Best een lastige keuze.
De 5 cilinder schijnt lekker te rijden, maar ik denk persoonlijk dat een gechipte 1.8 TSI het tegen de 2.5 turbo kan opnemen. Ter vergelijking, de Focus ST is in verschillende tests gewoon langzamer dan een Golf GTI met 200 pk.
Ik heb zelf in de Focus ST en de S-Max 2.5 turbo gereden. Qua prestaties was ik niet zwaar onder de indruk. Ik kreeg de Focus op de Autobahn niet boven de 230 km/h! De sound in de Focus maakt bijna alles goed, maar in de S-max bleef er weinig van over (uitlaatroffel weggewerkt en de motor hoorde je maar heel beperkt). Ik denk dat dit ook voor de Mondeo wel geldt.
De plus van de Superb zit hem nog wel in de uitrusting. De Mondeo mist tov de Superb toch nog wel een aantal zaken:
Parkeersensoren voor en achter: 650 euro
Memory op de voorstel: 650 euro
CD-wisselaar: 650 euro
Stoelverwarming: 350 euro (dat zit toch standaard op de Superb Elegance?)
Bandenspanningscontrolesysteem: 275 euro
De meeste opties (wisselaar, bandenspanningscontrolesysteem en parkeersensoren vind ik persoonlijk wel relevante opties)
Verder plussen van de Superb: veel mooier interieur, ruimer en de auto kom je niet op elke straathoek tegen.
Plussen van de Ford:
- wegligging. Ik heb een keertje in een gewone, saaie mondeo gereden, maar de wegligging is echt prima te noemen.
- Mooiere sound (een viercilinder klinkt gewoon minder)
- Net wat mooier exterieur. De Ford ziet er met 18 inch velgen en sportonderstel echt wel bruut uit.
- En mss is de restwaarde van de Mondeo net wat beter? Wat resulteert in lager leasebedrag?
Volgens mij hangt het een beetje van je voorkeur af. Wil je een bochtenridder, pak de Mondeo. Wil je een alleskunner, neem de Superb. Ik neig zelfs lichtjes naar de Superb, daar vind ik het totaalplaatje beter (en de Superb rijdt gewoon prima!) en ik vind de Superb het ultieme automobiele statement (auto voor slimme kopers!). En ik heb niet zoveel op met het merk Ford. Beetje vlees noch vis. Maar dat is erg subjectief natuurlijk
.
Is een Passat 2.0 TFSI trouwens niet wat voor je? Heb je een geweldige motor en toch een vrij ruime auto. En de Passat heeft goede leaseprijs en is tegenwoordig met al die paketten ook prima qua uitrusting/prijs.