Subwoofer

VEEJAY

Forumguru
Nou wat ik wel weet is dat je op die sub van mij ook speakerdraad kunt aansluiten. Je kunt evt de speakerdraad van de achterspeakers gebruiken. Die dingen doen toch niet bijster veel behalve midden-laag.

Alleen denk ik niet dat je maximale rendement uit een subwoofer haalt tenzij je meer vermogen naar de rear speakers brengt. Maar dan moet je originele rear speakers echt uitschakelen anders gaat het zaakje vervormen want ze kunnen niet zoveel hebben.

Ik bedenk me nu dat je eigenlijk dan een passieve subwoofer moet hebben met een losse versterker die je dan flink laat boosten, de Skoda radio gaat niet zo hard wat ik mij kan herinneren van mijn proefrit.

Sowieso heb je een audio-in voor een cd wisselaar, maar een audio uit volgens mijn dealer niet. Maar vraag het na.

Karstieman

Forumguru
Ik heb een mooie actieve subwoofer gezien op internet.
Nu wil ik deze wel bestellen, maar dan moet hij natuurlijk ook nog ingebouwd worden.
Weet iemand misschien wat de kosten ongeveer zouden zijn om deze in te laten bouwen ? En waar je dat goed kan laten doen ?
Het vervelende is dat ik bij het inbouwbedrijf dus geen subwoofert koop. Ze moeten 'm alleen inbouwen... /forum/images/graemlins/smile.gif

Karstieman

Forumguru
@Veejay: Is jouw sub alleen door een band vastgezet, of heb je toch 4 schroeven in de bodem moeten draaien ?

VEEJAY

Forumguru
je hebt een oogje in de hoek, daar zit een -soort van- snelbinder omheen. Hij blijft goed op zen plek zitten, dat moet ook wel met al die rappe bochten :-).

Ik moet hem er makkelijk uit kunnen halen, anders zou schroeven ook een optie zijn.

Ik zou hem bij een skoda dealert laten inbouwen, zij weten snel hoe en wat er los moet het mooie is dat ze hem ook op het electronisch circuit van de auto kunnen zetten, hierdoor komt de zekering dan netjes in de zekeringenkast. De meeste inbouwers rekenen een bedrag per uur, ik denk niet dat het leuk is meer te betalen alleen maar omdat ze er langer over doen omdat ze het nooit in een Octi2 hebben gedaan.

Bel anders even naar Skoda centre utrecht en vraag naar Stefan. Zij hebben het bij mij erin gebouwd, dus weten hoe of wat.

Karstieman

Forumguru
@VEEJAY: Heb jij de sub aangesloten op de sub-uitgang van je radio en dan de 'standaard' speakers gewoon minder bas gegeven? Ik ben ook aan het uitkijken naar een nieuwe radio en wil graag weten of een aparte pre-out voor de subwoofer nodig is of niet. /forum/images/graemlins/tongue.gif

VEEJAY

Forumguru
Jazeker, de betere raio's hebben dit dan ook standaard.

Je moet audio uitgangen hebben (2 keer tulp). Hoeft bij mij niet specifiek sub out te zijn want er zit naast een ingouwde versterker ook een filter in.

Een beetje radio kan al het laag wegfilteren en naar de sub sturen zodat je hele setje nog harder kan omdat je standaard speakers niet meer vervormen door het vele bas.

Karstieman

Forumguru
@Veejay: Aangezien ik mij ook een actieve sub heb aangeschaft vroeg ik mij af hoe de kabels gelegd zijn.
Lopen de stroomkabel en de RCA-audio kabel langs dezelfde weg naar de kofferruimte ?

Exciter

Administrator
Wat ik tenminste gewend ben van Guido Sound & Vision (zie link boven), worden deze gescheiden gehouden. Langs de linke portieren lopen alle voedingskabels en langs de rechte dan alle audio. Dit omdat de voeding vanuit de motorruimte wordt getrokken, waar het ook storende frequenties mee kan nemen...

