Jeetje ... wat duurt het toch lang voordat SteGo iets komt vertellen over de inbouw van de Viofo A139 Pro dashcam, zal er misschien iets mis gegaan zijn? Opnieuw z’n voorruit gesloopt? Auto in brand gevlogen door de hardwirekit?
Wees gerust ... niks van dat alles. Ik had het dashcamproject gecombineerd met een ander project... en dan duurt alles dus net even wat langer.
Maar laat ik snel van start gaan. Zoals sommigen misschien nog wel weten van m’n vorige Citigo had ik er een heel project van gemaakt om de achtercamera van de dashcam netjes ingebouwd te krijgen in de achterklep. Gat boren/vijlen in de klep enzo ... derde remlicht daarbij slopen ... geweldig.
Het scheelt dat de kabel van de A139 Pro een stuk dunner is dan de USB-kabel van de A129 Duo. Gaatje boren in de klep, doorvoerrubbertje erin ... en dan de kabel naar binnen zien te krijgen. Gewoon langs de bestaande kabelboom? Ligt wel het meest voor de hand toch? Of???
Wat hebben we hier?
Dit had m’n vorige Citigo niet ... maar deze is kennelijk voorbereid op een 2e kabelboom richting de achterklep. Dus zal daar ook wel zo’n rubberen slurfje voor zijn?? Zeker weten; 1S6971829A. Dus dat ging erg makkelijk.
Vanaf daar heb ik de kabel gewoon langs de hemelbekleding helemaal naar voren geleid en het overtollige stuk kabel, want de kabel is echt veeeeel te lang voor de Citigo, weggewerkt achter de A-stijlbekleding aan de bijrijderskant.
Dan de hardwirekit. Ik dacht alles wel te weten, ik had toch wel een keer eerder zo’n kit aangesloten in een Citigo? Geschakelde plus vanaf de 12v plug bij de schakelpook en constante plus zit achter het kapje aan de linkerzijde van het dashboard. Kapje losgehaald ... huh? geen zekeringkast? Ik weet niet of het een wijziging van design betreft of dat mijn vorige Citigo daar een zekeringkast had zitten ivm de CNG-installatie. Anyway, op zoek naar de zekeringkast dan maar, die zit in de voetenruimte van de bestuurder bij de OBD-poort. De layout van de zekeringkast bleek niet te kloppen met hoe het in het boekje staat, geen idee hoe dat kan. Maar gelukkig vond ik een lege plek waar continu stroom op staat. Als beschrijving van deze plek zou kloppen die in het boekje staat is hij voor de keuzehendel van de automaat. Die heeft mijn Citigo inderdaad niet, dus het lijkt me vrij logisch dat die plek leeg is.
Geschakelde plus heb ik gewoon direct onder de 12V plug in de middenconsole afgetapt. Net zoals bij de vorige Citigo, en dan een draad trekken naar de linkerzijde van het dashboard. Daar zit het blokje van de hardwirekit waar ik het shutoff-voltage kan instellen. Van daar gewoon langs de A-stijl omhoog richting de binnenspiegel. Niks spannends.
Maar waar komt de front camera dan precies? En hoe ga ik dat netjes doen? Ik ben er op uitgekomen dat hij linksachter de spiegel zit. Hierbij valt hij bijna volledig weg achter de binnenspiegel en ik heb er ook geen last van. Mijn auto heeft echter allerlei sensoren op de ruit zitten en dus ook afdekkappen, ik was het uiteraard wel aan mezelf verplicht om dit netjes op te gaan lossen. Dus kappen eraf en de Dremel erbij pakken.
Maar waarom zulke enorme uitsparingen geslepen in de kappen? Daar kom ik nader op terug. De doorgang voor de dashcamdraden zit op de plek waar normaliter ook al ventilatiesleufjes zitten. Die heb ik gewoon weggedremelt en dat zorgt voor een nette afwerking.
Ik heb de dashcam 2 maal geplakt. De eerste keer had ik 2 lelijke luchtbellen onder het tape zitten. Velen zullen zich daar niet aan ergeren, maar ik wel. Bij de 2e poging met het stuk meegeleverde reservetape heb ik eerst de tape aan de ruit geplakt en daarna pas de dashcam weer op het tape. Het resultaat is mij nu wel naar het zin. Ik heb het transparante stuk folie dat wordt meegeleverd om de camera op de plakken niet gebruikt. Ik heb wel eens eerder zo’n folie gebruikt (niet in mijn eigen auto) maar naar verloop van tijd verkleuren die dingen toch een beetje. Vind ik niet mooi. Dat het makkelijker is wanneer je de camera weer uit de auto wilt verwijderen is zeker waar, maar ik heb het toch liever zo.
Ook de achtercamera heb ik opnieuw geplakt. Daar zat ook een luchtbelletje onder, maar dat zag je niet echt doordat de ruit donker getint is, maar wat me niet beviel is de camera me eigenlijk net iets te laag zat en ik hem dus teveel zag in de spiegel. Doordat je de camera niet op de verwarmingslijnen mag plakken kon ik hem niet helemaal zo hoog plakken als ik graag had gewild. Maar als ik hem tussen de lijnen plak dan zit de lens weer precies tegen zo’n lijn aan te kijken. Hoe heb ik dat opgelost? De camera over de lijn heen plakken, maar met een uitsparing voor de verwarmingslijn in de tape. Volgens mij is dat best een nette oplossing. Nu zit hij zowel op de gewenste hoogte, én er loopt geen verwarmingslijn meer pal voor de lens langs.
Maar van een afstandje zie je echt niet dat er een camera aan de ruit zit.
En van de voorkant zit het er zo uit, ik vind het zelf erg netjes ogen.
Het blijkt een beetje lastig om een goede foto te maken van hoe de camera precies voor mij wegvalt achter de spiegel, maar dit geeft wel een goede indicatie. De postitie van de camera maakt een externe knop, de wireless remote, voor mij ook overbodig. Ik kan echt heel makkelijk bij de alarmknop. De foto is eigenlijk net iets te laag genomen, want voor mij valt hij zelfs nog iets meer weg achter de spiegel.
Ik ben echt enorm tevreden met deze setup, echt geen spijt van de aankoop van deze toch wel vrij dure dashcam. Ik heb nog geen beelden uitgelezen op de computer, maar op de smartphone via de app ziet het er echt top uit! Klein kritiekpuntje is de wat lange opstarttijd wanneer de camera geheel uit is gegaan, en hij wordt best wel redelijk warm. Maar dat zijn geen zaken die nog niet eerder in deep reviews voorbij zijn gekomen.
Maar SteGo ... wat is dat voor spiegel op die laatste foto's?
Dát beste mensen ... is het ‘andere’ project. En ja, dat heeft alles te maken met de gesloopte voorruit. Dat volgt in m’n volgende post ....