vstromjuan
Lid
Vandaag is bij mij de 24W6 modificatie doorgevoerd, ik heb er lang over getwijveld of ik het wel laten wilde doen en dit ook voorgelegd bij de dealer.
In principe is het niet verplicht om de modificatie door te voeren en het heeft ook geen gevolgen voor de garantie zo heeft de dealer mij verzekerd.
Mocht je deze modificatie niet willen dan is het voldoende om dit zelf op papier vast te leggen, te ondertekenen en aan de dealer te geven.
Deze zal dan de auto afmelden voor de modificatie met de vermelding dat deze op verzoek van de eigenaar niet is uitgevoerd.
Gevolg is wel dat dan ook toekomstige modificaties of software updates niet kunnen worden doorgevoerd omdat de 24W6 daar dan ook altijd bij in zal zitten.
Na overleg met de monteur en zijn ervaring met de modificatie heb ik deze toch uit laten voeren.
Om objectief vast te kunnen stellen of de modificatie van invloed is op het vermogen/koppel in het toerental tussen 1200 en 2000 toeren heb ik vorige week enkele acceleratie testen gedaan in de derde en vierde versnelling bij volgas bij snelheden tussen de 30 en 70 km/h en met een stopwatch de tijd gemeten.
In 3 van 30 tot 60 gaat in gemiddeld 6,92 sec (gemiddelde van 3 metingen)
In 4 van 40 to 70 gaat in gemiddeld 10,06 sec (gemiddelde van 3 metingen)
Na de modificatie zijn deze tijden zowel in 3 als 4 met 0,3 sec gedaald en is de accelaratie dus sneller geworden i.p.v. langzamer.
Aantekening hierbij is dat vandaag ook een grote beurt is uitgevoerd en de rammelende distributie ketting is vervangen, dit zal waarschijnlijk ook zijn positieve invloed hebben maar dit is denk ik minimaal.
Zonder naar de cijfers te kijken vind ik de auto wat rustiger lopen en het gevoel dat de turbo inkomt gaat geleidelijker, wat het gevoel kan geven dat het langzamer gaat.
In werkelijkheid is het dus zelfs iets sneller en in ieder geval niet trager.
Wel is mij opgevallen dat de wastgate stang na de aanpassing verder naar buiten staat dan voorheen dit houd in dat de wastegate eerder open zal gaan maar als dat nog steeds al bij 1400 toeren is er in ieder geval genoeg druk om het max koppel bij 1500 toeren te halen.
Over het verbruik kan ik nog niets zeggen, maar bij mij hebben de metingen in ieder geval uitgewezen dat er in acceleratie bij lage toerentallen niets is veranderd.
In principe is het niet verplicht om de modificatie door te voeren en het heeft ook geen gevolgen voor de garantie zo heeft de dealer mij verzekerd.
Mocht je deze modificatie niet willen dan is het voldoende om dit zelf op papier vast te leggen, te ondertekenen en aan de dealer te geven.
Deze zal dan de auto afmelden voor de modificatie met de vermelding dat deze op verzoek van de eigenaar niet is uitgevoerd.
Gevolg is wel dat dan ook toekomstige modificaties of software updates niet kunnen worden doorgevoerd omdat de 24W6 daar dan ook altijd bij in zal zitten.
Na overleg met de monteur en zijn ervaring met de modificatie heb ik deze toch uit laten voeren.
Om objectief vast te kunnen stellen of de modificatie van invloed is op het vermogen/koppel in het toerental tussen 1200 en 2000 toeren heb ik vorige week enkele acceleratie testen gedaan in de derde en vierde versnelling bij volgas bij snelheden tussen de 30 en 70 km/h en met een stopwatch de tijd gemeten.
In 3 van 30 tot 60 gaat in gemiddeld 6,92 sec (gemiddelde van 3 metingen)
In 4 van 40 to 70 gaat in gemiddeld 10,06 sec (gemiddelde van 3 metingen)
Na de modificatie zijn deze tijden zowel in 3 als 4 met 0,3 sec gedaald en is de accelaratie dus sneller geworden i.p.v. langzamer.
Aantekening hierbij is dat vandaag ook een grote beurt is uitgevoerd en de rammelende distributie ketting is vervangen, dit zal waarschijnlijk ook zijn positieve invloed hebben maar dit is denk ik minimaal.
Zonder naar de cijfers te kijken vind ik de auto wat rustiger lopen en het gevoel dat de turbo inkomt gaat geleidelijker, wat het gevoel kan geven dat het langzamer gaat.
In werkelijkheid is het dus zelfs iets sneller en in ieder geval niet trager.
Wel is mij opgevallen dat de wastgate stang na de aanpassing verder naar buiten staat dan voorheen dit houd in dat de wastegate eerder open zal gaan maar als dat nog steeds al bij 1400 toeren is er in ieder geval genoeg druk om het max koppel bij 1500 toeren te halen.
Over het verbruik kan ik nog niets zeggen, maar bij mij hebben de metingen in ieder geval uitgewezen dat er in acceleratie bij lage toerentallen niets is veranderd.