Trailer Stability Control

RoelF

Forumguru
Die moderne stroomkoppeling met een oude aanhanger is toch niet altijd lekker...

Vandaag een oudere aanhanger achter de O3, die schroefkoppeling gebruikt. Totaal geen licht op de aanhanger. Aanhanger getest achter zijn eigen auto, een O1 toevallig, prima werken.
De man waar van ik 'm leende is caravan handelaar en heeft met zo'n test-apparaatje gecontroleerd waar het probleem zit. Niets aan de hand met de O3. Maar... die aanhanger totaal geen licht.
Uiteindelijk de aanhanger opgehaald met een oude Chrysler Voyager, ook prima werken. Ik vind het toch vreemd dat de moderne techniek er dan toch voor zorgt dat ik die (dure) trekhaak niet eens kan gebruiken.
 

Rene C

Forumguru
@RoelF , het geschetste probleem ken ik totaal niet. Mijn eigen 'kar' heb ik ooit 2e hands gekocht en deze werkt feilloos en ook de 'kar' van een maatje van mij werkt perfect.

Sterker nog, systeem ga zelfs aan dat remlicht van de kar niet goed was wat klopte. 1x remlicht kapot..
 

RoelF

Forumguru
Ja, ik denk het wel. Eerder al een fietsendrager gebruikt. Netjes de parkeersensoren uit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien (iets) minder moderne techniek op mijn Fabia in vergelijking met de O3, maar met mijn 7-pins via verloopstuk aangesloten fietsdrager kreeg ik een foutmelding bestaande uit een geel lampje in het dashboard. Klopte feilloos: er bleek een RAW-lampje van de drager kapot.
Vind ik best netjes... :jaja:
 

Antera

Donateur
Ik vermoed dat de trekhaakmodule of niet aangesloten zou kunnen zijn op de canbus en/of niet aangemeld. Normaal gezien moet deze met alle aanhangers werkt zonder problemen. Of er zit iets niet goed in de stekker doos aangesloten of iets anders. Er moeten ook draden naar voren getrokken worden bij het plaatsen van een trekhaak op de 03 mede voor stroomvoorziening
 

RoelF

Forumguru
De Maxidot had wel klachten over de aanhanger verlichting. (terwijl deze dus gewoon in orde was) Bij het inschakelen van de alarmlichten ging ook die extra indicatie in je toerenteller mee aan. Ach, het zal gewoon wel een vreemde match zijn geweest, maar je staat toch even voor aap met je mooie nieuwe auto... :)
 

erikkie

Senior Member
Mijn auto heeft een beurt gehad (30k). Bij mijn auto met vaste thule trekhaak wordt nu ook het 2 seconde langer brandende lampje in display weergegeven
 

ertromp

Forumguru
Gisteren (zaterdag) een O3 op bezoek gehad. Splinternieuw met 40km vanaf de dealer naar mij toe komen rijden voor VCDS aanpassingen. Trekhaak netjes aangemeld maar ook hier geen TSC geactiveerd. Beste meelezende dealers: ga dit nu onderling eens afstemmen zodat ook deze veiligheidsvoorziening werkt!!! Of stuur ze naar een forumlid met VCDS die kunnen het ook :D
 

Jstruijk

Senior Member
Ik heb begrepen van PON dat TSC altijd geactiveerd is, maar dat enkel de melding op het dash (2 sec langer branden) aan of uit staat. In de meeste gevallen dus uit.
De aanpassing zou geen invloed hebben op de werking. TSC is een veiligheidsmaatregel en werkt in alle gevallen, ook zonder aanpassing en melding op het dash.
Dat is mij dus verteld door PON middels twitters en toegelicht via telefoon.

3 Twitterberichten samengevoegd can 17 juni 2014: @Jstruijk Door een aanpassing in de codering wordt gerealiseerd dat het ESC controle lampje telkens 2 seconden langer brandt dan het ABS-controlelampje, als er een trekhaak gemonteerd is. Er wijzigt niets aan de rij-eigenschappen. De aanhangwagenstabilisator werkt wel degelijk, het is inderdaad slechts een cosmetische verbetering.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik heb begrepen van PON dat TSC altijd geactiveerd is, maar dat enkel de melding op het dash (2 sec langer branden) aan of uit staat. In de meeste gevallen dus uit.
De aanpassing zou geen invloed hebben op de werking. TSC is een veiligheidsmaatregel en werkt in alle gevallen, ook zonder aanpassing en melding op het dash.
Dat is mij dus verteld door PON

En dat leest PON waarschijnlijk voor uit:

Het grote sprookjesboek voor groot en klein.jpg

Laat ze maar eens een officiele verklaring daar over doen. Die zal verwacht ik niet komen
 

Jstruijk

Senior Member
Kan!
Maar kan ook zo zijn dat ze gelijk hebben. Hier is al vaak geroepen dat het niet werkt zolang het lampje niet even langer brand. PON zegt dat het niet zo is.
Is er hier echter ook iemand die vastgesteld heeft en getest heeft of dat het inderdaad niet werkt zodra het lampje niet langer brand?
Zolang ik dat niet vastgesteld zie ga ik er toch maar vanuit dat PON weet waar ze over praten en dat hun uitleg de juiste is. Ik heb ook geen reden en bewijs welke het tegendeel doet aantonen behalve een claim van berijders dat het niet "zou" werken.
 

ertromp

Forumguru
Kan!
Maar kan ook zo zijn dat ze gelijk hebben. Hier is al vaak geroepen dat het niet werkt zolang het lampje niet even langer brand. PON zegt dat het niet zo is.
Is er hier echter ook iemand die vastgesteld heeft en getest heeft of dat het inderdaad niet werkt zodra het lampje niet langer brand?
Zolang ik dat niet vastgesteld zie ga ik er toch maar vanuit dat PON weet waar ze over praten en dat hun uitleg de juiste is. Ik heb ook geen reden en bewijs welke het tegendeel doet aantonen behalve een claim van berijders dat het niet "zou" werken.

Maar waarom komen ze dan niet met een officiële verklaring op hun website www.skoda.nl ?
Er zijn toch echt zaken die in het systeem aangemeld moeten worden. Wat dacht je dat een dealer met VAS/Odis doet? Het zetten van zo'n vinkje heeft nl effect op het ABS systeem. Als het alleen een "lampje in het dashboard" kwestie zou zijn dan zou het in een heel ander gedeelte van de programmatuur geactiveerd moeten worden.

Zeker zal PON weten waar ze over praten maar als puntje bij paaltje komt en er gaan verzekeringskwesties spelen staan ze dan nog achter je en hun verhaal? Gaat dan de dealer niet aangewezen worden als degene waar beklag gedaan moet worden?

Ook zat andere voorbeelden hier op het forum en dan doel ik bijvoorbeeld op motorische problemen waarbij PON een geheel andere weg kiest dan bijvoorbeeld de Duitse importeur die wel auto's voor dat soort problemen terug roept en PON z'n hoofd in het zand steekt.

Helaas is de wisselwerking PON-Dealer niet altijd even vlekkeloos.

Ik zou zeker altijd dat vinkje geplaatst willen hebben. Dat verhaal van PON lees ik persoonlijk wel voor het slapen gaan.
 

dirkkroneman

Forumguru
Tuurlijk komt PON met zo'n l*l verhaal, die gaan zo'n groot probleem niet erkennen natuurlijk. Weet je wel wat voor (imago) schade dat is? Al die auto's terug roepen naar de dealers om het wel goed te laten activeren ;)
 

Octavia32

Forumguru
Ik had een collega die een trekhaak achter zijn Opel (ja noem je wat op) vectra heeft laten zetten, daar is de trekhaak ook niet ingeleerd in het motor management dus hij rijdt met zijn caravan weg met een volle tank en is naar 150 km al bijna door zijn brandstof heen. Nadat de trekhaak was ingeleerd geen problemen meer gehad.
 

Octavia32

Forumguru
Het schijnt zo te zijn geweest dat de boordcomputer helemaal van het padje af was, doordat het motor regelapparaat de brandstof verhouding niet kon halen en uiteindelijk resulteerde in een gigantisch hoog brandstof verbruik. Dat zal denk ik hetzelfde zijn als je een tandemmaster met zand achter je auto hangt en de 7 of 13 potige stekker niet aansluit. Dan snapt jouw boordcomputer er ook niks van waar het brandstofverbruik vandaan komt. Maar misschien dat onze vcds guru's @ertromp of @Antera dit kunnen bevestigen of uitleggen zeker als ik hier iets aan het vertellen ben waar dan niks van klopt.
 
Bovenaan Onderaan