Trailer Stability Control

Antera

Donateur
@Jstruijk er is inderdaad iemand die weet dat eht niet werkt. helaas ben ik deze heer zijn naam kwijt maar heeft uit eigen beweging dit getest met zijn aanhanger voor en na de aanpassingen. En waarempel de auto reageert heel anders als dit geactiveerd is en het lampje idd 2seconde langer brand :jaja:

@Octavia32 omtrend het brandstof gebruik zal er niets veranderen door het wijzigen van een instelling. Beetje vreemd dat en auto minder gaat verbruiken doordat je een software aanpassingen doet omtrend de trekhaak. Sorry dat ik het zeg maar dat zou wel erg zijn als dat zo zou zijn. Zoveel mensen bouwen een trekhaak onder hun auto en dat zorgt toch niet voor liters meer verbruik
 

Jstruijk

Senior Member
@Antera @ertromp Als er idd ervaringen zijn waarbij voor de aanpassing en erna verschillen zijn dan geef ik jullie gelijk en moet PON hier haar verantwoordelijkheid nemen!
Zonder bewijs was het echter een grote aanname en vandaar mijn opmerking.
 

Antera

Donateur
Pon zegt zo veel en dat is lang niet waar. Hun praten naar hun eigen toe maar lang niet altijd naar de klant toe. Waarom zouden ze dat nu toegeven. Dit zou dus weer en terug roep actie moeten gaan opwekken of zeurende klanten die de dealer plat gaan lopen
 

ertromp

Forumguru
Het schijnt zo te zijn geweest dat de boordcomputer helemaal van het padje af was, doordat het motor regelapparaat de brandstof verhouding niet kon halen en uiteindelijk resulteerde in een gigantisch hoog brandstof verbruik. Dat zal denk ik hetzelfde zijn als je een tandemmaster met zand achter je auto hangt en de 7 of 13 potige stekker niet aansluit. Dan snapt jouw boordcomputer er ook niks van waar het brandstofverbruik vandaan komt. Maar misschien dat onze vcds guru's @ertromp of @Antera dit kunnen bevestigen of uitleggen zeker als ik hier iets aan het vertellen ben waar dan niks van klopt.

Ook nog de check gedaan in ERWIN het digitale werkplaats systeem van VAG maar er is geen link in de schema's tussen de kabelboom voor de trekhaak, daarmee de centrale unit en de motorelectronica.
 

erikkie

Senior Member
na een jaar en de 30k beurt werkt hij nu bij mij....Tenminste lampje blijft langer branden als ik iets erachter heb hangen (fietsendrager) :dankje:
 

MaRco2

Forumguru
Een aanvulling op het eerdere: met een zware tandemasser er achter, is de stabiliteit echt top (zelfs met ietwat zwaarder gewicht...) en hij trekt het goed.

Sterker nog met de 1.300 kg max Adria er achter (500 kg lichter...) voelt het veel minder strak aan en is het verbruik ook hoger dan 1:10, met de trailer + Jazz was het rond de 1:12 tot mijn grote verbazing. Even een plaatje...

10348520_802469096484564_4799554907878331270_n.jpg


Mogelijk dat ik in de toekomst toch een wat zwaardere trekker nodig ga hebben. Kan ook een grijs kenteken zijn die 2 ton op de knobbel mag hebben voor uitsluitend zakelijke ritten. Of een (25%.... en peperdure prijs) Scout, 4x4 of Xperience o.i.d.
 

Canon-Eye

Forumguru
met de 1.300 kg max Adria er achter (500 kg lichter...) voelt het veel minder strak aan en is het verbruik ook hoger dan 1:10
Zou het grotere frontale oppervlak en de mindere stroomlijn van de caravan (vergeleken met die Toyota) hier ook niet een rol van betekenis spelen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk daarvan dat de extra rolweerstand natuurlijk ook een rol speelt, maar toch minder dan lagere luchtweerstand van de combinatie op de foto.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over een eventueel verschil in windrichting tussen de beide ritten. Zo heb ik laatst bij een rit Oosterwolde/Zutphen v.v. kunnen vaststellen dat het boordcomputergemiddelde over de heenreis op 5,8 L/100km uitkwam (stevige Z-W wind) en een paar uur later terug met dezelfde wind mee op 4,7. En dat bij vergelijkbaar tempo: er zat geen 3 minuten verschil in de reistijd.
Mijn conclusie: stroomlijn (of gebrek daaraan) telt zwaarder dan gewicht en rolweerstand.
 

VWim

Forumguru
Rolweerstand is inderdaad een punt, maar doelde meer op het positieve verschil in stabiliteit dat wordt veroorzaakt door de extra as.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ah - en ik had het over het verschil in verbruik...

"Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten zonder elkaar te raken, da's de kunst" :D
 
  • Leuk
Waarderingen: VWim

Antera

Donateur
Omtrend de VW Reclame omtrend TSC:

Deze optie is leuk maar wie gaat de heren bij VW gek maken tijdens de testdag en doodleuk vertellen dat dit niet aanstaat? De reclame vermeld dat je het op deze dag kunt testen en ben nu ook wel in staat om ze daar eens wakker te gaan schudden :-) en er met de lap top eens heen te gaan
 

rouwehand

Senior Member
Bij aflevering gevraagd of de TCS is geactiveerd?! Volmondig werd er JA gezegd.

Totdat ik een week later bij @Antera langs ging. Ik vroeg hem na een aantal VAGCOM aanpassingen, om ook een check te doen of TCS is geactiveerd? Resultaat; NIET geactiveerd!:banghead:

Vandaag bij de dealer geweest voor een laatste restpuntje (monteren zwarte grill), en de werkplaats-chef er op gewezen dat zij half werk afleveren :pieker:
Hij ging ervan uit, wanneer de trekhaak wordt aangemeld, direct TCS wordt geactiveerd.
Helaas, maar ja een gratis advies van een klant kan geen kwaad :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan