Vandaag had ik zowaar flink wat uurtjes beschikbaar om aan m’n nog lopende project te besteden, en dat was mooi want dan kon ik even flink wat werk verzetten en het lopende project afronden.
Wat is het project;
Euh ... SteGo?
Iets met de handrem? Middenconsole? Armsteun ???
Nee, dat allemaal niet. Laat ik beginnen met de opmerking dat het project voortkwam uit een opmerking/wens van MevrouwGo. Die heeft in het donker soms wat moeite om het gordelslot te vinden en ze had mij gevraagd of ik iets kon maken zodat ze verlicht zouden zijn en zij het gordelslot makkelijker kan vinden.
Ik zat er aanvankelijk aan te denken om dan wellicht onderaan de armsteun een klein lampje te maken die naar beneden zou schijnen op de gordelsloten. Maar later dacht ik; ‚waarom geen licht in de gordelsloten?‘
Beetje Googlen leerde mij dat Skoda kennelijk al eens patent heeft aangevraagd op verlichte gordelsloten, maar tot dusver heb ik ze nog niet daadwerkelijk in productieauto's gezien.
Maar als Skoda hier al mee bezig is en ik zie online al meerdere mensen de vraag stellen of er verlichte gordelsloten zijn dan moet hier vast iets voor verkrijgbaar zijn online, toch? Bij AliExpress vond ik zowaar iets, maar dat was alleen voor luxe Audi’s en Lexussen. Ik ging er maar vanuit dat dat niet past om het gordelslot van een Citigo, en daarnaast is het toch ook nog wel stevig aan de prijs! Zoveel geld ga ik niet uitgeven voor iets dat waarschijnlijk niet eens past.
Maar what’s next? Zelf maar proberen!
Eerst 2 gebruikte Citigo gordelsloten gekocht via de onderdelenlijn. Eenmaal binnengekregen uitvogelen hoe je zo’n ding open krijgt. Wat blijkt; VAG lijmt die dingen dicht. Dus voorzichtig open breken en eens kijken hoe zo’n ding in elkaar steekt.
Vervolgens LEDjes (uiteraard groen!) en weerstandjes besteld bij Conrad. Verscheidene soorten en van alles meer dan ik nodig zou hebben, kost toch bijna niks. Bleek maar goed ook, want ik heb ook een aantal LED’s opgebrand. Daarna eerst maar eens even wat knutselen, beetje passen en meten, eerste proef-soldeersel passen in combinatie met het slot.
Dat paste allemaal, dus verder, draadjes erin, weerstandje ... zal het nog steeds passen?
Gelukkig! Alles gaat nog steeds goed. De gordelsloten kunnen weer dichtgelijmd worden. Man wat ziet dat er netjes uit!
Maar dan de elektra, hoe ga ik dit aansluiten? Ik wilde graag dat de verlichting het doet zodra de auto van slot gaat en totdat de auto weer op slot gaat. Vandaar dat ik heb besloten om z’n stroom af te tappen van de binnenverlichting. Zelfs op de stand 'contant aan‘ gaat die uit als je de auto op slot doet. Dat moet ik hebben! Ik was eerst nog van plan om die tap vanaf de verlichting te gebruiken als stuurstroom voor een relais maar in de praktijk bleek dat niet nodig. Ik heb wel per ongeluk een zekering opgeblazen gedurende het proces, maar dat kwam omdat ik kortsluiting veroorzaakte, maar een paar extra LED’s kunnen prima worden gevoed vanaf het circuit van de binnenverlichting. Wel heb ik nog een paar extra weerstandjes geplaatst om de LEDs iets minder fel te laten branden. De gebruikte LEDs zijn 550 mcd en dat bleek toch wel wat aan de felle kant te zijn. Maar met wat extra weerstandjes werd het al een stuk beter. Ik had geen flauw benul van 'mcd‘ en totaal geen beeld van hoeveel licht 550 mcd is. Maar zo leer je nog eens wat.
Voor het geval het licht misschien in de voorruit zou weerspiegelen of ik om wat voor reden dan ook de verlichting uit zou willen zetten heb ik een schakelaartje gesplaatst die ik nog had liggen in de zijkant van de middenconsole. Daar valt hij niet heel erg op en zit hij me niet in de weg, maar kan ik er toch makkelijk bij.
Om de oude sloten te demonteren moesten de stoelen los, gelukkig maar dat ik tegenwoordig een veeltand-bitset heb, die kwam goed van pas! Waarbij opviel dat het slot van de bestuurder met een andere maat vast zit dan de stoelen zelf en het slot van de bijrijder. De bedrading is uiteraard netjes onder de stoelen weggewerkt. Overigens kon het vervangen van het slot aan de bijrijderskant ook geen kwaad .. die was aan een kant helemaal open gebroken.
En toen natuurlijk hét moment dat ik voor het eerst beide sloten gemonteerd in de auto zag oplichten ... grote blij!
De camera van mijn smartphone doet het eigenlijk geen recht want in het echt ziet het er fraaier uit, maar dit is de beste foto die ik er overdag van kon maken.
En in het donker helemaal erg fraai! En ook hier weer .. de camera doet eigenlijk geen recht aan hoe het er in het echt uitziet, maar jullie krijgen zo wel een idee. Mijn camera is niet zo goed in het foto’s maken van lichtgevende objecten.
Al met al een project waar ik trots op ben, en heel blij mee! Beetje jammer van het schroeiplekje dat gedurende m’n project in de hemelbekleding is ontstaan (zie mijn vorige post), maar dat mag de pret niet drukken. Hier zitten wel heel wat uurtjes zoeken naar onderdelen, basiskennis over elektra weer een beetje opvijzelen en knutselen in.
MevrouwGo is er ook helemaal blij mee! En ja, zoals iedereen weet; happy wife, happy life! En zij verdient de credits voor het idee want zelf was ik anders niet op dit idee gekomen.
Ik vind het zelf niet zozeer handig om de gordelsloten te kunnen vinden in het donker, dat lukt mij zonder ook prima, maar het oogt wel chique en dat is leuk!