Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Vandaag meegeteld, ging eerder richting de 30 seconde...:(
Daarna zakt t toerental van ~1200 naar 800 en is ie stil. Bij (semi)warme start uiteraard meteen stil.

Ik begrijp niet zo goed waarom dit nou opeens zo opgelopen is, het was een maand of 2-3 geleden echt nog zo'n 3-5 seconde. De ene of de andere 5W30 zal t verschil toch niet maken? De oude olie was iets meer dan een jaar (~7000 km) oud, ook niet enorm verouderd of zo. Oliepeil is OK, bovenkant gearceerde deel. Kan dus ietsjes bij, maar eigenlijk niet nodig. Zal t verschil toch ook niet maken mag ik aannemen?

Punt is dat ik binnen nu en 2 weken dit niet gefixt ga krijgen, gen garage die op die termijn tijd heeft (en als ie wel tijd heeft, vraag ik me af of t een betrouwbare garage is..je wil zoiets niet door B. de Haas laten doen). Ik ga wel ff bellen met m'n vaste garage, maar hun online planner zit volledig vol de rest van de maand.
Er zit vermoedelijk dus weinig anders op dan de gok nemen en een beetje lief zijn voor t beestje. Iemand nog tips wat ik beter niet kan doen nu?

En maar direct na de vakantie dit inplannen bij m'n garage...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Heb je er nu een Action of Lidl olie inzitten ?
ZO ja die er eens uit laten lopen en de juiste olie van Castrol (bv) erin doen en dan eens kijken of opgelost is ?
Want krijg nu idee dat de olie die je er nu in hebt te dik is als die koud is !
Omdat je zegt dat als die warm(er) is dan is geratel ook weg....
 

Tees

Donateur
3 posts naar boven :lezen: Ed: er zít Castrol Edge LL 5W30 in. En bovendien: wat denk je wel niet van me? Lidl olie...:nono:
Olie wordt bovendien dikker naar verloop van tijd, dus goede kans dat m'n huidige olie dunner is dan de olie die erin zat.

Dat ie t bij warme motor niet doet is normaal gedrag van dit type motor, de kettingspanner werkt op oliedruk, en de oliedruk neemt maar heel langzaam af na stoppen van de motor. Dus 2 uur later is de oliedruk heel snel weer op peil.
 

Kanerr

Forumguru
Als er Met warme motor en tijdens rijden geen geluid te horen is zal ik me geen zorgen maken..

Tja hoe het ineens kan... misschien kettingspanner die de geest heeft gegeven of op zijn max staat? Ik heb geen idee..

Misschien kan je nog terecht bij mijn garage (garage Sefa in Zaandam, ff doorgeven dat ik je heb doorgestuurd :) ), maar geen idee hoe druk zij zijn op het moment.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Thijs4motion

Forumguru
altijd vol-syntheet gebruikt ?
zo'n snelle toename is wel apart, dank eerder aan vervuiling in je oliekanaal oid.
staat er nergens in het onderhoudsboekje welke olie er de vorige keer gebruikt is?

enne over Lidl olie, kijk eens voor de gein aan welke specificaties deze allemaal voldoen.
vele oliën zijn hetzelfde alleen een andere naam
 

Tees

Donateur
Enige dat ik weet is dat er voorheen 5W30 gebruikt is, de vorige eigenaar wisselde wel eens van garage, heb de oude APK keuringsformulieren wel, niet alle facturen. Dus wat voor type...geen idee. Ik gebruik zelf alleen maar volsyntheet, maar dat zegt helemaal niets over anderen ;)

Ik ga morgenochtend eerst maar even bellen met m'n eigen garage, even horen wat zij ervan zeggen. Tis idd nog niet zo dramatisch dat het permanent te horen is, dan zou t nog verder heen zijn gegaan. Maar helemaal zorgeloos ben ik nu ook niet...heb niet zo'n zin in een gebroken ketting en een motor die in de soep loopt na minder dan een jaar eigendom :banghead:
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Net m'n garage gebeld, ik kan m langsbrengen voor een diagnose en inschatting van de ernst van de zaak. Reparatie gaat sowieso niet voor augustus lukken bij ze, maar dan heb ik iig iets meer inzicht in het risico.
Edit: IJsvogel mag een nachtje blijven slapen, hopelijk morgen uitsluitsel.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zojuist belletje gehad van de garage, ze hebben m 2 ochtenden na elkaar gestart en geluisterd en een stuk gereden met de laptop eraan. Hun conclusie: valt wel mee. Zolang er geen foutmeldingen komen tijdens t rijden is het nog niet acuut. Een ketting die knapt hebben zij nog nooit meegemaakt, dan moet je die foutmeldingen eerst een goede tijd negeren.

