Trekhaak montage en inleren topic Fabia-2

Bij mij bleek het (gelukkig) uiteindelijk mee te vallen. De boordcomputer is nogmaals gereset afgelopen woensdag en er is een defect achterlichtje geconstateerd. Probleem weg :)

Trekhaak Westfalia: 115 euro
Kabelboom origineel Skoda 13 polig: 45 euro
Inbouwen: 200 euro

Totaal 360 euro. Nou best netjes toch.

andrehj

Forumguru
Kabelboom origineel Skoda 13 polig: 45 euro
Dat is wel een heel nette prijs voor een originele kabelboom. Voor een S2 is de originele kabelboom (+ elektromodule) in NL niet eens leverbaar, maar bijvoorbeeld in Duitsland of België kost deze nog altijd 250 euro!

Dat is wel een heel nette prijs voor een originele kabelboom. Voor een S2 is de originele kabelboom (+ elektromodule) in NL niet eens leverbaar, maar bijvoorbeeld in Duitsland of België kost deze nog altijd 250 euro!

Ja kwam hem tegen op Marktplaats nieuw in doos. Verkoper vroeg er 75 voor maar ging akkoord met 45. Mazzeltje zeg maar dan he :tongue:

Ik wil een vaste trekhaak laten monteren onder mijn fabia combi. Heb via mail al wat offertes aangevraagd maar ben langzaam de weg aan het kwijt raken. Trekhaak zal gebruikt worden voor een fietsendrager en wellicht een keer een aanhanger, dus dan heb ik aan een 7 polige stekker genoeg toch?

De Prijzen varieren van 439 tot 599. Over het inleren krijg ik wisselende reacties als met een universele canbus niet nodig tot bij de prijs in. Ook wij zijn erkend Thule dealer en bij ons krijgt u 5 jaar ipv 1 jaar garantie.

Skoda Hegeman Arnhem/ Nijmegen rekent de standaardprijs van 679,-

-Moet de trekhaak ingelezen worden bij de dealer? Wanneer wel/niet en waarom wel/niet?
-Moet er in de bumper gezaagd worden?
-universele canbus aan te raden?
-trekhaakcentrum heeft het over een multicom aansluiting?

Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten en maakt het qua merk wat uit? Ik zie langzaam de bomen door het bos niet meer.

micky

Forumguru
Multicon gaat niet de standaard worden, jaeger wordt dat 7 polig is voldoende, maar wel wat minder handig aan het worden. Diegene die hem onderbouwd moet hem ook activeren, daar zou je zelf niet achteraan moeten gaan. Of er in de bumper gezaagd moet worden hangt vaak van de trekhaak fabrikant af, maar kun je vinden bij de info van de verschillende trekhaken

andrehj

Forumguru
Inlezen: Afhankelijk van de uitvoering van je Fabia zul je het een en ander aan moeten melden, om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat de parkeersensoren uit gaan bij gebruik van aanhanger of fietsenrek.

Zagen: Waarschijnlijk wel, maar heb zelf geen Fabia, dus weet dit niet precies.

Universele canbus? Ze bedoelen waarschijnlijk een "universele" trekhaakelektronicamodule. Mijn ervaring met alles wat "universeel" genoemd wordt is dat het nergens echt lekker past of werkt. Ik zou voor een module gaan die specifiek voor een Fabia is ontwikkeld. Dan lijkt mij de kans op problemen een stuk kleiner.

Multicon (West) is een 13-polige aansluitng waar ook een 7-polige stekker in past. Lijkt ideaal, maar is het niet, want de standaard is op sterven na dood en wordt bijna nergens meer toegepast. Ik zou wel altijd een 13-polig stopcontact monteren, want ook fietsenrekjes hebben tegenwoordig achteruitrijlampen.
In dat geval dus geen Multicon, maar Jaeger, wat de standaard is tegenwoordig.

kansberg

Forumguru
Heb vorige week een (vaste) haak laten monteren onder mijn SCII. Kwam er zojuist toevallig achter dat de mistlamp op de auto maar zeer zwak, uiteraard met afgekoppelde fietsdrager/caravan, brand en op de fietsendrager/caravan voluit.

