SteGo
Donateur
Er zijn nog een paar kleine puntjes waar ik iets aan moet/wil doen, maar op dit moment heeft dat nog de status ‘WFP’ (waiting for parts).
Onderdeeltjes zijn inmiddels wel binnen ... en zodoende ging ik aan de gang met het eerste puntje.
Het 'probleem'; de nieuwe spiegel is wat breder dan de originele .. met dit als gevolg;
De zonneklep kan niet meer helemaal naar voren. En eerst dacht ik nog dat dat geen heel erg groot probleem zou zijn. Dan klap ik hem toch gewoon zover om als het gaat en life is good, toch? Nou nee. ik vind het een stuk prettiger om de zonneklep helemaal naar voren te kunnen klappen. Nu moest ik telkens wat verder onderuit zakken in de stoel om de weg goed te kunnen zien. Da's niet de bedoeling.
Maar hoe pak je dit probleem aan? Stuk uit de zonneklep zagen, slijpen, snijden, o.i.d., dat ligt nogal voor de hand, maar dat dan weer netjes zien te krijgen, dat zag ik niet zitten. Dus had ik een stoffeerder benaderd die ook autostoffering doet met de vraag of zij de zonneklep voor mij konden aanpassen en daarna beide zonnekleppen bekleden zodat het er goed uit zou zien. Ik had namelijk al allerlei filmpjes bekeken over het bekleden van zonnekleppen maar het kwam er toch wel op neer dat je een goede naaimachine nodig hebt en vooral ervaring om er echt wat moois van te maken. Het antwoord van de stoffeerder was echter dat ze me niet konden helpen.
Ai .. wat dan? Een extra zonneklep besteld via de onderdelenlijn, die kostte gelukkig maar €10 ex verzendkosten, dus als alles zou mislukken was dat de financiële schade en had ik in ieder geval de zonneklep waar de auto mee de fabriek uit kwam nog.
Na binnenkomst de nieuwe zonneklep eerst eens even goed schoongemaakt want hij was wel aardig smerig van vette vingers enzo daarna eens even zo goed mogelijk geprobeerd uit te tekenen welk deel eruit moest.
En dan maar beginnen met lossnijden. De bekleding lijkt een beetje op stof maar is in feite gewoon plastic wat op de randen aan elkaar gesmolten zit. Ik haalde de hoek los en zag; piepschuim! Hé, das makkelijk! Daar snij je zo een hele hoek van uit, easy!
Of toch niet?
That's not a problem my Dremel can't fix!
Gewoon eruit geslepen, weg ermee. De stevigheid van de zonneklep lijkt er niet echt door beïnvloed te worden.
Vervolgens de randen een beetje afronden, dat was best wel een beetje prutsen en ik kon het ook niet echt heel erg mooi glad krijgen. Dat kun je natuurlijk het beste met een piepschuimsnijder doen, maar die heb ik niet en was ik ook niet van plan te gaan kopen voor eenmalig gebruik. Maargoed, ik heb m'n best gedaan. Daarna moest de bekleding uiteraard nog weer dicht. Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb ervoor gekozen eerst de randen tot aan de uitsnede weer dicht te maken. Dubbelzijdig tape op de rand van de zonneklep en daarna de bekleding weer bij elkaar drukken op het tape en de naad zelf met 'Loctite super glue-3' (secondenlijm) bij elkaar te plakken.
En toen de hoek zelf. Ik heb ervoor gekozen om de bekleding warm te maken met een verfbrander en het vervolgens strak de hoek in te trekken en hem dan zo'n beetje in het midden af te snijden zodat de naad ongeveer gelijk loopt met de zijkanten van de zonneklep. Ook daar dubbelzijdig tape aan de binnenkant en met lijm de beide zijdes aan elkaar plakken. Dat wilde niet zo lekker als op de andere plekken. Ik heb toen een klein schroevendraaiertje genomen en de punt ervan heet gemaakt met een brandertje. Vervolgens heb ik de boel een beetje aan elkaar proberen te smelten. Ook nog een solderbout geprobeerd, maar dat ging veel te hard waardoor ik ook een patch moest maken.
Tjah .. na een poosje doorstumperen zag het er zowaar enigsins acceptabel uit. Absoluut geen resultaat waar ik apetrots op ben, maar ik vind het oké-ish. Beter dan dit gaat het niet worden bij mij ....
Even een vergelijkje;
En ik moet zeggen; het eindresultaat vind ik eigenlijk best wel oké. Dan zit je toch niet zo recht op die lasnaad te kijken.
Nu kan de zonneklep dus gewoon weer lekker helemaal naar voren, dat is echt prettig. En al met al heeft dit kleine projectje dus ook nauwelijks geld gekost. Weer een mooi staaltje huisvlijt.
Nu het tweede puntje nog waar ik mee aan de ging wil/moet ...
Daar moet ik nog aan beginnen, dat volgt dus later. Onderdeeltjes ervoor zijn al wel binnen. Daar praat ik jullie later wel een keer over bij.