Met een wat geruster hart op vakantie dus, maar daarna ga ik m wel laten vervangen. Zij gaven aan dat t niet perse meteen hoeft, maar ik heb geen zin al te lang met een ratelende tijdbom rond te rijden.

Net opgehaald, t was nog gratis service ook.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Gisteren vol beladen, met dakkoffer en 4-fietsendrager achterop naar t Sauerland vertrokken. Prima te doen, verbruik 1:13.3 (BC), iets beter in NL, iets lager in t heuvelige Duitsland. Stuk beter dan de Faab die 1:10-11 reed, en een stuk comfortabeler rijden bovendien. Merkbaar meer vermogen dankzij t turbootje, met de Faab vol beladen in Duitsland was moeilijk inhalen vaak, nu gaat t soepel, soms even terug naar z'n 5 en dan trek je zo voorbij een vrachtwagen. Scheelt ook dat ik 110-120 rijd zo met bepakking, harder is ook niet verantwoord.

De extra ruimte was fijn, hoefde een stúk minder in de dakkoffer (en daarmee dus ook minder gewicht).

Was wel even uitzoeken hoe de dakdragers werken, had Skoda-origineel gekocht via Marktplaats, zitten heel stevig, maar erop zetten was ff wat meer werk dan de Hapros die ik hiervoor had. Laat ze nu er maar opzitten hier, alleen de dakkoffer eraf gehaald (die zitten met quicklocks vast, dus snel eraf).
 

Tees

Donateur
Nu dan even een acute hulpvraag! Zit hier in t Sauerland, lekker heuvelachtig natuurlijk, ging tot nu toe prima. Maar vanochtend begon de wagen te bokken bij flink gas geven heuvelop. Dacht eerst dat er misschien wat weinig benzine in zat (1/4 vol), maar na tanken (95 E5) nog steeds hetzelfde. Niet alleen heuvelop, maar eigenlijk elke keer als ik flink gas geef, en in alle versnellingen (behalve 1 en 6). Eerst dacht ik alleen boven de 2000 toeren, maar kon t daarna ook oproepen rond de 1700-1800 toeren Heb nog geen fouten uitgelezen, ga ik na de lunch doen. Ik denk zelf aan iets in t brandstofsysteem, opvoer- of hogedrukpomp? Bougies zijn uit m'n hoofd 2 jaar oud (heb uiteraard de documentatiegeschiedenis niet mee op vakantie), dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Iemand nog suggesties?!? Gebeurt natuurlijk altijd op vrijdag, als je zondag weer doortrekt...*zucht*. Ik zal straks de foutcodes (if any) nog posten.
 

Tees

Donateur
Net uitgelezen: geen foutcodes, geen MIL, niets... net maar de ANWB (dat zal de ADAC wel worden hier ;)) ingeschakeld, ben ik eens een keer niet voor niets Wegenwachtlid. Wellicht kunnen ze me sneller helpen dan de gemiddelde garagist hier.
 

Tees

Donateur
Net de wegenwachter aan de telefoon, ik gaf aan dat ik aan de brandstofpomp dacht, hij dacht aan de bougies. Zou fijn zijn, das namelijk een stuk goedkoper :jaja:. Gaan t over kwartiertje zien...
 

JPs_OC2

Forumguru
Eerste gedachte was een marterbeet, die zijn nu weer driftig territorium aan het verdedigen....
Maar goed, hulp is onderweg. Hopelijk is het gemakkelijk op te lossen. Succes! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Kanerr

Forumguru
Het is heel moeilijk bepalen op afstand wat het kan zijn. Kan aan brandstof liggen, injector, bougies, brandstofpomp opvoerpomp etc etc etc

Succes! Met ADAC moet het wel goedkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Die ADACer was er erg van overtuigd dat t de bougies waren, heeft ze allemaal visueel gecheckt, maar dat leek allemaal OK. Ze konden m meenemen, maarja, vrijdagmiddag, dan is ie op z'n vroegst maandag/dinsdag klaar, en we hebben zondag weer verkasdag (naar Drenthe) gepland. Waarschijnlijk blijft ie wel rijden en gaan we dan maandag wel op zoek naar een garage die ernaar wil kijken...en als ie toch kaduuk gaat, dan bellen we z'n vrienden opnieuw.
Andere optie is nog t bobineblok, zou ook relatief goedkoop te fixen zijn...

Heb wel redelijk vertrouwen dat ie t gaat volhouden, op dit moment is t alleen als ik echt stevig gas geef, kan t heel goed reproduceren. Zou alleen fijner zijn geweest als dit aan t einde vd vakantie was gebeurd, dan had ik m wel naar huis gereden en zelf gefixt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan