Terugroep actie of update voor de Fabia 1.2 TSI?

piair1982

Forumguru
Update uitgevoerd en geen verschil merkbaar.
Naar misschien komt dat nog wel. 20 km pas gereden met de update.

Skoody Boo

Actief lid
@maurosnl: o ja, ik kan me inderdaad voorstellen dat de openingspost je op het verkeerde been zet voor de rest van het topic.

frankhuisen86

Nieuw lid
de actie 24w6 is een werkplaatsactie, en houd in dat er een afstandplaatje gemonteerd word bij de turbo zodat deze binnen de tolerantie blijft en niet kapot kan gaan.. dit is een actie om te voorkomen dat de turbo kapot gaat tevens word ook het motorregelapparaat voorzien van nieuwe software.. en het is niet alleen voor de fabia maar voor alle 1.2 tsi motoren dus ook voor de Yeti, Roomster, Octavia

Skoody Boo

Actief lid
Waarbij het de vraag is hoe groot die kans nou helemaal is dat er iets kapot gaat, Er zullen inmiddels toch al aardig wat tsi-tjes probleemloos een aardige kilometerstand hebben zonder dat er turbo's vervangen hoefden te worden. Verder is natuurlijk de vraag of bij zo'n kleine kans de voorkoming daarvan de vermogensafname wel waard is, en of VAG niet een betere manier had kunnen verzinnen om deze problemen te voorkomen.

frankhuisen86

Nieuw lid
De importeur verzint het niet zomaar natuurlijk, ik als monteur heb absoluut geen slechte ervaringen met de werktplaatsactie, wel hebben wij al een aantal auto's gehad waarbij de turbo wel degelijk vervangen moest worden omdat deze mechanisch defect is gegaan, ik zou het niet slim vinden om de actie niet uit te laten voeren ( ben ook bang dat je geen recht meer heb op garantie ) de turbo hoeft niet perse gelijk kapot te gaan maar dan zal je altijd zien dat hij net buiten de 2 jaar fabrieksgarantie kapot gaat en dan? dan zit je zelf met de kosten.

ik heb als monteur deze actie al heel vaak uitgevoerd en heb geen negatieve ervaringen hier mee eerder positief : de motor loopt mooier stationair en pakt bij lage toeren veel beter op

Hetzer

Forumguru
Weet jij of de werkplaats actie voor alle 1.2 tsi'tjes is?? of voor alleen voor bepaald bouwjaar?
Voorlopig duurt het nog effe voordat ik mijn eerste beurtje heb.

Skoody Boo

Actief lid
@frankhuisen86:

Interessant is dan bijvoorbeeld van hoeveel procent (jouw ervaring globaal) die turbo dan stuk gaat, en wat zo'n turbovervanging nou kost. Zou je daar ook inzicht in kunnen verschaffen?

EdK

Forumguru
zal je altijd zien dat hij net buiten de 2 jaar fabrieksgarantie kapot gaat en dan? dan zit je zelf met de kosten.

Heerlijke uitspraken zijn dit altijd ! Of die 2 jaar heilig zijn in nederland !
Zolang ik niet opgeroepen word en me 30K beurt niet voor die 2 jaar heb , dan wil ik nog wel eens zien of ik met die kosten zit !
Maar goed misschien dwaal ik nu af !

Noord26

Forumguru
Hierin moet ik EdK helemaal gelijk geven. In NL heb je te maken met het systeem dat je uit mag gaan van een verwachte levensduur van een apparaat/component. Dat is zeker geen 30Dkm of 2 jaar maximaal is voor een turbo.. :eek:

piair1982

Forumguru
@ hetzer

Gewoon ff langs je dealer om te checken.

Overigens is het niet alleen een plaatje en een motormanagement updaten. Door dat plaatje moet er ook iets opnieuw ingeleerd worden. Op het moment dat ze dat vergeten dan wordt je tsi idd trager.

Skoody Boo

Actief lid
Door dat plaatje moet er ook iets opnieuw omgekeerd worden. Op het moment dat ze dat vergeten dan wordt je tsi idd trager.

Ja, piair1982, dat is inderdaad interessant, wat bedoel je precies met "opnieuw omgekeerd worden"? Ik bedoel met precies niet dat je exact alle inns en outs hoeft te weten, maar gewoon zo precies als jij het weet!

@frankhuisen86

Ze hebben inmiddeld deze turbo aanpassing bij mijn auto uitgevoerd, zowel softwarematig als de mechanische aanpassing.
alleen waar komt die mechanische aanpassing dan?
als het aan het metalen staafje, die je ziet bij het uitlaatspruitstuk,dan vraag ik mij af hoe ze daar een aanpassing gedaan hebben, zonder een schroef los te draaien van de beschermkap
verder mis ik nu wel het duwtje in de rug van de turbo.
het gaat niet meer zo fel, de motor loopt rustiger,en start rustiger.
Niet meer zo pittig.Erg jammer vind ik..

piair1982

Forumguru
Op de turbo zit een kastje, zwart plastic met metaal. Die schroeven ze iets open, dan schuiven ze er een metalen plaatje tussen en dan leren ze de computer opnieuw in. Ook om de nieuwe afstand te programmeren die door dat metalen plaatje veroorzaakt wordt.

12tsivb.jpg

Oke, duidelijke foto.
ik dacht aan het uiteinde van het stangetje.
hiervoor zou in het scharnierende gedeelte, een soort veertje in de maak zijn, die het resonerende geluidje op dit punt zou moeten opheffen.

Hetzer

Forumguru
Geen flauw idee, of mijn motor ook deze update nodig heeft, is er al iemand met een 1.2 tsi van na okt 2011 die iets gehoord heeft.
Ik hoor veel mensen waarbij de motor herrie of geluidjes zou produceren, nou niet die van mij deze is echt stil, bij het starten ook helemaal, niks.
ik heb zelf al een keer gehad dat ik de motor wilde starten toen hij al aan stond..
zo stil is hij

ik zal morgen wel eens bellen naar de dealer, mss dat zij adhv het kenteken kunnen zien of mijn auto in aanmerking moet komen voor de update

Het is dat ik op beurt moest,en had aangegeven dat ik het gevoel had ,dat de turbo later in kwam dan bij 1500 tpm.
dus update en aanpassing...en ik krijg een tammere bak terug, in mijn geval.
het ' duwtje' in de rug verloopt nou veel beheerster.
het is niet meer echt duidelijk wanneer de turbo nou inkomt voor mijn gevoel.

Witte Yeti

Actief lid
Op deze site nog wat info en een filmpje over de werkplaatsactie 24W6
[video=youtube;4ZH8vOqZFOM]http://www.youtube.com/watch?v=4ZH8vOqZFOM&feature=player_embedded[/video]

Bovenaan Onderaan