Superb l in de spotlights...

joergarms

Senior Member
Heb je ze al besteld? Zo niet, denk er nog even over na, ik denk dat de kleuren niet echt goed bij elkaar zullen passen.
Ik kan het op afstand moeilijk zeggen, maar ik zou eerder voor een gewone "zilveren" velg gaan met misschien een gepolijste rand erin.
Ik weet het, het is ieders persoonlijke smaak, maar beter een eerlijk advies dan een gelogen schouderklopje toch.

Succes, en hou ons op de hoogte.
 

LenK

Forumguru
Ahv foto zou ik zeggen dat gaat vloeken, maar als je de velg al naast de auto hebt gehouden dan zal dat wel meevallen.

Btw welke auto heeft er 8 bouten om een wiel vast te zetten?
 
In het echt is de velg veel matter hoor, de foto is dan ook niet echt realistisch. Zal wel foto's posten als ze erop staan (ja ze zijn besteld en overmorgen staan ze erop).

Als ze alle vier gemonteerd zijn en het oggt toch schreeuwlelijk, dan vraag ik wel of we het op een akkoordje kunnen gooien met de verkoper :tongue:
 

joergarms

Senior Member
Wel een foto plaatsen he, misschien moet ik mijn mening wel herzien, ik hoop natuurlijk gewoon dat ze er erg goed uitzien onder je SuperB.
 
Maandag stond ik dus bij de bandendealer, viel die compleet uit de lucht, de velgen waren niet aangekomen en zijn assistente (die ze zogezegd besteld had) was er niet.

"Geen nood zodra ze aankomen bellen we jou en kan je zelfs komen na de openingsuren om ze te monteren"

Gisteravond telefoontje: "jah sorry de velgen zijn niet meer in stock bij de leverancier en worden ook niet meer gemaakt"

talk about service ! Dat wisten ze toch zodra ze de velgen besteld hadden.. maw vorige week ! Ik zit zelf in de facilities service business en ik kan het niet hebben dat de klant zo van het kastje naar de muur gestuurd wordt.

Ik ga dus mijn voorschot terughalen en keer daar nooit meer terug.
 

Hetzer

Forumguru
en ja intussen blijven de 17" SOLID's erop staan :-)

Zijn er wel veel goede velgen-winkels in Belgie, in Nederalnd stikt het ervan, mijn broertje had laatst de velgen van zijn oude Novitec Grande-Punto vekgen verkocht aan een Vlaaming, die vertelde hem dat deze velgen in Belgie niet of moeilijk geleverd werden..
En dat terwijl mijn broertje deze gewoon bij een normale velgen/banden shop in Nederland had gekocht!

mocht je nog leuke velgen zoeken kijk jier dan eens ook!

www.hoogendoornwheels.nl

www.wielengids.nl

succes!
 
Btw welke auto heeft er 8 bouten om een wiel vast te zetten?

Dit noemen ze bij mijn weten multisteek. Wat weer inhoud dat de velgen voor meerdere type auto's kunnen worden gebruikt. (Zoals bij VAG in volgorde van geschiedenis de volgende maten van steek zijn gebruikt: jaren '80 doorgaans 4*100, begin jaren '90 meestal 5*100 en de laatste jaren geloof ik vooral 5*112.)

De velgen worden dus niet met 8 bouten vastgezet, maar gewoon met vier of vijf.

BTW: Veel wat oudere pick-ups worden trouwens wel met 8 bouten vastgezet...
 
Vandaag was ik eruit.
Ik heb besloten om met 2 a 3 maanden een Superb te kopen.
Wie kan mij vertellen, waar ik op moet letten bij zo'n auto.
Ik ga een diesel kopen van rond 2004.
Jullie info is van harte welkom.
 
Heya, alvast proficiat met je keuze :-)
Ik denk niet dat je speciaal op iets moet letten dan op wat je anders zou letten bij de aankoop van een tweedehandswagen.

Wat ik met mijn vorige tweedehands heb voorgehad was dat dat de voorwielen niet meer correct uitgelijnd waren (waarschijnlijk paar keer tegen stoeprand gereden). Dit werkt bij een logge auto als de superb wel extra storend dus test dit zeker ! (stuurwiel in rechtuitstand loslaten en dan kijken of de auto niet overdreven naar links of rechts trekt).

cheers

en post een foto als je hem hebt :)
 
Kijk altijd goed na of de distributieriem en eventueel waterpomp op voorgeschreven onderhouds interval zijn vervangen. Bij twijfel laten vervangen en hier mee rekening houden in de aanschafprijs.
Vervangen is een kostbare zaak (zie voor prijzen skoda.nl, pakketprijzen)maar als de boel in de soep loopt ben je nog verder van huis.
 

purk

Senior Member
koop je er een met roetfilter denk dan na over de kilometerstand, je moet bij dit type geloof ik elke 120.000 kilometer de toevoeging voor het roetfilter vervangen en ook het roetfilter ( roetfilter weet ik nu even niet voor 100% )
EN DAT KAN EEN DUUR GRAPJE WORDEN

