Gisteren heb ik eindelijk een proefrit kunnen maken in een Ford Mondeo. En dan ook nog precies de versie die ik zou willen bestellen als volgende leaser. Een Mondeo Hatchback 2.5 turbo met S-pack. Inclusief alle opties verlaat deze Mondeo de showroom voor ruim 45.000 euro. Met mijn 2.10 meter moet het of de Mondeo worden of de Superb. De Opel Insignia staat ook op de lijst maar ik heb geen idee of die nog een beetje ruim is.
Maar goed gisteren dus een uur de Mondeo ter beschikking gehad.
Looks
De Mondeo is natuurlijk een veel geziene wagen op Neerlands wegen. Maar een versie met S-pack heeft 18 inch velgen, een sportonderstel, een dubbele uitlaat met diffusor, sideskirts, achterklepspoiler en sportieve grill met bijbehorende voorspoiler. De Mondeo wordt dan dus wel erg dik! Ondanks de vieze rode kleur van ons testmodel hebben we heel wat nekken zien draaien door de verschijning van deze dikste Mondeo.
Het interieur is ook erg sportief en netjes afgewerkt. Door de keuze S-pack aan te vinken wordt het lelijke plastic aluminium in het dashboard vervangen door zwarte pianolak delen. Okee, het is nog geen Audi dash, maar het is wel een hele verbetering. De stoelen waren voorzien van half leer en half alcantara met mooie rode sticksels. Er zit een relatief klein stuur in maar wel met bediening van de boordcomputer, cruisecontrol e.d.
Opties
Ja wat heeft ie eigenlijk niet? Alles is uiteraard elektrisch, de spiegels klappen in bij het afsluiten (wat ik altijd wel handig vind) en je hebt stoelverwarming wat erg lekker is bij deze temperaturen. Je hebt wel een sleutel om de auto te openen, maar die kan je vervolgens weer wegstoppen want starten gaat met een heuse Ford Power button! Deze Titanium uitvoering had een 9 inch Navi met Bleutooth en DVD functie. Een erg mooi touchscreen systeem met extra dispay tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Dat scherm bevat alle funcionaliteit van de centrale unit, maar dan recht voor je neus. Erg handig! Mijn telefoonboek was in een paar seconden ingeladen en je kan zelfs je smsjes lezen op het display. Als gadget heeft de Ford voicecontrole waarmee je met je stem allerlei functie kan regelen. We hebben het ff geprobeerd, maar op een of andere manier ga je toch gewoon weer terug naar de knopjes.
Kortom, we hebben heel hard zitten denken maar we hebben geen (nuttige) optie kunnen bedenken die er niet opzat!
Al had deze versie niet het onderstel wat in te stellen is naar comfort, sport of Dynamic. Dat kost nogeens 2.000 euro meer...
Rijden
Allereerst die motor. Een 2.5 liter geblazen 5 cylinder met 220pk en 320NM. En wat klinkt die (volvo) 5 cylinder mooi zeg! Een heerlijke roffel komt je tegemoet als je m flink de sporen geeft. Het vermogen is eigenlijk overal beschibaar alleen boven de 5.500 rpm is de fut er wel uit. Wat opzich raar is omdat het rood pas bij 6.500 begint. De sprint van 0 naar 100 legt de Mondeo in 7,5 seconden af en de top ligt boven de 230. Ondanks zn gewicht van 1.600kg geen slome jongen dus.
Het onderstel is erg goed. De testauto had geen winterbanden, maar toch was er onzettend veel grip beschikbaar! Het onderstel is erg sportief, maar zeker niet zo stuiterig als het onderstel van mijn verlaagde Octy. Goede mix. Wel was het voor de bijrijders op een of andere manier wat wiebelig. Toch iets teveel comfort misschien dus voor VAG rijders.
Eindoordeel
Een zeer ruime, snelle, luxe, sportieve reiswagen met een heerlijke 5 cylinder roffel onder de kap!
Nu hoor ik jullie denken, JC die rijdt straks dus in een Mondeo, maar daar ben ik nog niet helemaal uit... Er zijn namelijk ook wel wat dingen die me wat tegenvallen.
oo:
Allereerst de rijpositie. Op een of andere manier zit ik niet zo lekker als in de Octavia. De (elektrische) stoelen in de Mondeo kunnen niet zo laag als in de Octy. Daardoor zitten het stuur en het dashboard eigenlijk te laag voor mij. Ik denk dat het wel zou wennen, maar het zit gewoon niet zo lekker. Toen ik na de proefrit in mijn auto stapte was het echt weer een beetje thuiskomen. Daarnaast heeft de Ford heerlijk grote, zachte stoelen. Vooral achterin is het een heerlijke reiswagen (zeker als je vergelijk met de plank die ze een achterbank noemen in de Octavia!). Maar ik vind het niet echt lekker zitten. Net of je in je luie stoel achter het stuur zit...
Dan de bediening. Het sturen is top, lekker veel weerstand en communicatie. Maar de koppeling gaat echt bizar licht! Hij gaat pas ontkoppelen als je het pedaal HELEMAAL naar boven hebt waardoor je knie zo ongeveer boven het dash uitkomt. De rem werkt gek genoeg dan al weer als je er maar naar kijkt. De versnellingspook is zo iel dat ik de hele rit bang was dat ik m af zou breken en de bak voelt gewoon niet zo strak als in de VAG bakken.
Ow, gemiddeld verbruik op de boordcomputer van deze testmondeo? Maarliefts 13,4 liter benzine per 100 km !! Dus niet alleen op ons ritje maar gewoon over de laatste paar 100 km. Dat komt in de buurt van het verbruik van mijn Buick V8! Toen we heel even 100km per uur reden in de 6e versnelling gaf de boordcomputer nog 8,5 liter per 100 km aan dus echt zuinig is deze 5 cylinder nooit volgens mij.
Stiekum hoop ik echt dat de Superb met een 2.0TFSI 4x4 versie komt. Abt chip erin en dan weet ik wel waar mijn voorkeur naar uit gaat...
JC