Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

EdK

Forumguru
Gaat m ook niet worden met polijsten, dit is tot op de grondverf, met een duidelijk voelbare rand.
Dat gaat hem inderdaad echt niet worden met polijsten...
Maar of je alles netjes weg krijgt met een lakstift betwijfel ik ook.
Zou eens kijken wat er met spot repair gedaan kan worden...als je het tenminste netjes gerepareerd wil hebben....
 

Tees

Donateur
Mwah, weet niet of ik dat de moeite waard vind. Gaat al snel richting de €100 denk ik? Ga ik nog even over nadenken :pieker:
 

Kanerr

Forumguru
Mooie parel druppels zeg @Tees !
Goed bezig :D

Jammer van de kras, maar ik denk dat het goed weg te werken is :)

EDIT: heb nu ff alle berichten gelezen. Kras is wel heftig. Al het witte vd kras is goed weg te krijgen, het gedeelte wat tot de grondlak is kan je met een lakstift opvullen (tip: gebruik een tandenstoker als opvuller ipv de kwast zelf) en dan is het al een stuk beter.

Witte vlekken komt door je (hard) water. Kalkvlekken. Deze krijg je er gewoon uit met opnieuw wassen :) Zou wel osmose water gebruiken van de wasbox dan, deze vallen minder op.

Sterkte met je hernia, is altijd ruk :(
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank @Kanerr! Na de regenbui van vanochtend (en nog even met een doekje gepoetst voor de zekerheid) zijn de witte vlekken idd weg! Die kras wordt idd nog even rustig voor gaan zitten.
Net met 4 fietsen en volle bepakking naar Friesland gereden, was toch weer een prettig vertoeven in de IJsvogel. Wat een verschil met de Faab, deze heeft gewoon genoeg koppel/vermogen om makkelijk een vrachtwagen in te halen, en bovendien schraapt ie niet over de drempels :bloos:.

En zeker nu ie weer mooi schoon en blauw is en glanst is t toch ook elke keer mooi om naartoe te lopen. Familie van me heeft dezelfde in t zwart recent gekocht, maar Storm Blue is toch écht een stuk mooier :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Dat is niet alleen een kras, maar ook flink wat lak gewoon afgebladderd door de krachten. de witte krassen kun je wel behoorlijk onzichtbaar krijgen met polijsten maar de rest niet. Als je gaat opvullen met lak, wel eerst even de randjes alle losse stukjes lak die 'zweven' verwijderen. Als je nog geen lakstift hebt, zou ik je adviseren om een spuitbus op kleur te laten maken, en niet een aparte kleurlak met blanke lak, maar alles in één bus, dan kom je veel dichter bij de kleur van de auto dan met een aparte blanke lak. Voor mijn huidige Fabia bij een lokale automaterialenshop zo'n bus laten maken en dat kostte me minder dan 30 euro. Voor kleine schades spuit je wat lak in de dop, en brengt het vanuit de dop met een fijn penseeltje aan, voor grote plekken kun je spuiten als je dat wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik heb laatst bij een bestelling voor de IJsvogel een originele Skoda lakstift én spuitbus besteld. Allebei is wel basecoat & blanke lak los. Ik wist niet dat een spuitbus beter werkt dan een lakstift, anders had ik alleen de spuitbus gekocht...
 

Cordoba

Forumguru
Als je de spuitbus hebt, heb je gewoon geen lakstift nodig (dus extra lakstift is zonde van het extra geld). Belangrijker verschil is of je het in één spuitbus hebt, of een aparte blanke lak. Die blanke lak beïnvloedt door de optische dichtheid en de dikte van de laklaag namelijk enorm de kleur die je waarneemt, dat is precies de reden dat ik voor niet professioneel gebruik voorstander ben van alles in één lak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
Sfeertje hoor, mooi hoe de avondzon in de lak weerkaatst, dit vind ik momenten om bij het leven effe stil te staan :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Godsamme, tis toch niet te geloven...in 5 jaar tijd met de vorige auto geen enkele noemenswaardige schade zelf veroorzaakt, en nu met deze voor de 2e keer in een maand een deuk/kras. :mad::mad::mad::mad:

Deze keer door een stel lage ronde stenen die als afscheiding van parkeervakken gebruikt werd. Niet te zien in je spiegel, en ze bleken niet in een rechte lijn te staan...onder de passagiersdeur dus een brede glooiing nu en een ondiepe kras. :mad: Enige geluk is dat t op een vrij onzichtbare plek is. Net even foto gemaakt en goed gekeken: deur is niet geraakt iig, en de kras is erg ondiep, dat kan met polijsten wel eruit. Maar die deuk is wel behoorlijk...iemand enig idee of dit eruit gehaald kan worden zonder spuiten, en wat dat dan kost?

1652029421400.jpg

Ben iig goed chagrijnig op mezelf...
 

Bijlagen

  • 1652029422099.jpg
    1652029422099.jpg
    572,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
JA een Octavia is natuurlijk wel wat groter dan een Fabiaatje.....:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Maar goed zonder spuiten zal niet lukken vermoed ik zo maar !
Ze motten er pennen op lassen om de boel uit te trekken en daarna misschien nog wat plamuur en schuren en spuiten....
Misschien dat @s-line als beroeps er anders tegenaan kijkt.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Heb me ook al zitten afvragen wat t nou is. Ja, hij is 12 cm breder, das best veel, maar ik heb niet t idee dat het dat nou is. We hebben vlakbij m'n huis een smalle brug en ik rij daar gewoon nog steeds soepel doorheen.
Beide keren was t natuurlijk wel rechts, maar ik heb t idee dat t ook gewoon stommigheid en/of pech is geweest, en dan was t met de Fabia misschien net goed gegaan en met de Octavia net niet...tsja... :(
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Misschien stiile troost, maar ik had altijd een standaard caddy en sinds verleden jaar een verlengde.
En ook ik heb hiermee ongelooflijk aan moeten wennen.
Een houten bruggetje bij één van de klanten ging met standaard caddy zonder probs..
En ja toen moest ik dag 2 naar deze klant en bleek ik dat bruggetje dus niet meer te kunnen nemen, gelukkig bleef de schade bij een vage kunststof spoiler onder de wagen......
En mot op vakantie parken tegenwoordig veel meer achteruit terug omdat er simpelweg niet meer te keren is door al die mooie keien die ze langs de weg hebben liggen....
Dus tsja tis zuur voor je, maar misschien je spiegel rechts toch meer naar grond langs de wagen spiegelen, dan maar die wagens rechts niet in je spiegel zien en dus daar meer kijkend op letten....:koffie:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JPs_OC2

Forumguru
Een vergelijkbare schade bij een nagenoeg nieuwe E-klasse van een collega kostte iets meer dan € 400,-. De deuk was er uit te trekken maar in dit geval moest er (voor het aanhouden van de lakgarantie) wel gespoten worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik had net al ff online gekeken, kwam ook tot de conclusie dat het snel die kant op gaat. Mjah, gaan we nog even een tijdje rustig over denken, kijken hoe zeer t me ergert...
 

EdK

Forumguru
Zou dan wel ff de diepe krassen behandelen dat ze niet de kans krijgen op roesten....
Ergeren doe je pas bij inruil en je er nog minder voor terugkrijgt vanwege die kras/deuk....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
@EdK De krassen behandelen doe ik natuurlijk sowieso.
@Peter-036 goed punt, wist ik niet! Nu lees ik dat het alleen APK afkeur is als de 'sterkte of stijfheid van het chassisraam in gevaar worden gebracht'. M'n Fabia had toen ik m kocht al een soortgelijke (misschien iets minder diepe) deuk in de dorpel, en daar is nooit enige melding van gemaakt. Sterkte of stijfheid is ook niet zomaar te bepalen door een visuele inspectie (behalve als de boel keihard aan het roesten is), ik lees dan ook dat dit soort schades meestal niet voor afkeur, hooguit voor een opmerking zorgen.
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Das absoluut geen APK afkeur want het is geen dragende deel. Het gedeelte eronder is dragend en daar geldt de regel geen extreme beschadiging en/of roest.

Wel zuur @Tees ! Maargoed, als het jou niet stoort zou ik hem goed inlakken zodat hij niet de kans krijgt om te roesten. Mij zou het serieus storen en zou ik het laten maken (en misschien tegelijk met de andere schade?)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan