Captain Hook
Forumguru
Reis = toch onderdeel van een vakantie?
En dat is ook zwaar overtrokken. Met een Tesla kun je ook prima in 2 dagen van hier naar Italië rijden. Kwestie van wat beter plannen. Maar dat moest je vroeger, in de begindagen van auto's met verbrandingsmotoren, ook.
Tja; de milieuimpact. Dat blijft lastig.
Is het hele traject van energieopwekking via een energiecentrale en dan levering van elektriciteit via het elektriciteitsnet en het (snel)laden van een Tesla wel of niet efficiënter dan het hele traject van oliewinning t.b.v. de productie van benzine of diesel?
Waarbij die energiecentrale op allerlei manieren elektriciteit kan opwekken. Hetzij door directe omzetting van natuurkrachten in elektriciteit (b.v. wind-, zonne, getijden-, waterkracht energie). Of door verbranding van een fossiele stof (gas, kolen, olie, houtvezels) of b.v. kernenergie.
Uiteraard heeft een Tesla ook onderhoud nodig. Banden, remmen, airco, schokdempers, etc.
MAAR er hoeft nooit motorolie vervangen te worden! Er gaan nooit nieuwe bougies in. Nooit een dichtgeslibde uitlaat/katalysator.
De elektromotor zelf heeft zeer waarschijnlijk een langere levensduur dan een verbrandingsmotor. Blijft het punt van de energieopslag; in casu de accu. Maar ook op dat gebied zijn al vele vorderingen, zowel op levensduur, productiefase alsmede hergebruik gemaakt.
Ik weet wel, dat als elektrieke auto's niet zo duur waren, dan reed ik al lang in eentje.
Maar helaas zijn auto's met verbrandingsmotoren nog steeds veel minder kostbaar.
En dat is ook zwaar overtrokken. Met een Tesla kun je ook prima in 2 dagen van hier naar Italië rijden. Kwestie van wat beter plannen. Maar dat moest je vroeger, in de begindagen van auto's met verbrandingsmotoren, ook.
Tja; de milieuimpact. Dat blijft lastig.
Is het hele traject van energieopwekking via een energiecentrale en dan levering van elektriciteit via het elektriciteitsnet en het (snel)laden van een Tesla wel of niet efficiënter dan het hele traject van oliewinning t.b.v. de productie van benzine of diesel?
Waarbij die energiecentrale op allerlei manieren elektriciteit kan opwekken. Hetzij door directe omzetting van natuurkrachten in elektriciteit (b.v. wind-, zonne, getijden-, waterkracht energie). Of door verbranding van een fossiele stof (gas, kolen, olie, houtvezels) of b.v. kernenergie.
Uiteraard heeft een Tesla ook onderhoud nodig. Banden, remmen, airco, schokdempers, etc.
MAAR er hoeft nooit motorolie vervangen te worden! Er gaan nooit nieuwe bougies in. Nooit een dichtgeslibde uitlaat/katalysator.
De elektromotor zelf heeft zeer waarschijnlijk een langere levensduur dan een verbrandingsmotor. Blijft het punt van de energieopslag; in casu de accu. Maar ook op dat gebied zijn al vele vorderingen, zowel op levensduur, productiefase alsmede hergebruik gemaakt.
Ik weet wel, dat als elektrieke auto's niet zo duur waren, dan reed ik al lang in eentje.
Maar helaas zijn auto's met verbrandingsmotoren nog steeds veel minder kostbaar.