Trekhaak FABIA

GO66

Lid
Nee, geen kapje, gewoon een vaste trekhaak, heb ik al jaren, bescherming voor als er iemand achterop rijdt.

piair1982

Forumguru
Ik heb een keer schade gezien met trekhaak. De carrosserie was compleet ontzet vanaf de achteras. Zonder trekhaak had de schade aanzienlijk minder geweest. Dus de bescherming is betrekkelijk...

Yuco

Lid
Moet je mij toch eens uitleggen waarom je een auto hebt gekocht waarmee je je eigen caravan niet eens mag trekken...

Los van deze vraag, hoe ervaar je de rit? Is het behelpen als je vaart moet maken om in te voegen/ halen, met welke snelheid heb je gereden en hoeveel toeren draait de GL dan?

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor het begrip.[/MODERATORBREAK]

andrehj

Forumguru
Afgelopen zaterdag onze caravan naar de stalling gebracht, achterbank plat vol geladen met de seizoen spullen, onze Fendt Bianco weegt leeg 1150 kilo

Volgens je profiel heb je een Fabia 1.2 TDI greenline. En als deze caravan leeg al 1150 kg weegt, dan zit je beladen al snel op de 1400 kg, als het niet meer is. Dat is echt veel te veel voor die 1.2 TDI en mijns inziens levensgevaarlijk. Voor zo'n aanhangergewicht heb je minimaal een 1.6 TDI Octavia nodig!

hemi24

Forumguru
Ik sluit me volledig aan bij Andrehj... Voor zover ik weet is 1.000kg het max. aanhangergewicht voor de Fabia Greenline. Dan vraag je om problemen, zeker als je ook nog eens naar de oosterburen gaat!

Afgelopen week zelf een paar honderd km's door noord Nederland getoerd met een hoogwerker-aanhanger van 1.500 kg: DORSTIG!!!

Mark

Banned
Ik heb een keer schade gezien met trekhaak. De carrosserie was compleet ontzet vanaf de achteras. Zonder trekhaak had de schade aanzienlijk minder geweest. Dus de bescherming is betrekkelijk...

Hier kan ik van mee spreken.
Ben namelijk ooit ééns van achteren aangereden, en terwijl het bij de tegenpartij tot een een kapotte bumper bleef was bij mij door de duw tegen de trekhaak op zijn zachtjes gezegd de boel flink ontzet.

GJS

Senior Member
Gisterenavond mijn GL weer opgehaald, net even wat foto's gemaakt zoals hij er nu uitziet met nieuwe achterbumper, zie ook de albums in mijn profiel.
Afneembare trekhaak is volledig verwijderd, dus ook de bekabeling.
Binnenbumper zit er ook weer in, die kon ik voelen omdat je aan 1 kant net je hand ertussen kan wurmen.

picture.php

@GJS

Ziet er een stuk beter uit dan het was.
krijg je wel nog een nieuwe trekhaak bij een andere dealer?
Zo ja is dit ook weer een verwijderbare, hoop voor je dat je dan nu iets meer geluk hebt.

GJS

Senior Member
Ik heb verder nog niet naar een andere trekhaak gekeken, heeft ook geen haast, waarschijnlijk wacht ik tot het voorjaar tot ik er weer een trekhaak onder laat zetten en dan wel een vaste trekhaak, dat gedoe met die gaten en afdekklepjes daar heb ik geen zin meer in.

Ik heb al jaren een soort twinnyload fietsendrager, waar een klem bij hoort die je om de trekhaak bevestigd. Dan vallen twee pennen om twee cilinders in de drager, wat de fietsendrager op zijn plaats houdt.
Toen ik de klem wilde monteren op de standaard vaste trekhaak van de Fabia Combi Greenline bleek dat die klem nooit kan passen. Ik moet deze dus of aanpassen of een andere passende klem zoeken. Op mijn vorige drie auto´s paste deze klem wel, maar bij de Skoda is het verticale gedeelte van de trekhaak veel langer dan bij mijn vorige auto´s.
Heeft iemand daar ervaringen mee of oplossingen?

Ja, was ik inmiddels ook achter gekomen, maar dan nog past de klem niet. Want op de 13 polige stekker moet een adapter naar 7 polig. De klem komt dan tegen de adapter aan. Misschien als ik iets van de klem af slijp dat het net past, maar ideaal is het niet.

Misschien als ik iets van de klem af slijp dat het net past, maar ideaal is het niet.

Dat heb ik bij een eerdere auto ook moeten doen, om het passend te maken iets eraf geslepen zodat het degelijk maar toch passend te maken is.
Nu een andere fietsendrager gekocht waar je geen hulpstukken nodig hebt en dat scheelt me wat werk.
Bij de Twinnyload zaten bij mijn originele drager ronde pijpjes en tegenwoordig zijn het vierkante.

Is het niet mogelijk om je contactdoos iets naar beneden te draaien.
Deze wordt op zijn plek gehouden door één van de twee bevestigingsbouten van de haak. Bout een beetje loshalen, contactdoos naar beneden draaien en bout weer vast zetten (79Nm)

Bijlagen

• IMG_0099.jpg
    IMG_0099.jpg
    15,2 KB · Weergaven: 108

schoffel

Nieuw lid
Heb ik een vraag houden je achter veren dit wel, ik heb 77 kg achterin liggen en hij komt nu al 2,6cm lager teliggen , laat staan als ik er de 555kg in de fabia green line gooi dan licht hij op de grond.
met een caravan er achter lijkt het mij dat de trekhaak op de grond moet komen.
gezien de sopele veren het lijkt net een eend.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

schoffel

Nieuw lid
hoe doe je dat ik zit er alleen in en heb 77kg in de achterbak liggen en ik raak veel drempels de veren lijken wel van een eend te zijn

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

schoffel

Nieuw lid
Ik heb het zelfde probleem de trek haak komt te laag en als je wat gewicht in de auto gooit 77kg komt de trek haan 2.6cm lager en komt hij over de grond .
wie weet wat skoda hier aan gaat doen.

[MODERATORBREAK]@Schoffel Je gebruikt nu denk ik alleen de quote knop, gemakkelijker is om de q-reply knop te gebruiken, dit voorkomt het onnodig quoten
Ook is het gebruikelijk om als je nieuw bent op het forum je eerst voor te stellen in het meet & greet topic.
Nog veel plezier hier op het forum[/MODERATORBREAK]

henm

Lid
Is het zo dat je voor een fietsendrager of aanhangwagen genoeg hebt aan een 7 polige stekker?
Wij gebruiken de trekhaak alleen voor 'n fietsendrager en incidenteel voor een aanhanger. Wat is wijsheid: plaatsen van een 13 polige met verloopstuk of plaatsen van een 7 polige.

Zijn er diverse merken trekhaken waarbij je GEEN stuk uit de bumper hoeft te zagen? Zoja welke....

Bovenaan Onderaan