Trailer Stability Control

Fucky

Senior Member
@stiebe
gewoon flauwekul smoes! de software van de dealers.....dus Pon kan het niet! ertromp of Antera ff contacten, fluitje van een cent voor deze heren!

EdK

Forumguru
VCDS software illigaal ?? mmmm wel als dat zo was dan had VAG er al lang voor gezorgd dat het van de markt gehaald werd. Maw lekkere Bull van die dealer.
Maar goed je zegt dat je niet wijzer bent nog, wel de dealer na contact met Kreine zeker wel en jij bent ook wijzer dat je dealer kwa kennis giga achterloopt.

RefleCs

Forumguru
Dealers mogen geen VCDS in huis gebruiken. Dus tot zover zou het illegaal zijn om het te gebruiken in de werkplaats.

Voor zover mij bekend worden auto's die naar Nederland worden gehaald bij PON pas voorzien van een niet af fabriek trekhaak. Dus bij levering zat hij er wel onder maar niet toen de auto de fabriek verliet en op transport naar NL ging.

Kennelijk hebben dealers niet de mogelijkheid om met een niet af fabriek trekhaak onder de auto de optie te activeren. Ach ja we hebben altijd @ertromp of @Antera nog. Als ik dealer zou zijn zou ik het ook op die wijze communiceren. Onze software kan het niet maar als u even naar www.skodaforum.nl gaat dan kunnen daar een aantal mensen u verder helpen :D

Mijn dealer heeft contact gehad met Kreijne. Vandaag weer even langs geweest en het was binnen 10 minuutjes geregeld. Alles werkt nu naar behoren!

petertje1970

Actief lid
Jahoor heb het 3x :banghead::banghead::banghead:gevraagd aan de verkoper of het was geactiveerd ja dat kan niet anders waren zijn woorden nou vandaag even gecontroleerd DUS NIET HE :banghead::banghead::banghead::sterretjes::sterretjes::sterretjes:echt waar volgens mij kan hij beter patat gaan verkopen bij de lidil :deuk::deuk::deuk: Zo dat lucht op. Binnenkort maar even langs rijden.....

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Echt onvoorstelbaar weer zo'n bericht van @petertje1970 . :banghead:
Het is zo simpel om te activeren ............................................................................... alleen niet met ODIS :D

Richard_Z

Nieuw lid
Blijft toch bijzonder die trekhaak voorbereiding. Tijdens de bestelling op de site van de leasemij stond er duidelijk een trekhaakvoorbereiding als standaarduitrusting aangevinkt bij de GLB.
Ik was van plan er zelf een trekhaak bij de kopen en deze eronder te zetten, maar als ik hier lees moet ik dus de kabel van voor tot achter trekken.

Iemand een idee hoe lastig dat gaat zijn? De dealer geeft aan dat een ervaren monteur echt wel 4 tot 5 uur bezig is met het plaatsen van een trekhaak.

Michelv.

Forumguru
Als je trekhaak voorbereiding hebt in je auto ligt de bekabeling tot aan het linker achterwiel zeg maar, dus gedeelte vanaf zekeringkast tot linker achterwiel is reeds aanwezig dan. Dus dat maakt het al een stuk eenvoudiger om het zelf te doen.

Richard_Z

Nieuw lid
Ok, dank je. Goed om te weten dat het daar moet liggen. Nu nog wachten op de auto en dan kan ik daar gaan kijken. Al heb ik geen idee of ik hem van de leasemij wel zelf mag monteren.

Monteurtje

Forumguru
Iedereen loopt hier nu op die dealers te zeiken en VCDS de hemel in te prijzen. Snap dat wel aan de ene kant. Maar vanuit de importeur wordt er 0,0 gecommuniceerd over het activeren van TSC.
Zolang bij een dealer daar geen vragen over komen en de monteur de trekhaak aanmeld/codeert zoals voorgeschreven dan weet hij ook niet of TSC geactiveerd wordt of niet.
En er lopen ook genoeg monteurs rond, bij elke dealer denk ik, die zich niet interesseren in computers of daar niet goed mee om kunnen gaan en het dus niet uit zichzelf uitzoeken. Heb zo'n collega.
Ik heb het ook moet zoeken waar het staat en als je het eenmaal weet is het een makkie.
En ja met VCDS kan je makkelijker dingen aanpassen. Het gaat allemaal via tekst. En met ODIS waar ik als dealer monteur mee werk ging dat tot 2 jaar geleden alleen met binaire of hexidecimale codering. En ik weet echt niet welke 0 of 1 waar voor is. Tenzij er een beschrijving van is, maar die is er meestal niet.
Tegenwoordig is het ook meer met tekst. Dus het wordt makkelijker maar dan nog is alles mogelijk omdat de fabriek sommige dingen niet toestaat om te veranderen wat met een VCDS wel kan.