60.000 beurt met tandriem en spanrol, en een toevoeging en roetfilter........
 

gerwin

Nieuw lid
Een besluit waar je geen spijt van krijgt! Na de fabia, de octavia en een 120ls voor erbij was het vorig jaar tijd voor een superb 1,9 tdi 130 pk. Met 95000 gekocht, nu 130000 kilometer! Wat een heerlijke reisauto door de lange wielbasis, de souplesse. Maar goed, je vroeg waar je op moet letten. Een krakende lendesteun in de bestuurdersstoel komt veel voor en is moelijk te verhelpen. Kijk naar mogelijke taxigebruikssporen. Veel superbs doen namelijk dienst als taxi. De achterklepbediening geeft ook nog wel eens storingen. Moet met de afstandsbediening te openen zijn. De achterbanden schijnen nog wel eens te gaan cuppen (maar dit euvel geldt eigenlijk voor alle vw achtigen, met name met continental banden). Ben benieuwd naar je keuze.
groeten Gerwin
 

remmie

Lid
NIET DOEN!! :uitlachen:

Geintje, ik heb hetzelfde gedaan, 2 maanden geleden en ben HEEL erg blij na 7000km.

Wat moet je weten en waar moet je op letten:

Distributie, olie hangen af van het type dieselmotor, QG1 of QG2. Type zat je hebt staat op de sticker in de auto en voorin het instructieboekje hoort dezelfde sticker te staan.

Uitlijnen zou ik altijd doen bij aanschaf, dan weet je dat dat in orde is. Het kost weinig en het is lullig wanneer je eerst een paar banden scheef laat afslijten en een naar links of rechts trekkende auto hebt.
Cuppen van banden komt bij haast alle auto's voor, zeker met voorwielaandrijving en normaal gebruik. Remedie: bij elke beurt diagonaal wisselen.

Ikzelf heb een 2.5 en de distributie moet bij elke 120000km. Materiaalkosten compleet zo'n 375 (zijn er 2 ivm V-blok) zonder uren, incl. BTW. Oliewissel bij QG2 elke 30000km. Ook even uit laten lezen op opgeslagen storingen, dan weet je direct of ie gezond is.
Verder oliedop eraf en kijken of er geen schuim op zit want dat is koppakking lek.
Remschijven voelen of er geen dikke opstaande rand op zit want dan zijn ze op.

Op de brug zetten en met goede zaklamp tussen de kappen door kijken en voelen op lekkage. Onderzijde geheel inspecteren op schade, uitlaat, rubbers enz.

Gehele auto onder TL-licht bekijken, zo zie je direct of hij strak is.

Onder matten in kofferbak kijken of er verse kitranden of kleurverschil is = schade.

Motorkap openen en ook kijken naar gerep. schade.

Boekje inzien of onderhoudshistorie op trachten te vragen via leasemaatschappij of garage.

Verder eisen dat de motor koud is als je komt kijken. Motor met geopende kap starten zonder gas en stationair laten lopen en goed luisteren.

Als alles tot dan toe naar je zin is, kun je gaan rijden. Letten op rechtuit rijden met los stuur, trillingen in de auto/aandrijving. Alle versnellingen proberen, hard remmen met losse handen (moet zonder problemen rechtdoor gaan). Op natte weg of zandweg ABS testen door ineens zo hard mogelijk op de rem te gaan staan.
Airco testen. Moet bij een Superb absoluut ijskoud zijn

Tenslotte alles openen en proberen zoals licht, ventilatie cv op alle deuren, instapverlichting enz enz.

Letten op APK- datum en eisen dat er een nieuwe op komt als ie bijna is afgelopen.

Verder kun je bij de gemiddelde garage / bedrijf 10% of meer van de prijs af krijgen zonder inruil.

Succes ermee en alvast veel plezier.
 
Denk dat de belangrijkste vraag is.

Waar je de Superb wil aanschaffen..?

*Particulier
*Handelaar
*Garage/Autobedrijf
*Dealer

Als ik een Superb verkoop hoeft de klant zich nergens zorgen over te maken. En mocht die onverhoopt toch nog een puntje vinden bij aflevering of in de komende maanden maken we dat gewoon in orde. Daar ben je tenslotte dealer voor.

Als je Particulier of bij een Handelaar koopt is het natuurlijk een heel ander verhaal. :shocked:
 

remmie

Lid
Wat je zegt klopt in theorie natuurlijk. Zeker een goede dealer die zijn naam belangrijk vindt en dus ook zijn afspraken nakomt kan meerwaarde hebben.

Andere kant van de medaille is natuurlijk dat je daarvoor duizenden euro's extra betaalt.

Voor een leek kan het desondanks toch de beste optie zijn, bovendien scheelt het zoeken als je bij een bedrijf keuze uit een aantal auto's hebt ten opzichte van het hele land door crossen om de ene na de andere sloper te bekijken die op marktplaats als 'nieuw' werd aangeprezen met dito prijs...
 
Bovenaan Onderaan