SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Vandaag m'n bestelling van Kopacek binnengekregen, een netje voor onder de hoedenplank, en ik kon het natuurlijk niet laten om er direct mee aan de gang te gaan. Maar helaas is het nu inmiddels te donker om een paar goede pics te schieten en het eindresultaat te laten zien. Die hebben jullie morgen dus even van mij tegoed. ;)

Ik ben echter nog met een ander projectje bezig wat nog lang niet af is en daarvoor ben ik eigenlijk op zoek naar een stroomkring die stroom krijgt zodra de auto van slot gaat tot het moment dat de auto weer op slot wordt gedaan. Dus onafhankelijk van of de auto wel of niet op contact gezet wordt. Het 12V stopcontact is hiervoor niet geschikt aangezien die meegeschakeld wordt met het contact.
Heeft iemand wellicht een idee waar ik die stroom ergens kan aftappen?

Mijn eerste gedachte was de binnenverlichting in de auto aangezien die direct aangaat als je de auto van slot doet en die ook altijd weer uitgaat als je de auto op slot zet, ook al heb je de schakelaar op de stand 'constant aan' staan.
Maar als je die dan gaat meten in de zekeringkast kom je erachter dat die gewoon live blijft zodra de auto op slot gezet wordt dus ik vermoed dat er nog ergens een regelunit tussen de zekeringkast en de interieurverlichting zit. Dat zou ook verklaren waarom je op de zekering 12.x volt hebt staan en bij het lampje zelf maar 10.x volt.
Nu kan ik natuurlijk elke zekering stuk voor stuk bij langs gaan .. maar aangezien een heel forum veel meer weet dan ik alleen zijn tips welkom. :D


De aanwezige zekeringen in het interieur volgens het boekje;
Schermafbeelding 2023-08-31 212848.png Schermafbeelding 2023-08-31 212938.png
 

Tees

Donateur
Voor zover ik weet zijn er maar 2 soorten stroomdraden: constant en geschakeld. De constante plus wordt volgens mij wel nog verder geregeld door de comfortmodules, om te zorgen dat bepaalde systemen in ruststand gaan als de auto een bepaalde tijd dicht en in rust is.

Wat wil je precies doen dan? Dan kunnen we misschien wat gerichter meedenken.
 

SteGo

Donateur
@Peter-036 ik dacht dat de brandstofpomp pas gaat lopen als je de auto op contact zet, maar ik neem het zeker even mee in de zoektocht! Bedankt voor de suggestie.

comfortmodules
Dat klinkt toch wel mooier dan 'regelunit'. ;) haha
Wat ik precies aan het doen ben ... tjah, dat houd ik nog eventjes onder de pet. Maar ik kan wel zeggen dat ik hetgeen waar ik mee bezig ben nog op geen enkele andere Citigo, Mii of Up! heb gezien. :D Maar het proces is nog gaande .. alles zou eventueel zelfs nog in de vuilnisbak kunnen eindigen. Niet de Citigo zelf natuurlijk. :maakmegek:

Overigens heb ik vanochtend even de pics gemaakt van m'n hoedenplank-accessoire.
Aan de bovenkant zie je nu 7 dopjes zitten;
20230901_101156.jpg

En aan de onderkant een (handig) netje. ;)
20230901_101220.jpg

Ik heb er voor nu even m'n 2 extra veiligheidsvestjes in gedaan die tot nu toe altijd nog door de auto zwerften.
20230901_101554.jpg
Ik ben er wel tevreden mee. Grappig extraatje.
Onderdeelnummer; 1ST065110D en zoals al eerder geschreven besteld bij Kopacek aangezien die elders niet meer leverbaar is.

Verder heb ik nog te maken met een klein ongemakje waar ik nog een oplossing voor aan het zoeken ben.
Zoals ik eerder heb laten zien in dit topic heb ik een andere spiegel geplaatst in de auto, dat werkt allemaal prima, behalve dan het feit dat de spiegel de neiging heeft telkens wat naar beneden ze zakken en dat is irritant. Er zit eigenlijk net wat teveel speling op het kogelgewrichtje. Nou zou ik de spiegel natuurlijk op een of andere manier kunnen fixeren en er een druppeltje secondelijm op kunnen doen, maar dat vind ik eigenlijk niet ideaal omdat de spiegel daarna helemaal niet meer te verstellen zou zijn. Een zoektocht naar hoe je speling op een kogelgewrichtje kunt verminderen heeft ook nog niet veel concreets opgeleverd. Eventueel zat ik er nog aan te denken om die spiegel helemaal naar boven te kantelen en dan met de vinger een heel klein beetje siliconenkit aan het kogeltje te smeren, dat te laten drogen en dan de spiegel weer naar beneden te drukken in de hoop dat het verstellen dan wat stroever gaat. Maar ik ben er nog niet helemaal over uit wat wijsheid is in deze. :unsure:

20230901_103835.jpg
 

Tees

Donateur
Is montagepasta zoals die voor fietsen gebruikt wordt niet wat? Dat is een soort vet met een soort fijne korreltjes erin, en dat is juist bedoeld om te voorkomen dat onderdelen gaan bewegen na montage. Een beperkte hoeveelheid zou hier zomaar kunnen werken.

En nog even terug op de stroomvraag: je ontkomt er waarschijnlijk niet aan om een andere leiding af te tappen die geregeld wordt door een regelmodule. Vraag is alleen of je dat kan doen zonder problemen te creëeren, moderne autos zitten vol met controlesystemen, en je kan er zomaar eentje door van slag maken.
Is het niet een optie om toch een constante plus te gebruiken? Al dan niet met een beveiliging tegen accu leegtrekken oid? Of een relaisfunctie, die gekoppeld is aan een van bovengenoemde systemen?
 

SteGo

Donateur
@Tees wat een toeval; ik kom net terug van de plaatselijke PartsPoint met onder andere een vierpolig relais. :jaja:
Die ga ik dan waarschijnlijk laten aansturen door de stroom op de binnenverlichting (dat daar slechts 10.x volt op staat is geen probleem, met zelfs een lager voltage doet het relais het prima). Áls het project van de grond komt ... maar dan meld ik het vanzelf. ;)

Montagepasta voor fietsen ken ik niet, maar daar ga ik eens even induiken! Bedankt voor de tip!
 

Chrisjemol

Forumguru
Geef Stego een zandweg of een veld met wat kuilen .. en wat regen .. ach, ik ben snel gelukkig. :laugh:
Bekijk bijlage 105298

Nee, is vast niet goed voor auto om door de bagger te raggen, maar een auto in mijn bezit moet er tot op zekere hoogte maar gewoon tegen kunnen. Het viel me eigenlijk zelfs nog wat tegen hoe smerig de auto was geworden .. had gerust meer gemogen. :LOL: Ik heb de Citigo ook om lol mee te beleven, niet alleen om van A naar B te komen. :D

Overigens is het niet alleen Stego zelf ... maar gisteren was het MevrouwGo die mij attendeerde op een veldje met plassen water. Die vind dat soms minstens zo leuk als ik. :maakmegek:De Citigo heeft daarna wel 'wellness' gekregen ... een uitgebreid wasprogramma met bodemwas. Na het spelen even grondig onder de douche. ;) Wielkasten ook weer netjes schoon gespoten ... Hij staat er nu weer bij alsof er niks gebeurd is.

Maargoed, dat is eigenlijk helemaal niet de reden om hier weer eens even iets te updaten ...
Ik heb namelijk weer iets nieuws, klein dingetje maar hoor ...
Ik was laatst namelijk eens even aan het neuzen bij de Chinese vrienden van AliExpress en daar kwam ik iets tegen waarvan ik eerst nog zoïets had van 'laat toch, wat moet je ermee?' ... maar ik vond het toch leuk om te hebben;

Bekijk bijlage 105300

Een bakje voor tussen de handrem en de schakelpook. Prima pasvorm!
Wat ga je er in leggen? Geen idee, maar het dekt wel mooi de brandgaatjes af die daar in het stukje vloerbedekking zaten. :D

Bij Up!gradehaus hadden ze een tijdje geleden ook een soortgelijk bakje, al oogde die nog net wat mooier en netter afgewerkt, maar die was wel een stuk duurder .. en inmiddels staat die ook niet meer op hun webshop. Maar die had ik toch sowieso niet gekocht .. vond ik echt te duur. Dit bakkie wat ik nu heb kostte €16,99 incl gratis verzending.
Heb je een linkje?
 

