@Captain Hook : deze discussie voer je ook al ergens anders op het forum.
Voor sommigen is autorijden een samenspel van zelf iets doen, actief in verbinding staan met techniek, en daarvoor iets terugkrijgen als feedback, zowel via het stuur, je zitvlak, als via je gehoor. Die activiteit zou je sportief kunnen vinden; sportiviteit die vergroot kan worden door (iets) meer , maar vooral ander geluid van een auto, waarbij (voor mij) dit geluidwel een technische oorsprong moet hebben en dus niet van een CD moet komen (hoewel ik CD's met autogeluiden thuis heb, behorend bij het boek Into the red van Nick Mason). Voor sommigen, zoals ik, hoort ook de feedback via het gehoor bij autorijden: welke versnelling kies ik, wanneer de volgende. Maar niet alleen voor de bediening van de techniek, maar ook voor de beleving van het autorijden is voor mij het geluid van een auto van belang. Zolang ik daarbij legaal bezig blijf, is er niets aan de hand en geef ik geen overmatige overlast aan anderen. Voor mij is het geluid van een auto geen technisch restproduct, maar onderdeel van mijn technische verbinding met, en beleving van, een auto.
Deze "sportieve" beleving van het geluid heb ik nog meer bij exclusieve auto's (Ferrari, Lamborghini, een zescilinder BMW of een AMG V8) dan bij mijn bescheiden viercilinder, maar ik mis dus iets wezenlijks bij een elektrische auto.
Als jij het zelf bedienen van een auto als een technisch oplosbare tussenstap in de ontwikkeling van transport ziet, waarbij het geluid enkel overlast veroorzaakt en dus, net als de bestuurder, zo snel mogelijk uitgefaseerd moet worden (misschien overdrijf ik), dan staat dat je geheel vrij. Maar dat betekent niet dat iemand die geluid van (sommige) auto's mooi vindt en die zijn auto op die wijze wil beleven geen recht heeft op zijn mening. Jij lijkt voor mijn beleving van auto's erg weinig ruimte te laten.
Overigens: geluidsoverlast van verkeer kan best een probleem zijn. Dan gaat het meestal niet om uitlaat- maar om bandenlawaai en van meer dan één auto. Ik vraag mij dan ook af of het voor de geluidsoverlast van het verkeer zoveel uit zou maken als we allemaal een breedgeschoeide Tesla zouden rijden.....
Het is misschien een beetje net als eten. Is smaak een overbodige beleving van voedsel, die ongewenste gevolgen heeft, zoals de neiging om teveel zout of suiker toe te voegen? Dan moet je die smaak misschien weghalen. Technisch heeft je lichaam immers slechts bepaalde voedingsstoffen nodig, geen smaak. Dan kun je met astronautenvoedsel toe. Is eten meer, zoals deel van je sociale leven, beleving van smaak (vies of lekker), of mondgevoel, dan is "slow food" misschien meer iets voor je.
Overigens heb ik best respect voor wat Tesla heeft neergezet: technisch zowel als qua prestatiepotentieel. Ik feliciteer iedereen met zijn Tesla, en het feit dat ik er door netjes belasting te betalen aan bijdraag dat de kopers ervan zo'n auto, die wel in hun beleving past, kunnen rijden.