Superb II Stationwagen / Combi

Pendragon

Donateur
Eerlijk gezegd ben ik ervan uit gegaan dat het er niet in zat vanwege de concurentie met Audi/VW. Dacht dat dat soort opties expres niet op Skoda's geplaatst werden om ervoor te zorgen dat er een reden overbleef om een VW of een Audi te kopen.

(Tenminste, tot die conclusie kwam ik toen mijn buurman zijn A4 klep automatisch opende. :D)

Automatisch openen gaat met de Sedan ook (knop op de sleutel), maar dicht niet.
 

floris

Lid
met de druk op de knop wordt de klep toch alleen ontgrendeld en moet je de klep handmatig omhoog doen :icon_smile_question , zo gaat het bij de O2 en ik ging ervanuit dat hier ook zo ging!
 

Pendragon

Donateur
met de druk op de knop wordt de klep toch alleen ontgrendeld en moet je de klep handmatig omhoog doen :icon_smile_question , zo gaat het bij de O2 en ik ging ervanuit dat hier ook zo ging!

Nee, bij de S2 gaat hij ook helemaal open (in Sedan mode).
 

Aiii

Lid
Dat is eerder omdat de klep gewoon een veer heeft die hem openduwt. (Of heb ik het nu fout?) En dus een resultaat van de ontgrendeling (slot eraf en "losklikken" bij de Octavia Combi).
 

Wasmachineman

Forumguru
Gedaan !
Publieksvragen
Bedankt voor uw bericht. Wij zullen het zo spoedig mogelijk verwerken.
Heeft u een bestelling doorgegeven? Binnen drie weken kunt u een reactie verwachten. :crazy:

En dit is voorlopig een antwoord....of de Superb de nieuwe dienstwagen wordt voor onze bestuurders met lange benen of tenen, rugklachten, nu nog geen vriendelijk milieulabel en/of te hoge onderhoudskosten nu met hun sloepen ?!
Geachte heer of mevrouw,

Uw kenmerk is Skoda SuperB:koffie:

Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden.

Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw e-mail hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar dit ministerie.

Met vriendelijke groet,

Postbus 51 Informatiedienst
 

Wasmachineman

Forumguru
Ministersauto ???

Hier het antwoord van minbzk.
Geachte heer Wasmachineman,

In uw email van 18 september vraagt u waarom bewindslieden niet in een Skoda Superb rijden omdat de aanschafwaarde de helft zou zijn van een Audi A8. Het antwoord vindt u hieronder terug in de beantwoording van vragen van de Tweede Kamer over hetzelfde onderwerp. Kort gezegd komt het er op neer dat de aanschafwaarde slechts één aspect is van de normprijs per kilometer waaraan een dienstauto van een bewindspersoon moet voldoen.

Kamervraag:
Is het waar dat er limousines zoals de Mercedes E en de Skoda Superb zijn die het energielabel A hebben en binnen de standaardtarieven vallen? Zo ja, waarom rijden de ministers niet in dergelijke betaalbare auto?s?

Antwoord
Uitgangspunt voor de aanschaf van dienstauto?s voor ministers en staatssecretarissen is de vraag wat bewindspersonen nodig hebben om goed te functioneren. Daarnaast is ook de zorg voor goede arbeidsomstandigheden van chauffeurs belangrijk. Beide uitgangspunten leiden tot een aantal functionele eisen waaraan een dienstauto voor bewindslieden moet voldoen.
Het is daarom niet mogelijk op grond van uitsluitend merk en type te beoordelen of een auto past binnen het normeringskader van het Voorzieningenbesluit en het energielabel A. Of een auto binnen de normering van het Voorzieningenbesluit valt, hangt namelijk niet alleen af van de consumentenprijs maar van verschillende factoren zoals achteraf aangebrachte accessoires, type motor, brandstofsoort, administratiekosten, brandstofverbruik, brandstofkosten, rentetarief en kosten onderhoud. Belangrijkste element in het bepalen van de genormeerde kilometerprijs is bovendien de gegarandeerde marktconforme restwaarde. Een dienstauto met een relatief hoge consumentenprijs kan dus door de hogere vooraf gegarandeerde restwaarde toch binnen de norm vallen. Voor het energielabel zijn vooral bepalend de transmissie, brandstofkeuze, het motortype en het gewicht van de auto.

Vraag 5
Hebben de ministers hun medische klachten gekregen tijdens hun ministerschap en moet worden aangenomen dat ze ook na hun ministerschap wegens medische problemen aangewezen zullen zijn op auto?s zoals de Audi A8?

Antwoord
De dienstauto van een bewindspersoon dient naast vervoermiddel ook als werkplek. De voorschriften van de arbeidsomstandighedenwetgeving, zoals die van toepassing zijn op werknemers gelden ook voor bewindslieden. Inzet is uiteraard om medische problemen te voorkomen. Volgens de Arbeidsomstandighedenwet dient iedere plaats die in verband met het verrichten van arbeid wordt of pleegt te worden gebruikt, te worden aangemerkt als arbeidsplaats in de zin van die wet. De inrichting van de werkplekken moet zoveel mogelijk aan de persoonlijke eigenschappen van werknemers worden aangepast en worden ingericht volgens ergonomische beginselen.
Daarom is er in het Voorzieningenbesluit voor gekozen dat op grond van een individuele werkplekanalyse van het normbedrag voor de dienstauto kan worden afgeweken. De werkplekanalyse voor de dienstauto dient dan wel te zijn uitgevoerd dan wel getoetst door de deskundige persoon als bedoeld in de Arbeidsomstandighedenwet. Indien door een deskundige persoon met een onafhankelijke werkplekanalyse is aangetoond dat in een individueel geval binnen de gestelde kilometernorm geen geschikte dienstauto kan worden aangeschaft, bestaat de mogelijkheid een wel passende auto aan te schaffen waarvan de kilometerprijs uitstijgt boven het algemeen geldende normbedrag per kilometer.

Heeft u nog vragen? U kunt ons bereiken via (070) 426 84 88 op werkdagen van 8.00 tot 17.30.

Met vriendelijke groet,

Centraal Informatiepunt (CIP) Burgercontacten


 

MarcoO2

Forumguru
Snelle reactie! Leuk om te zien dat er dus al kamervragen gesteld zijn waarbij de Superb als alternatief werd genoemd, in één adem met de Mercedes E... :D

Wel jammer dat de beantwoording algemeen blijft. Ik zou graag de onderliggende stukken en berekeningen willen zien op basis waarvan besloten is om bijvoorbeeld de A8 als auto te kiezen. Uiteraard heeft die wel een hogere restwaarde, maar ik denk dat'ie meer afschrijft dan een S2...

Ik ben echt wel benieuwd wat de echte redenen zijn geweest om de keuzes qua auto's te maken!

Iemand zin om die stukken alsnog boven water te krijgen door middel van een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur? Als ik me verveel, zal ik wel even een verzoekschrift daartoe in elkaar draaien.
 

LenK

Forumguru
Die lui zullen wel geen bijtelling hebben anders zouden ze het ook wel wat minder aan doen.
 

Aiii

Lid
Ach, ministers zien zichzelf als topbestuurders, en afgezien van die ene belg rijdt er ook daar geen van in een Superb. *haalt schouders op*
 

Roel

Lid
Ik kan niet anders zeggen dat dat dit een zeer mooie auto is: een echte family car.
Ik vind de combi beter geslaagd dan de sedan / hatchback, want ik vind de achterpartij daarvan niet mooi.
Nu maar wachten wat de meerprijs is t.o.v. de sedan.
 
Bovenaan Onderaan