Terugroep actie of update voor de Fabia 1.2 TSI?

Skoody Boo

Actief lid
@frankhuisen86:

Interessant is dan bijvoorbeeld van hoeveel procent (jouw ervaring globaal) die turbo dan stuk gaat, en wat zo'n turbovervanging nou kost. Zou je daar ook inzicht in kunnen verschaffen?

frankhuisen86 vond de vragen een beetje moeilijk :)

Als we nou eens 1% kans invullen dat je turbo stuk gaat, en vervanging van de turbo op 700 euro zetten. Dan kan je je afvragen of je dat vermogen wel moet willen inleveren voor die 1% kans dat je die 700 euro moet betalen.

Als je nou eens hier wat in de rondte leest hoeveel forumleden hun garantie niet opgeven omwille van wat vermogenswinst, daar een substantieel deel van een turbovervangingsbedragje voor over hebben (maar niet 1% maar 100% kans hebben op moeten dokken), hoe denk je dan mensen bang te maken door met garantieverlies te dreigen om ze zo vermogensverlies te laten accepteren?

Maar goed, als ik er nou ver naast zit met de geschatte kans en het geschatte bedrag, zeg het dan even, dat helpt om een en ander in kaart te brengen :)
 

Hetzer

Forumguru
@Witte Yet, een duidelijk een heldere link !!

Even terug komen op het zgn vermogenens verlies, dat is ook niet bewezen, op het myPolo forum en op het audi forum word ook over de update gesproken en daar spreekt niemand over negatieve ervaringen of het ontbreken van vermogen.
Zelf laat ik graag de update uitvoeren, ze zijn er immers niet voor niets
 

Skoody Boo

Actief lid
dat is ook niet bewezen

Het lijkt mij aannemelijk dat beide voorkomt, uitvoering van 24W6 met en zonder vermogensverlies. Zonder komt natuurlijk voor. Maar doen alsof er geen kans op vermogensverlies lijkt me regelrechte kolder. Dat kan je alleen jezelf wijs maken als je zeer strikt selectief winkelt in reacties op deze werkplaatsactie.
 

Hetzer

Forumguru
Wat voor motor ligt er in de Polo of de A1 ?
Idd dezelfde 63 kw en 77 kw 1.2 tsi motor, al de 1.2 tsi motoren komen overigens bij Skoda vandaan.
Dus lijkt mij redelijk relevant..........
 

Witte Yeti

Actief lid
Bij ons Engelse buren (Briskoda) kwam ik onderstaand lijstje tegen, afkomstig van een Italiaaanse site

Su alcune vetture con motore 1.2 l TSI comprese nei campi di teali indicati (non tutte le vetture) può avvenire un malfunzionamento sull'attuatore di pressione di sovralimentazione del turbocompressore.
Come conseguenza si possono manifestare delle irregolarità di funzionamento del motore e la spia
check motore del quadro può accendersi.

I campi di telaio sono:

Fabia
TMB ??? 5J ? B 3 006118 222332
TMB ??? 5J ? C 3 006264 134858

Octavia
data
TMB ??? 1Z ? A 2 088638 130028
TMB ??? 1Z ? A 8 029557 044132
TMB ??? 1Z ? B 2 006012 174151
TMB ??? 1Z ? B 8 006012 041318
TMB ??? 1Z ? C 2 006331 144689
TMB ??? 1Z ? C 8 006006 020534

Roomster
TMB ??? 5J ? B 5 006070 029947
TMB ??? 5J ? B 7 006001 020801
TMB ??? 5J ? C 7 006031 026401

Yeti
TMB ??? 5L ? A 6 012772 043723
TMB ??? 5L ? B 6 006006 064512
TMB ??? 5L ? C 6 006034 058151
TMB ??? 5L ? A K 700004 702039
TMB ??? 5L ? B K 700002 701649
TMB ??? 5L ? C H 700013 700453

Il rimedio è l'aggiornamento del software della centralina motore, e in alcuni casi anche il montaggio di un distanziatore sul turbocompressore.

Nu is mijn Italiaans niet zo best, is er iemand die de begeleidende tekst kan vertalen?