SteGo

Donateur
Vraagje; Heb u dat ook wel eens?
Als u in de laatste paar kwartiertjes voordat het donker wordt nog even snel wat wilt hobbyen en net op het moment dat u de krimpkousjes aan het warm maken bent raakt u afgeleid door de buurman die een praatje wil maken waardoor u bijna de hemelbekleding in de brand steekt?
Heb u dat nou ook wel eens? Vast wel ... :LOL:

Schermafbeelding 2023-09-03 130553.png

Tjah .. zo had ik gisteravond ineens een schroeiplek in m'n hemel zitten. :maakmegek:
Na aanvankelijk kortstondig ontzettend gebaald te hebben kon ik er wel om lachen. Er moet gewoon altijd íets fout gaan, alleen meestal zit dat foutje ergens onzichtbaar weggestopt ... :D
Het is m'n eigen schuld .. nooit zo handig om nog even snel voordat het donker wordt nog wat te willen knutselen, en al helemaal niet als ik thuis aan de gang ben want je hebt om de haverklap van die oude mannetjes uit de buurt bij je staan om kijken wat je aan het doen bent waardoor het allemaal niet opschiet. Gelukkig maar dat het bij een schroeiplekje is gebleven. Het oogt nu nog het meest alsof iemand met een smerige vinger het plafond heeft aangeraakt.

Nu had ik sowieso nog wel eens een keer interesse in zo'n bekledingreparatiesetje om brandgaatjes mee te repareren aangezien er in de vloer een paar brandgaatjes zitten van de vorige eigenaar. Aangezien je daarmee ook zelf kleuren kunt mengen heb ik die maar eens even besteld, wellicht kan ik daar ook wel wat mee om het plekje op de hemelbekleding ietjes te maskeren.
Ik heb zo'n setje een keer bij een klant van mij gezien die er ook brandgaatjes mee repareert en dat zag er goed uit.

Schermafbeelding 2023-09-03 133247.png

MAAR.... het doel van gisteren is bereikt. Stroom aftappen van de binnenverlichting. :D

Meer info komt spoedig. :jaja:
 

EdK

Forumguru
Vraagje; Heb u dat ook wel eens?
Nee, niet met de buurmannen wel met de buuf van eind 26 aan de overkant bij me.....
Maar collega's en mezelf weten aldoende lerend dat het het één of het ander is !
En wij kunnen ons dan ook redelijk goed afsluiten voor zulk soort mensen die blijkbaar alle tijd hebben die jij niet hebt.
Maar goed als je zomersdag op Zandvoort met een storing aan slagboom bezig bent en de lady's komen langs gelopen in hun kleinste bikini en dan nog met een heel lief lachend stemmetje goedenmiddag meneer zeggen, dan moet je echt niet meer met die hamer die laatste slag willen geven want dan zit deze 100% op je duim !
Maar goed waarom zo'n duur pakketje om die hemel te repareren, gewoon wat watten en typex en tis ook weer gerepareerd.... :D
 

SteGo

Donateur
Vandaag had ik zowaar flink wat uurtjes beschikbaar om aan m’n nog lopende project te besteden, en dat was mooi want dan kon ik even flink wat werk verzetten en het lopende project afronden.

Wat is het project;
1.jpg

Euh ... SteGo? :unsure: Iets met de handrem? Middenconsole? Armsteun ??? :rolleyes:

Nee, dat allemaal niet. Laat ik beginnen met de opmerking dat het project voortkwam uit een opmerking/wens van MevrouwGo. Die heeft in het donker soms wat moeite om het gordelslot te vinden en ze had mij gevraagd of ik iets kon maken zodat ze verlicht zouden zijn en zij het gordelslot makkelijker kan vinden.

Ik zat er aanvankelijk aan te denken om dan wellicht onderaan de armsteun een klein lampje te maken die naar beneden zou schijnen op de gordelsloten. Maar later dacht ik; ‚waarom geen licht in de gordelsloten?‘
Beetje Googlen leerde mij dat Skoda kennelijk al eens patent heeft aangevraagd op verlichte gordelsloten, maar tot dusver heb ik ze nog niet daadwerkelijk in productieauto's gezien.
2.jpg

Maar als Skoda hier al mee bezig is en ik zie online al meerdere mensen de vraag stellen of er verlichte gordelsloten zijn dan moet hier vast iets voor verkrijgbaar zijn online, toch? Bij AliExpress vond ik zowaar iets, maar dat was alleen voor luxe Audi’s en Lexussen. Ik ging er maar vanuit dat dat niet past om het gordelslot van een Citigo, en daarnaast is het toch ook nog wel stevig aan de prijs! Zoveel geld ga ik niet uitgeven voor iets dat waarschijnlijk niet eens past.
3.jpg

Maar what’s next? Zelf maar proberen!
Eerst 2 gebruikte Citigo gordelsloten gekocht via de onderdelenlijn. Eenmaal binnengekregen uitvogelen hoe je zo’n ding open krijgt. Wat blijkt; VAG lijmt die dingen dicht. Dus voorzichtig open breken en eens kijken hoe zo’n ding in elkaar steekt.
4.jpg

Vervolgens LEDjes (uiteraard groen!) en weerstandjes besteld bij Conrad. Verscheidene soorten en van alles meer dan ik nodig zou hebben, kost toch bijna niks. Bleek maar goed ook, want ik heb ook een aantal LED’s opgebrand. Daarna eerst maar eens even wat knutselen, beetje passen en meten, eerste proef-soldeersel passen in combinatie met het slot.
5.jpg

Dat paste allemaal, dus verder, draadjes erin, weerstandje ... zal het nog steeds passen?
6.jpg

Gelukkig! Alles gaat nog steeds goed. De gordelsloten kunnen weer dichtgelijmd worden. Man wat ziet dat er netjes uit!
7.jpg

Maar dan de elektra, hoe ga ik dit aansluiten? Ik wilde graag dat de verlichting het doet zodra de auto van slot gaat en totdat de auto weer op slot gaat. Vandaar dat ik heb besloten om z’n stroom af te tappen van de binnenverlichting. Zelfs op de stand 'contant aan‘ gaat die uit als je de auto op slot doet. Dat moet ik hebben! Ik was eerst nog van plan om die tap vanaf de verlichting te gebruiken als stuurstroom voor een relais maar in de praktijk bleek dat niet nodig. Ik heb wel per ongeluk een zekering opgeblazen gedurende het proces, maar dat kwam omdat ik kortsluiting veroorzaakte, maar een paar extra LED’s kunnen prima worden gevoed vanaf het circuit van de binnenverlichting. Wel heb ik nog een paar extra weerstandjes geplaatst om de LEDs iets minder fel te laten branden. De gebruikte LEDs zijn 550 mcd en dat bleek toch wel wat aan de felle kant te zijn. Maar met wat extra weerstandjes werd het al een stuk beter. Ik had geen flauw benul van 'mcd‘ en totaal geen beeld van hoeveel licht 550 mcd is. Maar zo leer je nog eens wat.
Voor het geval het licht misschien in de voorruit zou weerspiegelen of ik om wat voor reden dan ook de verlichting uit zou willen zetten heb ik een schakelaartje gesplaatst die ik nog had liggen in de zijkant van de middenconsole. Daar valt hij niet heel erg op en zit hij me niet in de weg, maar kan ik er toch makkelijk bij.
8.jpg

Om de oude sloten te demonteren moesten de stoelen los, gelukkig maar dat ik tegenwoordig een veeltand-bitset heb, die kwam goed van pas! Waarbij opviel dat het slot van de bestuurder met een andere maat vast zit dan de stoelen zelf en het slot van de bijrijder. De bedrading is uiteraard netjes onder de stoelen weggewerkt. Overigens kon het vervangen van het slot aan de bijrijderskant ook geen kwaad .. die was aan een kant helemaal open gebroken. :oops:
9.jpg

En toen natuurlijk hét moment dat ik voor het eerst beide sloten gemonteerd in de auto zag oplichten ... grote blij! :yeehaa: De camera van mijn smartphone doet het eigenlijk geen recht want in het echt ziet het er fraaier uit, maar dit is de beste foto die ik er overdag van kon maken.
10.jpg

En in het donker helemaal erg fraai! En ook hier weer .. de camera doet eigenlijk geen recht aan hoe het er in het echt uitziet, maar jullie krijgen zo wel een idee. Mijn camera is niet zo goed in het foto’s maken van lichtgevende objecten.
11.jpg

Al met al een project waar ik trots op ben, en heel blij mee! Beetje jammer van het schroeiplekje dat gedurende m’n project in de hemelbekleding is ontstaan (zie mijn vorige post), maar dat mag de pret niet drukken. Hier zitten wel heel wat uurtjes zoeken naar onderdelen, basiskennis over elektra weer een beetje opvijzelen en knutselen in. :jaja:

MevrouwGo is er ook helemaal blij mee! En ja, zoals iedereen weet; happy wife, happy life! En zij verdient de credits voor het idee want zelf was ik anders niet op dit idee gekomen.

