Trekhaak montage en inleren topic Fabia-2

andrehj

Forumguru
Collega van mij heeft ook de treksterkte van de Jaeger getest, en hij trok toch de stekker uit het stopcontact, wonderbaarlijk genoeg zonder schade (zegt ie). Blijkbaar kan het toch.
Als je een beetje handig bent kun je een stekker makkelijk zelf omzetten. Kun je het ook gelijk goed doen, dus met kabelschoentjes en alles netjes in de Vaseline.

Een tip voor je toch de stekker gaat vervangen: Koop niet de goedkoopste! Ik kocht ooit een stekker van de Conrad, maar bij deze verdraaide bij het gebruik van de bajonetsluiting steeds het ene stekkerdeel (met de trekontlasting) t.o.v. het andere deel (met de pinnen), waardoor de draden steeds vervormden en het geheel door de stugge draden niet makkelijk aan de auto aan te sluiten was.
Een jaar later zag ik bij de vouwwagendealer een stekker van Hella (type 8JA 005 951-001), die een veel betere constructie heeft. Hier is de bajonet een losse huls, waardoor de stekker veel beter waterdicht is, de draden niet vervormen bij het aansluiten aan de auto en het aansluiten veel makkelijker gaat.
Deze dus maar gekocht en alles over gezet.

Hier was goedkoop dus duidelijk duurkoop.

kansberg

Forumguru
@andrehj: Zal zeker niet voor de voordeligste kiezen, ben een beetje bekend in deze wereld en zie ook duidelijk de verschillen. Hella is hier idd een goed voorbeeld van, solide en degelijk. Maar ook de 'echte' Thule stekkers zijn goed. De 'Carpoint-achtigen' laat ik links liggen, en op dit gebied ben ik handig genoeg, dat heb ik nog over gehouden van mijn werk als radio/tv monteur in een grijs verleden (1984-1996). Een stekker omzetten is nog 'old school' elektra dus dat komt zeker goed :jaja:

H654.jpg

Heb nu een offerte van een bedrijf met een vaste trekhaak van Westfalia incl. 13 polige stekker voor 420,- incl. inlezen.

Iemand ervaring met Westfalia trekhaken of maakt het allemaal niet veel uit.

erik2907

Actief lid
Prima haak, Duits merk en doet niet onder voor bv. Thule. Wordt vooral in Duitsland vaak geleverd door de merkdealers.

luc nieuwlaet

Nieuw lid
Chris,
Ik heb een gelijkaardig probleem. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Heb je de canbus draden oranje/ groen en oranje /bruin ergens anders afgetakt?
Gr.

Luc

Anto

Lid
Ben van plan een trekhaak te monteren op de F2. Dient om een aanhangwagen met te trekken. Bij voorkeur vaste trekhaak met 7-polige stekker.
Heeft iemand hier ervaring mee? Waarop te letten? Indien het mogelijk is zou ik graag niet snijden of zagen in de bumper. Zou hem eventueel wel online willen bestellen. Heeft iemand een adres of ervaring met een webshop?

Ik hoor het graag van jullie !

Canon-Eye

Forumguru
Als je nu een trekhaak gaat installeren, dan zou ik toch liever kiezen voor een 13-polige aansluiting met een verloopstekker naar 7, met het oog op de toekomst.
Dan kun je ook nog eens een (al dan niet gehuurde) nieuwere caravan/aanhanger of fietsendrager meenemen zonder je in bochten te moeten wringen om de aansluiting voor elkaar te krijgen.

Ik heb onlangs een nieuw fietsenrek gekocht en ben heel blij dat mistachterlicht en achteruitrijlicht daarvan het zonder verdere poespas in één keer goed doen, terwijl ik ook het ouwe bagageaanhangertje dat nu bij mijn zoon in de garage staat er nog gewoon achter kan hangen.
Andersom zou dat toch lastiger zijn...

Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Heb de mijne (Fabia van 2007) Bij www.kfzteile24.de gehaald. Hier verkopen ze deze van Thule en zoals ik zag vlot 40 euro goedkoper. En wat Canon-Eye zegt neem de 13 polige aansluiting.

Anto

Lid
Uiteindelijk toch een setje van Westfalia besteld met kabelset van Jaeger op rameder.be . Ik ben benieuwd wanneer deze zal worden geleverd. Indien er interesse is wil ik gerust een how-to maken met foto's en dergelijke...

• Leuk
Waarderingen: CDK

skodafabiafan

Nieuw lid
Beste skodafans,

Ik ben in het bezit van een skoda fabia 1.6 sport hatchback uit 2008 met een lpg-3 gasinstallatie met vulopening in de achterbumper en zonder trekhaak.

Ik heb een GDW afneembare trekhaak en een 7-polig electraset gekocht voor deze skoda.

Kan iemand mij vertellen of het in verband met de vulopening in de achterbumper mogelijk is om deze trekhaak te monteren onder mijn auto?

Vast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van deze e-mail

mvg

G Dinnessen

andrehj

Forumguru
Omdat de meeste forumleden geen kristallen bol hebben, worden de antwoorden een stuk betrouwbaarder als je even een foto post van je achterbumper, en dan met name van de exacte plek waar de vulopening zit. Dat lijkt me in deze nogal belangrijk.

Niels83

Forumguru
Omdat de meeste forumleden geen kristallen bol hebben, worden de antwoorden een stuk betrouwbaarder als je even een foto post van je achterbumper, en dan met name van de exacte plek waar de vulopening zit. Dat lijkt me in deze nogal belangrijk.

Ik denk eigenlijk dat de onderkant van de auto boeiender is. Hoeloopt de vulslang naar de tank etc..

skodafabiafan

Nieuw lid
dat is een goede tip. Bijgevoegd een paar foto's van de locatie van de vulopening. Ik las ook op dit forum dat er een pdf bestand is gepost mbt het demonteren van de achterlichten en bumper, maar ik kan dat pdf bestand nergens vinden.

Bijlagen

• foto 1.JPG
    foto 1.JPG
    113,6 KB · Weergaven: 38
  • foto 4.JPG
    foto 4.JPG
    135,8 KB · Weergaven: 36
  • foto 3.JPG
    foto 3.JPG
    188,2 KB · Weergaven: 38
  • foto 2.JPG
    foto 2.JPG
    173,4 KB · Weergaven: 33

skodafabiafan

Nieuw lid
Trekhaak zit erop maar voor aansluiten van de kabelset moet ik bij de ruimte achter de zijpanelen komen. weet iemand hoe je de plastic zijpanelen van de kofferruimte van een skoda fabia hb kunt demonteren?

Spierings

Forumguru
Zit met een aantal drukkers en schroeven vast, gewoon goed kijken.... Je zal denk ik ook naar voor moeten...

Bovenaan Onderaan