Als iemand nu naar dealer gaat met de vraag of ze het kunnen activeren, neem dan even de beschrijving mee hoe het moet zoals het wel ergens in dit topic staat.
Scheelt weer frustratie en onnodige negatieve commentaren op de dealers.
Hier zitten een paar lui die hun vrije uurtjes erin steken om alles uit te zoeken wat er wel niet allemaal verandert kan worden. Waar ik soms ook weer mijn voordeel uithaal en het met ODIS probeer.
Maar als ik naar huis ga dan heb ik geen Octavia III voor de deur staan en VCDS thuis om er eens rustig voor te gaan zitten om alles uit te zoeken. En tijdens werktijd is daar niet altijd tijd voor. Want ik moet uren maken en productief zijn voor de baas.

(moest even wat frustratie kwijt van al die negatieve berichten op de dealer. Voel me verder niet aangesproken hoor, heb namelijk nog niet de vraag gehad van een klant om het te activeren. Maar doe het nu wel standaard bij elke trekhaak die ik monteer.)

rouwehand

Senior Member
@Monteurtje, een duidelijk verhaal. Maar een dealer zou toch de expert moeten zijn?!
Waarbij de mensen die hun vrije uurtjes eraan besteden een goede aanvulling kunnen zijn.
Soms lijkt het nu andersom, of er wordt door de dealer altijd naar PON gewezen.

Deze discussie had ik ook met mijn dealer (prima mensen), maar ze waren vergeten dat zij zelf direct onder PON vallen. PON heeft nl. over het hele land "eigen" dealers.

Verder hoop ik bij mijn nieuwe levering dat TSC direct werkt :dankje:

CDK

Forumguru
@Monteurtje, ik begrijp je reactie wel, jij bent er 1 die wel wil en het ook frustrerend vind dat PON jullie niet voorziet van juiste informatie. Dealers staan ook min of meer met de rug tegen de muur, in principe is het gebruik van VCDS verboden, de meeste dealers houden zich hier dan ook aan, waardoor het vrijwel niet mogelijk is om zelfstudie te doen en problemen te onderkennen. Waren er maar veel meer zoals jij :thumbsup: een soort van burgerlijk ongehoorzaam maar wel erg nuttig en dienstbaar :)

Toen ik terug ging naar de dealer om TSC alsnog te activeren had ik een duidelijke omschrijving (uitdraai van skodaforum) hoe de adaptiewaarde geactiveerd moest worden. Toen ik daar echter over begon stonden ze me aan te kijken alsof ik met een O4 aan kwam rijden. Hoe kon ik nou meer weten over de installatie van een trekhaak dan hun? Pas nadat ik met de info van Kreijne op de proppen kwam, en mijn dealer contact heeft opgenomen met Kreijne, is het uiteindelijk verholpen en werkt het nu naar behoren.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat de dealer de klant niet altijd even serieus neemt als de vragen en/of opmerkingen inhoudelijk wat te technisch zijn.

Laatst bewerkt:

erikkie

Senior Member
Toen ik terug ging naar de dealer om TSC alsnog te activeren had ik een duidelijke omschrijving (uitdraai van skodaforum) hoe de adaptiewaarde geactiveerd moest worden. Toen ik daar echter over begon stonden ze me aan te kijken alsof ik met een O4 aan kwam rijden. Hoe kon ik nou meer weten over de installatie van een trekhaak dan hun? Pas nadat ik met de info van Kreijne op de proppen kwam, en mijn dealer contact heeft opgenomen met Kreijne, is het uiteindelijk verholpen en werkt het nu naar behoren.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat de dealer de klant niet altijd even serieus neemt als de vragen en/of opmerkingen inhoudelijk wat te technisch zijn.

Waar kan ik precies die "duidelijk omschrijving" info vinden....?????
Bij mijn auto zou tsc ook geactiveerd moeten zijn volgens PON, maar mijn lampje gaat ook niet uit. (Thule vast)
Over paar duizend km moet auto voor 30k beurt naar dealer, dan gaan we het nogmaals laten checken.
Net terug uit Zfrankrijk met caravan, maar geen tsc nodig gehad :)

Rene C

Forumguru
Heb het topic doorgelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of TSA nu wel of niet achteraf te activeren is als er achteraf een trekhaak geplaatst is.

Ik heb gelezen dat er dan wel een voorbereiding moest zijn, maar hoe kan ik dat achteraf controleren. Twee weken geleden is bij de O3 van mij een Thule afneembare haak gemonteerd samen met een 13-polige doos.

De hamvraag kan TSA hier nu op geactiveerd worden (zal morgen avond eerst eens kijken of dit nog niet het geval is, maar volgens mij bleef afgelopen weekend toen er een fietsendrager gemonteerd was geen ESP lampje langer branden).

Bovenaan Onderaan