Ik vind het zelf niet zozeer handig om de gordelsloten te kunnen vinden in het donker, dat lukt mij zonder ook prima, maar het oogt wel chique en dat is leuk! :giggle:
 

catch me

Forumguru


Nice project weer...lijkt wel een beetje op projectes van vroeger, o.a. verlichte schakelpook knop. Waar je alle het schakelpatroon van alle versnellingen kon zien....nice!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

eriktv

Forumguru
Gaaf hoor, kun je niet bij Skoda aan de slag? En leuk dat mevrouwGo je dit soort klusjes geeft om op te broeden!
 

EdK

Forumguru
Je had over dat ze er wel waren bij Ali voor bv Audi.
Maar ik was/ ben er van overtuigd dat de gordel sluiting een standaard is/was..
Of zit ik er geheel naast ?

Maar uiteindelijk is dit leuker zo'n eigen projectje...

En denk dat als je de bovenzijde van de led zwart had geverfd dat je dan meer indirect licht had gekregen
Nu lijkt het ( op foto) of je de bovenzijdes van de leds feller ziet branden waardoor het strooilicht een beetje vervaagd.
Maar hier vanuitgaand wat ik op foto's nu zie in donker
 

SteGo

Donateur
Bedankt voor alle reacties! Leuk! :giggle:

Top idee en weer netjes uitgevoerd! :thumbsup:
Nog meer originele oplossingen in het verschiet? Ben benieuwd.
Ik heb voorlopig geen nieuwe projecten in de planning en voor mijn gevoel begint de Citigo zo langzamerhand ook wel behoorlijk 'af' te zijn. Maar wie weet komt er nog weer eens een idee bovendrijven bij mij of MevrouwGo. Al moet ik zeggen dat MevrouwGo nog het idee opperde om een lampje te maken in het dashboardkastje, dus wie weet ..
In 1 van m'n vorige auto's heb ik al wel een verlichting in het dashboardkastje ingebouwd (Nissan Cube) maar die had een veel groter kastje waar je in het donker ook echt niks zag, bij de Citigo valt dat wel mee. Als je de interieurverlichting aan doet, of enkel het leeslampje voor de passagier dan kun je al wel redelijk zien wat er in ligt. Voorlopig staat dat in ieder geval nog niet in de planning.

En verder zie ik natuurlijk ook wel eens leuke gadgets voorbij komen online zoals een headup-display ofzo, maar dat is vaak duur, lelijk of beide. Het moet er allemaal wel netjes uit blijven zien. Het moet geen rijdend AliExpress-festijn worden. :D

Je had over dat ze er wel waren bij Ali voor bv Audi.
Maar ik was/ ben er van overtuigd dat de gordel sluiting een standaard is/was..
Of zit ik er geheel naast ?

Maar uiteindelijk is dit leuker zo'n eigen projectje...
Ik heb geen idee of al die gordelsluitingen binnen VAG standaard zijn. Ik heb tijden naar plaatjes zitten kijken maar ik durfde het niet te gokken, iets retour sturen naar China als het niet past wordt vast geen succes. En als het nou slechts €30 zou kosten ofzo .. maar dat is niet het geval. En daarbij moet je bij bestellen een keuze maken tussen verschillende types; 'A4, A5, Q5 vanaf 2017' en 'A6, A7, Q7, Q8 vanaf 2019'. Geen idee waar het verschil in zit.

Wat ik wel weet is dat de gordelsluiting bij de Citigo wel heel erg dicht tegen de stoel aan zit, er is niet echt fatsoenlijk ruimte om nog zo'n dikke schil met verlichting er omheen te drukken denk ik. Daarnaast was het inderdaad ook leuker om het zelf te doen. ;)

En denk dat als je de bovenzijde van de led zwart had geverfd dat je dan meer indirect licht had gekregen
Nu lijkt het ( op foto) of je de bovenzijdes van de leds feller ziet branden waardoor het strooilicht een beetje vervaagd.
Maar hier vanuitgaand wat ik op foto's nu zie in donker
Je ziet de leds zelf inderdaad wel feller branden, dat is in het echt ook zo.
Als ik de bovenzijde van de leds zwart gemaakt zou hebben zou dat wellicht een nog iets mooier effect opleveren in het donker, maar het nadeel zou dan weer zijn dat je er overdag eigenlijk niks van ziet. En eigenlijk vind ik het toch ook wel erg leuk dat ik overdag ook 3 ledjes zie oplichten in de gordelsluiting. Dus ik weet niet of ik het anders zou doen als ik het project nogmaals zou doen. Eventueel zou ik wel iets minder felle leds kunnen gebruiken of nog hogere weerstandswaardes gebruiken om de leds nog verder te dimmen.
 
Bovenaan Onderaan