Tesla ervaringen

Captain Hook

Forumguru
@MarcoO2 @Mugjuh Ik bedoel eigenlijk, reageerde de Tesla wel (een beetje) of helemaal niet?

M.a.w. als het goed is zouden de onboard systemen het naderend onheil moeten hebben zien aankomen.
Dat niet alles voorkomen kan worden, dat is juist. Maar werd er wellicht nog een poging gedaan, door de Tesla zelf, om de schade te beperken en/of extra te remmen, uit te wijken, o.i.d?
 
Laatst bewerkt:

Mugjuh

Donateur
Maar.... greep de Tesla niet zelf in dan? Om een aanrijding te voorkomen?
(is een oprechte vraag)

Ik reed langs de file voor verkeer dat rechts af wilde, ik ging gewoon rechtdoor en had groen van het verkeerslicht.
Iemand in de file gaf ruimte aan verkeer van rechts uit zijstraat vlak voor het verkeerslicht, een busje wilde bij verkeerslichten links af en moest dus de baan voor rechtdoor oversteken.
Dus de Tesla en ik zagen het busje niet aankomen, was verscholen achter de file.

Ik heb er mooie onboard camera beelden van, deze zal ik hier niet delen ivm privacy van de andere bestuurder.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Het is wel een interessante vraag. Want als de Tesla dit niet zag aankomen, hoe had de auto-pilot het er dan afgebracht...?
 

Mugjuh

Donateur
Het is wel een interessante vraag. Want als de Tesla dit niet zag aankomen, hoe had de auto-pilot het er dan afgebracht...?

Wat ik tot nu toe van de autopilot mee krijg is dat ie niet rechts van de auto’s in file kan kijken, normaal verwacht je denk ik ook niet dat er ineens een auto die rechts van de auto rechts naast je rijdt naar jouw baan komt.

Ik reed volgens de data die ik heb 25-30 waar je 50 mocht ivm drukte.

Herstel tijd voor reparaties is ongeveer 4 weken.
 

Noord26

Forumguru
@Corné de Kluijver @RefleCs geen extra lichamelijk letsel, nog steeds last van rechter enkel/voet.

ja, voorwiel ook geraakt.
Alleen materialistische schade gelukkig.

deze ben ik wel maandje kwijt gezien onderdelen schaarste bij tesla.
Ik hoop voor je niet (veel) langer. Maak sinds kort onderdelen als toeleverancier voor de lokale 'fabriek', maar de wachttijden bij service/reparatie zijn schrikbarend lang geworden sinds de 3 enorm populair is.
 

MarcoO2

Forumguru
Wat ik tot nu toe van de autopilot mee krijg is dat ie niet rechts van de auto’s in file kan kijken, normaal verwacht je denk ik ook niet dat er ineens een auto die rechts van de auto rechts naast je rijdt naar jouw baan komt.
Zolang dergelijke systemen niet in staat zijn te anticiperen op dingen die je niet verwacht (maar toch gebeuren), zouden ze van mij niet op de openbare weg thuishoren.
 

hemi24

Forumguru
Wat ik tot nu toe van de autopilot mee krijg is dat ie niet rechts van de auto’s in file kan kijken......

Met andere woorden : plots overstekende voetgangers (of kinderen) gaat de Tesla ook niet voor remmen..?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Desperado

Forumguru
Gaan we nu een hulpsysteem lopen afkraken? Dat systeem is een hulpmiddel, de verantwoordelijkheid blijft bij de bestuurder. Ik zie hier nu opmerkingen voorbij komen die suggereren dat het systeem altijd in moet grijpen en anders maar verboden moet worden.
@Mugjuh sterkte met het herstel van voet en auto!
 

Mugjuh

Donateur
Met andere woorden : plots overstekende voetgangers (of kinderen) gaat de Tesla ook niet voor remmen..?

Voetgangers en fietsers pakt wat mij betreft te snel op, waar ik denk het kan nog staat de Tesla al stil.

Ik heb de beelden nog even bekeken, het busje kreeg ruimte omdat het verkeer voor rechtsaf begon te rijden ivm groen verkeerslicht voor rechtsaf.
Er was dus een mogelijkheid dat het busje misschien rechtsaf wilde, gezien beweging van verkeer had busje zeker beter op rechtdoor gaand verkeer moeten letten.
De enige die wist wat er ging gebeuren was het busje, voor rechtdoor gaand verkeer was dit zeker niet in te schatten.

Ik ga nog even de beelden anonimiseren en dan mogen jullie zelf afweging maken.
 

Henrik

Forumguru
Dus de Tesla en ik zagen het busje niet aankomen, was verscholen achter de file.

Zolang dergelijke systemen niet in staat zijn te anticiperen op dingen die je niet verwacht (maar toch gebeuren), zouden ze van mij niet op de openbare weg thuishoren.

Een autopilot die dit soort situaties niet kan handelen is gewoon niet goed genoeg. Hulpsysteem of niet.

@MarcoO2 ik vind dit nogal stellig. Sommige situaties zijn gewoon niet te voorkomen. Puur lettend op de wetten der natuurkunde kan je niet om een hoek kijken, of achter een andere auto. Dat geldt voor autopilot net zo goed als voor de mens. @Mugjuh geeft zelf aan dat de Tesla en hijzelf het busje niet hadden zien aankomen. En toch zeg jij alleen over het systeem in de Tesla dat het de openbare weg niet op mag. Zullen we @Mugjuh (en ieder ander die niet 100% kan voorkomen dat hij/zij ooit bij een ongeval betrokken raakt) dan ook maar verbieden om als bestuurder deel uit te maken van het verkeer? Wordt rustig op de weg dan denk ik. Fileproblemen kennen we dan niet meer in ieder geval. ;)
 

RefleCs

Forumguru
Ik reed langs de file voor verkeer dat rechts af wilde, ik ging gewoon rechtdoor en had groen van het verkeerslicht.
Iemand in de file gaf ruimte aan verkeer van rechts uit zijstraat vlak voor het verkeerslicht, een busje wilde bij verkeerslichten links af en moest dus de baan voor rechtdoor oversteken.
Dus de Tesla en ik zagen het busje niet aankomen, was verscholen achter de file.

Ik heb er mooie onboard camera beelden van, deze zal ik hier niet delen ivm privacy van de andere bestuurder.
Klinkt een beetje als een van de veel voorkomende Russische dashcam video's. Sterkte met het herstel van je voet en auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik ging gewoon rechtdoor en had groen van het verkeerslicht.
Volgens mij betekent dit, dat het busje géén groen had, maar een rood licht moet hebben genegeerd.
Dat lijkt me nou typisch iets waar een autonoom rijdend (Tesla-)busje uit zichzelf voor zou hebben gestopt?

Het was hier dus duidelijk een mens die tekortschoot op een manier die het ingrijpvermogen van de Tesla te boven ging.
Dat kun je waarschijnlijk alleen (deels!) oplossen met een radar- of laserscanner op je auto, op een toren zodat deze vanaf minstens 2 meter boven de grond rondkijkt. En dan moeten er nog niet te veel busjes of vrachtwagens het zicht belemmeren...
 

MarcoO2

Forumguru
Nee, volgens mij had dat busje helemaal geen verkeerslicht, maar kwam die uit een uitrit vlak vóór het verkeerslicht.
 

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2 ik vind dit nogal stellig. Sommige situaties zijn gewoon niet te voorkomen. Puur lettend op de wetten der natuurkunde kan je niet om een hoek kijken, of achter een andere auto. Dat geldt voor autopilot net zo goed als voor de mens. @Mugjuh geeft zelf aan dat de Tesla en hijzelf het busje niet hadden zien aankomen. En toch zeg jij alleen over het systeem in de Tesla dat het de openbare weg niet op mag. Zullen we @Mugjuh (en ieder ander die niet 100% kan voorkomen dat hij/zij ooit bij een ongeval betrokken raakt) dan ook maar verbieden om als bestuurder deel uit te maken van het verkeer? Wordt rustig op de weg dan denk ik. Fileproblemen kennen we dan niet meer in ieder geval. ;)
Fair point.

Tegelijk denk ik dat ik de lat voor een autonoom systeem hoger leg dan voor de mens. Het implementeren van dergelijke systemen moet voor mij wel een verbetering inhouden. Er zit (zonder een waarde-oordeel te hebben over de situatie van @Mugjuh ) een verschil tussen "niet zien" en "niet kunnen zien". Ik heb echt wel eens schades gereden omdat ik iets niet had gezien, wat ik best had kunnen zien. Daarbij verwacht ik van een autopilot dat'ie het beter doet dan ik. Als er echt sprake is van niet kunnen zien, ligt dat mogelijk anders, al zou ik dan nog van de techniek verwachten dat ze de mens overtreft ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Feit is wel dat een autopilot geen domme acties zou doen om toch maar sneller ergens te geraken. Een autopilot zou de regels volgen. Dus moesten beide wagens autopilot gehad hebben, had wss het accident zich niet voorgedaan :arghh:
 

Captain Hook

Forumguru
Daar stip je een interessant punt aan!

Autonome (rij)systemen zouden prima kunnen functioneren als alle voertuigen daarmee uitgerust waren! Dan kunnen ze elkaars data delen en zeer efficient en effectief goederen en personen vervoeren. Dan zouden zaken als files e.d. vrijwel niet bestaand zijn.

ECHTER; wij mensen zijn eigenwijs en wensen ons niet te laten sturen (moi inclus). M.a.w. een mix van eigenwijze weke massa's achter het stuur en deels AI/IT gestuurde automobielen is een recept voor chaos en ellende. :shutup:

Des te vreemder is dat het woord automobiel eigenlijk betekent:
automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Auto
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan