nu is me weekend toch minder de laatste uren door dit bericht..... :D

Maar serieus, ben ik blij voor je dat het je is gelukt zonder ruitschade, dat vijzelt toch je ego weer wat op !! toch ??

SteGo

Donateur
Vandaag nog even navraag gedaan bij het schadebedrijf; de AGC ruit is geen B- of C-kwaliteit.
De bedrijfsleider vertelde er nog bij dat AGC ook de OEM-producent is voor veel Japanse auto's, de kwaliteit van de ruit zou dus gewoon goed moeten zijn. Ik heb hem nog even de foto's gemaild, ik ben benieuwd wat hij er van vind. :D

Bovenaan Onderaan