Wat ik er van begrijp gaat het om het bovenstaande identificatienummers van de betreffende modellen die in aanmerking komen voor de werkplaatsactie 24W6.

Ik ben benieuwd of degene die deze wekplaatsactie achter de rug hebben of er voor zijn benaderd in dit lijstje staan?
 

Skoody Boo

Actief lid
Wat voor motor ligt er in de Polo of de A1 ?
Idd dezelfde 63 kw en 77 kw 1.2 tsi motor, al de 1.2 tsi motoren komen overigens bij Skoda vandaan.
Dus lijkt mij redelijk relevant..........

Eens, maar - en dat is inderdaad vreemd - het is vooral bij Skoda's waar je over het vermogensverlies leest. En juist daarom heb je er dan niet veel aan om naar Audi en VW te gaan kijken. Er zijn ook - onhankelijk van type en model enzo - Skodarijders die geen verschil merkten maar het wel zo dat van de skodarijders die over de update berichten meer dan 50% ontevreden is vanwege vermogensverlies.
 

Hetzer

Forumguru
Ketting probleem van de 1.4 en de 1.2 tsi van de eerst serie, heeft niets met deze update te doen.
 

RefleCs

Forumguru
Bij ons Engelse buren (Briskoda) kwam ik onderstaand lijstje tegen, afkomstig van een Italiaaanse site

Op sommige auto's met 1.2 liter TSI-motor met inbegrip van kampen teali aangegeven (niet alle auto's) kan een storing van de aandrijving van de turbo boost druk zijn.

Kan voorkomen als gevolg van slecht functioneren van de motor en controleer de motor licht kan komen op het kader.

De velden van het frame zijn:

Fabia
TMB ??? 5J ? B 3 006118 222332
TMB ??? 5J ? C 3 006264 134858

Octavia
data
TMB ??? 1Z ? A 2 088638 130028
TMB ??? 1Z ? A 8 029557 044132
TMB ??? 1Z ? B 2 006012 174151
TMB ??? 1Z ? B 8 006012 041318
TMB ??? 1Z ? C 2 006331 144689
TMB ??? 1Z ? C 8 006006 020534

Roomster
TMB ??? 5J ? B 5 006070 029947
TMB ??? 5J ? B 7 006001 020801
TMB ??? 5J ? C 7 006031 026401

Yeti
TMB ??? 5L ? A 6 012772 043723
TMB ??? 5L ? B 6 006006 064512
TMB ??? 5L ? C 6 006034 058151
TMB ??? 5L ? A K 700004 702039
TMB ??? 5L ? B K 700002 701649
TMB ??? 5L ? C H 700013 700453

De remedie is het aanpassen van de motor controle-eenheid software, en in sommige gevallen de installatie van een spacer op de turbo.

Nu is mijn Italiaans niet zo best, is er iemand die de begeleidende tekst kan vertalen?

Wat ik er van begrijp gaat het om het bovenstaande identificatienummers van de betreffende modellen die in aanmerking komen voor de werkplaatsactie 24W6.

Ik ben benieuwd of degene die deze wekplaatsactie achter de rug hebben of er voor zijn benaderd in dit lijstje staan?

Dit is wat Google Translate van het Italiaans maakt.
 
we hebben het hier alleen over de 1.2 TSI, voor de Greenline loopt al een draadje , ik heb daar alle GL berichten ook naar toe verplaatst [/QUOTE]

Bedoel je dan de problemen rond de EGR klep, of hebben we bij de Greenline TDI ook problemen met de turbo?
Ik heb soms wel het idee dat bij vooral de airco aan en optrekken dit soms even duurt voordat ik echt vooruit schiet, lijkt wel iets in te houden dan.
Maar vanwege lage koppel totaal geen problemen met rijden op snelweg met CC indien het iets huivelachtig wordt. Nauwelijks terug schakelen nodig, of het moet echt omhoog gaan. Turbo en koppel is/werkt daarom beter dan ik eigenlijk gedacht had voor aanschaf, hoeft wat mij betrfet niks aan gedaan worden.
 