VEEJAY

Forumguru
Ik ben het 100% eens met exciter! Zeker als je achterin een versterker hebt die alle frequenties versterkt.

maar omdat het bij mij slechts om lage frequenties gaat, lijkt mij het sterk dat iemand ooit kan horen, dus heb ik de dealer er niet op aangesproken.

Gebruik sowieso goede (dus dure) kabels.

Tallguy

Forumguru
Om een oud topic nieuw leven in te bouwen.. zijn er al andere forumleden die een sub hebben ingebouwd?

Zit er nl zelf stiekum ook een beetje aan te denken. De speakers in de Elegance gaan zelf al aardig tekeer (niet dat ik zo'n boomer wil hebben), maar ze missen net het vermogen om de lage bas netjes te kunnen brengen. Wil dus een sub aansluiten op mijn Pioneer (die de optie heeft de bass naar de sub te sturen). Moet echter niet ten koste gaan van de ruimte in de kofferbak.

Vraag is dus: waar kan je een sub monteren in de kofferruimte zonder teveel ruimte kwijt te raken? De Pioneer is mooi plat, maar kost aardig wat centjes (€ 319,-)
ts-wx77a_1_detailpage.jpg

De PioneerTS-WX22a zou ook nog kunnen (€ 179.-)
tswx22adetailpage_132.jpg

Of deze: Pioneer TS-W11A (€ 149,-). Aantrekkelijk qua prijs en onder een stoel te monteren
tswx11a_1_detailpage.jpg

911gt2

Actief lid
Even dit topic omhoog kicken. 9 Januari wordt mijn O2 geleverd.
Daar zit de standaard elegance speakers in en dit navigatiesysteem. Nou weet ik dus niet echt hoe de kwaliteit is van de standaard elegance boxen. Maar omdat het nav systeem after market is is het misschien handig om de sub meteen mee in te bouwen.

Is het nodig bij de elegance boxen?

Rallye

Forumguru
9 Januari wordt mijn O2 geleverd.
Daar zit de standaard elegance speakers in en dit navigatiesysteem.

De maker van je systeem lijkt ook een subwoofer te leveren. Zie hier hier. Mijn spaans is echter niet zo best. Is dat niets?

Even Off Topic: ik ben zeer benieuwd naar je systeem. Zou je foto's en ervaringen kunnen posten in dit draadje?

911gt2

Actief lid
Yep zal ik zeker gaan doen.
Ik heb hem als getest bij de bredase autoshop, en dat leuk allemaal prima te werken. Idd is mijn spaans ook niet zo goed ;)

Edit: ondertussen toch maar de TS-WX22A besteld. Had ik altijd goede ervaringen mee in mijn oude auto.

Ben benieuwd...

octofreak

Actief lid
ik heb ook inmiddels een TS-WX22 op de kop getikt.
Ik ben even heel benieuwd naar de leden van bovenstaande posts: hoe hebben jullie deze ingebouwd???

Beste manier

Beste ook heel benieuwd hoe de aftakking voor het geluid gemaakt word. Zelf heb ik al in meerdere auto's audio ingebouwd, maar dit is altijd met een heel erg mooie pioneer radio geweest en mijn superb heeft een columbus, ewlke geen pre-out heeft.

Dus ik ben zeer benieuwd naar hoe jullie dat doen (of garage's). Het enigste wat ik heb kunnen verzinnen is ergens het singaal van een speaker aftakken. Helaas moet je daar je deur voor open maken, etc.

Ook het spannings verhaal. Zelf altijd een dikke kabel met 100 ampere zekering gehad. Maar voor alleen een sub, kan het natuurlijk wat minder. Als dat uit het electrische ciruit van de auto kan komen met een extra zekering, zou dat zeker top zijn!

Ben erg benieuwd of we de ideale manier kunnen ontdekken met ons alemaal bij elkaar!:baby012:

Bovenaan Onderaan