Hoe ik vanochtend uiteindelijk hier terecht kwam ...
Nadat het kijken naar de Toyota Yaris op niks uitgelopen was deze week had ik woensdag direct eens even een nieuw oliefilter en wat olie besteld. Want als de auto dan voorlopig toch nog niet weg gaat dan krijgt hij lekker vers sap en een fijn nieuw filtertje aangezien hij nog steeds bij elke start 'INSP' aangaf in het scherm. En eigenlijk zat hij nog niet helemaal aan de 15.000km sinds de vorige beurt, maar volgend weekend heb ik geen tijd en als het komende tijd kouder wordt en nat is/blijft dan heb ik ook niet zo'n zin om onder een water druppende auto te liggen op de koude betonvloer om olie te verversen.
En de dag begon vandaag dus zo goed; het was vanochtend eerst nog droog hier in de regio Zwolle en onderweg van huis naar m'n werk in Zwolle waar ik altijd klus kon de olie lekker warm worden zodat die er soepel uitvloeit. Ik heb m'n spulletjes bij me, leg altijd een stukje karton onder de auto voor het incidentiele drupje olie dat niet in de opvangbak terecht komt. Pak de garagekrik die we op het werk hebben aangezien dat veel makkelijk er is dan het krikje dat bij de auto zit, zet de krik onder de auto, krik de auto op ... en toen!
Ik zie de krik harder naar boven gaan dan dat de auto meebeweegt ... ohw mijn god!
Ik had de krik niet goed onder het krikpunt gezet! Wat een ongelofelijke amateurfout!
Auto snel laten zakken ... schade bekeken ... tjah
Daar doe je niks meer aan .... Ik kan gaan huilen, vloeken, tieren, schelden, etc ...maar het is al gebeurd.
Vrij snel volgde de gedachte; daar gaat de mooie inruilwaarde van de Citigo, dan moet ik hem maar 'op' rijden, hij rijdt er vast niet minder om.
Ik heb vervolgens de olieverversing maar even uitgevoerd (geen foto's, dat proces heb ik al vaker laten zien), en mijn vriendin maar even een berichtje gestuurd om het eventjes een beetje van mij af te schrijven ... Zij opperde het idee om het misschien te laten herstellen, en daar had ik zelf ook al even over nagedacht, maar aangezien ik zelf natuurlijk in de branche werk weet ik wel dat 'kleine' schades onderaan de streep ook al snel vrij prijzig kunnen worden. Dit valt prima te repareren, maar ze zullen toch de boel kaal schuren, ogen eraan lassen, deuk eruit trekken, strak maken en spuiten. Dat is niet gefixt voor €150 zegmaar ....
Maar ik ben desondanks toch maar even naar een schadehersteller gegaan waar ik de mensen goed ken (
niet dezelfde als die m'n voorruit heeft vernieuwd eerder dit jaar) om daar eens even naar de schade te laten kijken. En al vrij snel wordt ik erop gewezen dat dit gewoon verzekeringswerk is ... huh?
Ook als ik door mijn eigen domme fout de krik verkeerd onder de auto zet?
Kennelijk dus wel .. ik ben all-risk verzekerd bij Interpolis, dus dit zou gewoon betaald moeten worden door Interpolis. Daarbij heb ik no-claim beschermer dus die komt dan ook nog mooi van pas. Enkel eigen risico van €150, maar de schade aan de auto is veel meer dan dat bedrag. Schade even gemeld via de Interpolis-app en een afspraak gemaakt voor reparatie. Ik had geluk; er was voor de kerst nog een plekje beschikbaar waar dit klusje nog net mooi tussen paste. Maandagochtend 18 december is dit de eerste klus voor de plaatwerker (die ik ook wel persoonlijk ken, das leuk
) en uiterlijk 20-12 is de auto weer klaar.
En aangezien ik er toch was hebben we direct ook even een kleine beschadiging aan de voorbumper bekeken die er al zat toen ik hem kocht. Dat bumperhoekje spuiten ze dan ook direct even mee. Uiteraard moet ik dat wel zelf betalen, maar aangezien de auto dan toch al in de spuitcabine staat vallen de kosten hiervoor wel mee.
En zo kreeg de dag toch nog weer een wending die ik niet aan had zien komen ...
Maar alles is dus voor het eind van het jaar nog weer gefixt en de financiële schade blijft voor mij beperkt.
Ik denk dat ik nu echt er wel het punt heb bereikt waarop ik onderhoud in vervolg weer gewoon door de garage laat doen. Het gedoe met onderhoud uitvoeren op m'n knieën of liggend op de vloer daar ben ik inmiddels wel een beetje klaar mee. En met zo'n verschrikkelijk domme fout als vandaag is het kostenvoordeel ook acuut verdampt.
You live and you learn ...