Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Ik ben toch zelf even verder gaan spitten, en meneer de ADAC'er vond t niet nodig om de laatste bougie te checken, want t was zo krap en de andere 3 waren goed. Dus ik net even de OBDeleven laten loggen tijdens een testrit en guess what...cylinder nummer 3, die bougie die hij niet eruit heeft gehad, misfiret bij zware belasting. Dus ik acht de kans heel groot dat het aan die bougie ligt.

Ik zou denken dat er geen schade kan ontstaan aan de motor oid door wat misfires toch? Dus dat ik relatief veilig naar m'n volgende plek kan rijden en daar het laten fixen (of mn schoonouders die daar langskomen m'n doppenset mee laten nemen om m zelf te vervangen : pieker:)
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus ik net even de OBDeleven laten loggen tijdens een testrit en guess what...cylinder nummer 3, die bougie die hij niet eruit heeft gehad, misfiret bij zware belasting.
Dat was misschien wel nuttige informatie voor de ADACer geweest als je die check eerder had gedaan.
Dan had hij zich op dié bougie kunnen concentreren en de rest laten zitten... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Deed ik pas toen hij weer weg was en het niet opgelost was, ik mag toch aannemen dat die man zn werk ook wel zélf kan doen. Hij zei na zn OBD-scanner ingestoken te hebben dat t waarschijnlijk nummer 1 of 4 was, dus ik nam aan dat hij naar de misfires gekeken had (en zo kwam ik ook op t idee om die daarna rijdend te loggen). Blijkbaar niet dus...
 

ertromp

Forumguru
Niet lekker voor je katalysator als je misfires hebt op een cilinder.
Persoonlijk zou ik er zsm nieuwe bougies in zetten en dan allemaal.
Wel snel als er 2 jaar geleden nieuwe ingekomen zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ja, ik wil ze ook spoedig vervangen, maar zal dan wel eerst naar Drenthe moeten rijden, aangezien er dit weekend niets meer gaat gebeuren in welke garage dan ook...

Als ik met beleid rijd kan ik t aantal misfires wel sterk beperken, ik weet nu wanneer t gebeurt tenslotte.

Iemand nog een suggestie of t iets anders kan zijn? Anders bestel ik gewoon 4 nieuwe bougies en laat ik mn schoonouders m'n gereedschap meenemen maandag.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hij zei na zn OBD-scanner ingestoken te hebben dat t waarschijnlijk nummer 1 of 4 was, dus ik nam aan dat hij naar de misfires gekeken had (en zo kwam ik ook op t idee om die daarna rijdend te loggen).
Snap ik wel. Maar: als ik zelf OBD bij de hand zou hebben (én voldoende motortechnische kennis om 'm te gebruiken :) ) dan zou ik hoogstwaarschijnlijk toch geneigd zijn om eerst die test te doen alvorens er eventueel derden bij te halen, dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Snap ik @Canon-Eye! Ik zat zelf op t pad van de brandstofpomp en wist niet meteen hoe ik dat moest loggen. Pas toen hij bezig was dacht ik aan de misfires en daarvan wist ik wel dat je t kon loggen.

Heb nu 4 nieuwe bougies besteld, worden dinsdag afgeleverd bij een PostNL punt in de buurt van de camping in Drenthe en als m'n schoonouders m'n gereedschap meenemen, dan zet ik de boel er zelf wel in. Ben ik voor €45 klaar.
 

Tees

Donateur
Heb ik aan gedacht, heb ze visueel gecontroleerd, maar zag geen schade. Volgens mij was dat probleem ook bij de eerdere CBZB's, deze hebben een pijpje eromheen ter voorkoming van schroeischade
 

Captain Hook

Forumguru
Je maakt er wel een spannend verhaal van hoor @Tees .
Hopelijk kom je, zonder al te veel problemen, weer thuis en zijn zometeen de problemen met je auto weer verholpen.

Houdt ons op de hoogte! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik vermaak jullie graag hè Erik, zelfs op mn vakantie ;). Maar eerlijk gezegd vind ik t zelf een net ff wat te spannend verhaal hoor, hopelijk heeft t een happy end :-)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, dat klopt wat die kabels betreft. Is later idd verbeterd. Je zag toen ook duidelijk dat er wat bloot lag. Succes met het vervolg!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Kanerr

Forumguru
Tees, lekker rustig naar huis rijden. Je rijdt toch niet overal volgas?

En ik denk dat eerder dat de bobine de geeft heeft gegeven dan de bougie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Tis nog niet naar huis (ik woon niet in Drenthe ;)), maar met gereedschap en alles daar moet ik een eind kunnen komen. Denk ook dat t wel goed komt, zal t eerste stuk in de heuvels hier ff rustig aan doen zijn, en eenmaal op de snelweg komt t wel goed, rij ik toch meestal 110 in z'n 6, dat vergt niet veel van een bougie.

En als bougie 3 er goed uit ziet wissel ik m eerst wel om met een andere bougie (de gouden truc om m te checken), als het probleem mee verplaatst, dan weet ik genoeg, zo niet, dan zal t iets anders zijn. Kan ik de bougies laten liggen tot later.

Gelukkig is de bobine ook makkelijk te vervangen, en als dat óók niet het probleem is, is de vakantie alweer voorbij ;). Mag m'n garage verder zoeken.
 

Cordoba

Forumguru
Geen reserve bobine regelen, voor als het niet de bougies zijn? Je kunt trouwens ook de bobine verplaatsen, om te checken waar het in zit. Je kunt bijvoorbeeld de bougie van cilinder 3 naar 4 verplaatsen, en de bobine van cilinder 3 naar cilinder 2. Als je dan opnieuw kijkt naar de misfires, kun je afhankelijk van waar ze naar toe verplaatsen al direct een redelijke betrouwbare conclusie trekken.

Net als Rosinfield dacht ik bij het lezen van je nieuwe soires ook te denken aan de bougie/bobine kabels, mogelijk ook als gevolg van bijvoorbeeld martertandjes op een lastig zichtbare plek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
De 1.2 TSI heeft een blokbobine, dus omwisselen per cylinder is lastig ;). Kabels omwisselen zal vermoedelijk ook niet gaan volgens mij zijn die op een specifieke lengte/weerstand gemaakt, en de blokbobine verzorgt lijkt mij ook de timing, dus een andere pool aansluiten gaat ook mis denk ik. Die penbobines hebben toch wel een voordeel (al heb je meer motorruimte nodig).

Een nieuwe blokbobine is online €65, is ook de wereld niet, maar ik doe t wel stap voor stap.

Ik heb naar de bougiekabels gekeken, en zag nergens schade. T eerste deel is afgeschermd door de beschermkap boven, het tweede deel door t buisje ter hittebescherming. Dus er is ook weinig vrije ruimte voor onze furry friend om te knagen. Maar ik zal er in Drenthe nog eens een verse blik op werpen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan