Trekhaak FABIA

GJS

Senior Member
Was 2 * 21 Watt per kant, 1 lampje eruit en het werkte wel.
Lampjes zaten overigens wel gewoon in 1 lichtunit dus niet dat er meerder unit per kant waren gemonteerd, gek dat dit dus niet kan, op b.v. een Mercedes C klasse werkt het wel gewoon.
Dus eigenlijk zou de bedrading wel goed zijn, maar kan het systeem in de auto het niet aan.

Mercedes was wellicht aangesloten direct op achterlichten of een ander systeem met flinke relais ertussen.
De 'schakelkast' van de skoda bekabeling wordt gevoed door één enkele 20A zekering en aangestuurd door de Can Bus.
Kastje heeft de volgende maximaal belastbare uitgangen:
Knipperlicht links 21W
Knipperlicht rechts 21W
Mistachterlicht 2x21W
Achterlicht links 52W
Remlicht 3x21W
Achterlicht rechts 52W
Achteruitrijlamp 2x21W

Bij elkaar is dus: 293Watt
Bij 12Volt zou dat dus zijn 293/12 = 24,4 Ampere, eigen verbuik nog niet meegerekend.
Bij een boordspanning van 13,5Volt kom je op 293/13,5 = 21,7A

Is dus al meer dan de eigen zekering aankan. (wel vreemd eigenlijk)
M.a.w. er zit logischerwijs een begrenzing in het maximaal af te geven vermogen

Gebruik anders gewoon LED vervangingslampen voor de knipperlichten in je aanhanger. Hebben nog een gunstig GREEN verbruik ook.

GJS

Senior Member
Bedankt voor de info, dus wat er eerder hier geroepen werd op het forum dat meerdere knipperlichten per kant zou moeten werken klopt dus niet, tenzij je dus met een lager wattage gaat werken of met led.
Is overigens niet mijn aanhanger maar 1 die hier vaak in de buurt staat en van de eigenaar mocht ik uitproberen of alles goed werkte.

andrehj

Forumguru
Kastje heeft de volgende maximaal belastbare uitgangen:
Knipperlicht links 21W
Knipperlicht rechts 21W
Mistachterlicht 2x21W
Achterlicht links 52W
Remlicht 3x21W
Achterlicht rechts 52W
Achteruitrijlamp 2x21W

Bij elkaar is dus: 293Watt
Ik mis de constante en (via contact) geschakelde 12V spanningen naar de caravan. Hangen die ook achter diezelfde 20A zekering?

Yuco

Lid
Kunnen diegene die al met een aanhanger/caravan of dergelijke hebben gereden hun bevindingen hier eens melden? Meld dan gelijk hoeveel het totale gewicht (geschat) van het aanhangsel was.

Gerke

Forumguru
@Yuco Wat wil je weten?

Wij hebben met 5 personen + hond, volle kofferbak en een aanhanger van 460 kg inclusief belading, en een kogeldruk van 65 kg gereden met de GL. Alles werkt zoals het hoort met de vaste originele trekhaak en 13 polige aansluiting met verloop naar 7-polig. Alleen rustig moeten rijden over sommige extreem hoge drempels.

Geen behoefte aan hulpveren of wat dan ook.

Zijn al wat reakties geplaatst over de hoogte, hier nog een fototje van de hoogte met mijn 'originele' Skoda (=Bosal) vaste trekhaak.

Bijlagen

• IMG_0100.jpg
    IMG_0100.jpg
    17,6 KB · Weergaven: 69

Ron467

Actief lid
Volgens mij is het storingslampje in dit draadje ook al voorbij gekomen

Vandaag vanalles geprobeerd in de caravanstalling en ik ben eruit!:aangenaam:

Als je bedrading van de trekhaak goed is aangesloten, werkt alles naar behoren.

Als je storingslampje brand, dan heb je de stekers aangesloten met draaiende motor of contact aan.

Motor af en contact af, zowel bij verloop naar 7 polig als de verschillende 13 polige stekers, aansluiten en dan pas contact/motor aan, dan werkt nog steeds alles EN blijft storingslampje UIT!!!!

Dag Mannen,
heb sinds vandaag ook een trekhaakje onder me GL van het merk Thule.
Deze is ondergebouwd door een bedrijf in Dieren. Prijs viel ook reuze me denk ik.
Ik moet toegeven zit er netjes onder en alles werkt prima..

Hetzer

Forumguru
@winterbeer, ik heb ook al een tijd een thule trekhaak, met stekkerdoos!!
Werkt bij mij ook uitstekend!!

GO66

Lid
Ik heb het voor aflevering door de dealer laten doen (geen lelijk zaagwerk), vaste trekhaak voor € 435,= 7 polige stekker.

Bevalt ook prima, nog geen enkele drmepel geraakt, ook niet met 4 personen + bagage.

GJS

Senior Member
Ik heb het voor aflevering door de dealer laten doen (geen lelijk zaagwerk),

Ik heb mijn auto vanmorgen bij de dealer gebracht, dus straks heeft mijn auto weer een nette achterkant zonder lelijk zaagwerk.
Nieuwe bumper moest nog naar de spuiter, dus geen idee of ik de auto vandaag nog terugkrijg, maar ik heb nu een Roomster voor de deur staan dus een dagje langer mag/kan ook wel.

Afgelopen zaterdag onze caravan naar de stalling gebracht, achterbank plat vol geladen met de seizoen spullen, onze Fendt Bianco weegt leeg 1150 kilo
moeten er 35 km mee rijden van Bladel naar Hoge Mierde veel drempels, geen probleem trekhaak raakte geen enkele keer de grond, kogel druk 80 kilo, enkel zijn we natuurlijk in overtreding wat het gewicht aangaat, dus de standaard Skoda trekhaak doet het goed en dat voor 360 euro met 13 polige stekker.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Bovenaan Onderaan