Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Cordoba

Forumguru
Bougiekabels inderdaad nooit wisselen tussen verschillende cilinders, omdat door de verschillen in kabellengte dan de timing niet meer klopt (als je het al passend zou krijgen)
Ik was er eigenlijk van uit gegaan dat de IJsvogel losse bobines had, maar met een blokbobine ligt dat inderdaad anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Volgorde zal belangrijker zijn dan de lengte van de kabel.
Hebben die überhaupt een verschillende lengte, of zijn de net als brandstofleidingen allemaal even lang?
 

CharlesTucker

Forumguru
1 meter is ongeveer 3.3 nanoseconde (3.3 x 10-9 seconde), iemand anders weet vast wel hoe nauw de timing in een automotor luistert :)
 

Captain Hook

Forumguru
Bougiekabels inderdaad nooit wisselen tussen verschillende cilinders, omdat door de verschillen in kabellengte dan de timing niet meer klopt (als je het al passend zou krijgen)
Je moet ze idd niet wisselen qua volgorde van ontsteking. Maar met de fysieke lengte heeft dat weinig te maken.
Elektroontjes gaan echter veeeeeeel sneller dan dat kabellengtes alhier iets uitmaken...

Kijkende naar het 1.2 TSI blok, dan zijn de kabels naar de individule bougies idd precies op maat. M.a.w. verwisselen zal lastig gaan.
_DSC5823.jpg DSC_1074.jpg DSC_1077.jpg

(het laatste plaatje is met de welbekende kunststof afdekplaat)
 

Tees

Donateur
Ze zijn inderdaad allemaal precies op lengte, dat maakt omwisselen dus al problematisch. En stroom stroomt niet met de lichtsnelheid door kabels heen, alleen licht kan met de lichtsnelheid gaan. In CERN kunnen ze electronen met bijna de lichtsnelheid laten vliegen, maar denk niet dat dat in de IJsvogel gaat lukken :deuk:

Ondertussen halverwege Drenthe lunchstoo, so far so good. 2x een kleine bonk doordat de weg omhoog liep (bij 100 in z'n 6 op de CC) of door net even te snel willen invoegen, dus gaat wel goedkomen!
 

hemi24

Forumguru
@Tees : wat ze bij CERN doen is wat anders dan stroom door een koperkabel laten gaan!
Stroom door een koperkabel:
In onafgeschermd koper is het ongeveer 96% van de lichtsnelheid, maar in een typische coax kabel is het ongeveer 66% van de lichtsnelheid.
 

Cordoba

Forumguru
Bij de snelheid van het licht, denk je echt dat een meter extra kabel (zoveel zal het nooit zijn) zoveel verschil gaat maken dat een benzinemotor daar iets van 'merkt'?
Je hebt gelijk, maar ik zat aan vroeger te denken dat je vanuit de bobine niet zomaar de kabels mocht omwisselen, en daarbij zal inderdaad de ontstekingsvolgorde de oorzaak geweest zijn.
 

Tees

Donateur
Goed, genoeg over de lichtsnelheid ;). We zijn aangekomen in Drenthe met beduidend minder dan de lichtsnelheid. Heb t idee dat t ietsjes meer geworden is, maar dat kan ook goed aan de bepakking en de wind liggen. Voorlopig rijdt ie dus gewoon.
Komende dagen zal ie alleen gebruikt worden voor een paar korte ritjes naar de supermarkt, rest gaat met de fiets. En dan is dinsdag de boel hier en kan ik de bougies vervangen!
 

Tees

Donateur
Gereedschap gebracht door m'n lieve schoonouders, bougies door de Nederlandse vestiging van meneer Bezos (en PostNL), en net dus aan de sleutel gegaan. Als eerste nummer 3 eruit gehaald, die zag er zo uit:
1658839783891.jpg

Hoef je geen automonteur voor te zijn om te weten dat die niet goed is. 4 nieuwe bougies erin dus! Netjes op moment vastgezet natuurlijk, en de IJsvogel vliegt weer als nooit tevoren!:yeehaa::yeah::cheer:

De andere 3, die de ADAC-meneer er wél uitgehaald had, zien er prima uit:
1658839783174.jpg

Ik ga dus weer op m'n gemakje verder met de vakantie :jaja:.

Iemand nog een idee waar die corrosie vandaan komt op bougie nr 3? Niet strak genoeg aangedraaid geweest? Lijkt vanuit de motor gekomen te zijn als ik t zo zie.
 

PizzaPieter

Donateur
Iemand nog een idee waar die corrosie vandaan komt op bougie nr 3? Niet strak genoeg aangedraaid geweest? Lijkt vanuit de motor gekomen te zijn als ik t zo zie.

Zat er toevallig een duif onder je motorkap?

PS: top dat je t gevonden hebt. Jammer dat ADAC meneer niet 4e óók ff checkte
 

PizzaPieter

Donateur
Ongelooflijk dat er nog dealers bestaan eigenlijk.

Doorgedacht...ongelooflijk dat er mensen die naar een dealer gaan en hun geld daar achterlaten.

Accu: €315 ipv €140 incl arbeidskosten

Interieurlucht: €85 ipv €18 (zelf 5 minuten inbouwen).

Dat kán niet anders dan een keer keihard kapotlopen. Voor mensen die alle transities interessant vinden (economische, energie etc) interessant om boek te gaan lezen van Jan Rotmans 'omarm de chaos'.
 

Tees

Donateur
Ach, elke markt z'n klanten hè @PizzaPieter. Dat ik nou zelf m'n bougies kan verwisselen, betekent niet dat de hele wereld t kan. En bij de universele garage zal t vast nog steeds €120 zijn schat ik zo (4x €20 adviesprijs voor bougies + €35 arbeidsloon). Tis een kwestie van kunde, service, etc. Ik wacht bijv 3 dagen totdat m'n bougies er zijn en heb gereedschap.
 
Bovenaan Onderaan