Hetzer

Forumguru
heb vanochtend , ook de update uitgevoerd, de monteur (die ook actief is hier op het forum) kwam netjes naar me toe, omdat hij zag dat de auto gechipt was, was hij bang de tuning te overschrijven
Ik heb hem verklaard dat het om de externe tuning van JD ging, en dat deze dus niet overschreven kan worden.
Hij heeft om de software update uit te voeren, wel de tuning afgekoppeld, vervolgens alles weer netjes geinstalleerd.
Na de turbo en de software update heeft hij nog een proefrit gemaakt, en is de auto weer is vanouds.
zelf weer even een langer proefritje gemaakt om de auto met de nieuwe software weer te laten "wennen" aan de JD module
Rijd als vanouds, merk geen verschil, de motor start mss iets rustiger.
Hoefde nergens voor te tekenen, er is wel in het een instructie boekje een aantekening gemaakt dat de actie is uitgevoerd
 
Mijn Fabia moet binnenkort voor een beurt naar de dealer en ik wil graag van te voren weten of deze ook in aanmerking komt voor de 24W6 update.
Uit voorgaande berichten is het mij niet duidelijk welke bouwjaren of typen geupdate worden en welke niet.
Ik zou graag van de personen die wel een update hebben gehad willen weten welk nummer er op de voorkant van de wastegate staat.
Op het zwarte kunstof staat een nummer, bij mij is dat 03F 145 725 G, op de turbo zelf (alleen met spiegeltje te zien) is dat 03F 145 701 G
Fabia is van jan/2011 en geproduceerd eind 2010.
Ik heb op het duitse forum serienummers zien staan die niet voor modificatie in aanmerking kwamen en die hebben de code 03F 145 701 K t/m M
Volgt daaruit de die van mij wel in aanmerking komt, wie kan opheldering geven?
Mijn fabia loopt overigens prima en nooit een storingslampje zien aangaan, of in noodloop gekomen.
Zit dan ook niet erg op de update te wachten en wil het graag weten of er personen zijn die de update geweigerd hebben en wat de gevolgen zijn.
 
Na nog eens goed op forums, youtube filmpjes e.d. rond gekeken te hebben heb ik bij mijn Fabia ook eens goed bekeken wat de gevolgen zijn van de modificatie 24W6.
Bij mijn eigen TSI heb ik de 2 moeren van het kastje wat de wastegate bedient een stukje gelost om te bekijken of het geheel naar achter geschoven kan worden zodat er een plaatje van 2 mm tussen zou kunnen.
Deze ruimte is er en er valt op dat de as zelf in zijn positie blijft (niet verder naar rechts word getrokken) wat betekend dat mijn wastegate klep tegen de zitting volledig sluit.
Ik hoor bij mij ook geen gerammel dus zo far so good.
Als er een plaatje word geplaatst word de klep dus alleen maar meer dicht getrokken.
Dit zal weer worden gekompenseerd door na montage opnieuw het bereik in te regelen.
Na dat dit is gebeurd zal het het slagbereik van de klep wel meer naar dicht zijn binnen de regeling.
Dit betekend dat de turbodruk bij lage toeren eerder hoger zal zijn dan lager, dit klopt niet met de bevinding van sommigen van jullie die zeggen dat het max. koppel ongeveer 400 toeren hoger ligt.
Ook heb ik geconstateerd dat het openen van de wastegate klep al optreed vanaf 1400 toeren, de bedieningsstang schuift in 1 keer ongeveer 1 cm naar links en blijft bij hogere toerentallen ook in deze positie.
Hieruit volgt dat de max. toelaatbare turbodruk dus al bij 1400 toeren word behaald en niet verder stijgt.
De turbodruk is in ieder geval aanwezig om vanaf 1500 toeren het max. koppel te kunnen halen.
Ik denk dan ook dat niet de modificatie met het plaatje van 2 mm de oorzaak is van het koppelverlies, maar de bijbehorende software update de boosdoener.
Het plaatsen van het plaatje kan voor gevallen waarbij de wastegate klappert wel degelijk positief zijn om de klep meer bereik te geven richting dicht, ik denk dan ook dat de opgegeven reden door de garage van deze update klopt.
 
Bovenaan Onderaan