Ook deze kabelset (13 polig Jeager) is 'ingeleerd,' maar blijkbaar zit er nog een 'bugje' t.a.v. de mistlamp. De canbus geeft denk ik 5 volt af i.p.v. de benodigde 12 volt.

Inleren is dus zeker noodzakelijk, al is het even controleren erna wel geboden, zo blijkt.

Wat andrehj ook al aangeeft, het is verstandig om een 13 polige Jeager contactdoos te laten monteren. Persoonlijk ben ik meer fan van Multicon, maar dit systeem heeft de strijd verloren en het is nu allemaal Jeager wat de klok slaat.

En nu we het er toch over hebben, kan iemand op dit forum de canbus inleren met SVDC, het klinkt raar, maar ik heb de indruk dat het start/stop systeem ook niet meer werkt sinds de montage van de trekhaak :bloos: (En dan toch nog ruim 1 : 19 rijden!).

andrehj

Forumguru
Start-stop wordt inderdaad uitgeschakeld bij gebruik van de trekhaak. Als er geen aanhanger gedetecteerd wordt, moet het wel gewoon werken.
Worden je parkeersensoren wel netjes uitgeschakeld en verschijnt er een aanhanger in je display?

kansberg

Forumguru
Dat is een goeie andrehj....ga het gelijk proberen...word vervolgd.

Dat het s/s uitschakelt bij aangesloten aanhanger/fietsendrager wist ik. Maar ik bedoel bij solo rijden.

erik2907

Actief lid
Afneembare trekhaak van Thule (13 polig) laten monteren bij van Hemert te Eindhoven (Scherpakkerweg 7). Geen gezaag in de bumper en netjes ingeleerd met PDC op mijn auto. Géén problemen!

micky

Forumguru
Multicon gaat niet de standaard worden, jaeger wordt dat 7 polig is voldoende, maar wel wat minder handig aan het worden. Diegene die hem onderbouwd moet hem ook activeren, daar zou je zelf niet achteraan moeten gaan. Of er in de bumper gezaagd moet worden hangt vaak van de trekhaak fabrikant af, maar kun je vinden bij de info van de verschillende trekhaken

Afneembare trekhaak van Thule (13 polig) laten monteren bij van Hemert te Eindhoven (Scherpakkerweg 7). Geen gezaag in de bumper en netjes ingeleerd met PDC op mijn auto. Géén problemen!
Mag ik vragen wat de prijs was? Op de thule site krijg je links naar diverse dealers. Van eentje in Andelst heb ik ondertussen reactie gehad dat de prijs 599,- met 7 polige goed gekeurde thule stekker en witte kentekenplaat. Staat niet bij of het om jaeger of multicon gaat.

kansberg

Forumguru
Bedankt voor de tip! De parkeersensoren worden idd. niet uitgeschakeld :shocked: Dus is zal nog even actie moeten ondernemen eer ik de caravan er aan hang voor de vakantie.....

kansberg

Forumguru
Heb even prijzen 'gecheckt': Een Bosal trekhaak met 7 polige kabelset kost € 315,00 inclusief b.t.w. en een Thule trekhaak met 7 polige kabelset € 310,00 inclusief b.t.w. (Skoda Fabia
Combi 1.2 TSI 2014).

'Upgraden' naar 13 polig Jeager is zo'n € 30,00 duurder.

Uiteraard zijn dit prijzen zonder montage.

erik2907

Actief lid
Mag ik vragen wat de prijs was? Op de thule site krijg je links naar diverse dealers. Van eentje in Andelst heb ik ondertussen reactie gehad dat de prijs 599,- met 7 polige goed gekeurde thule stekker en witte kentekenplaat. Staat niet bij of het om jaeger of multicon gaat.

Prijs was 3 jaar geleden € 700,-. Auto is in onderhoud bij autocorsten.nl te Mariahout. Zij hebben dat allemaal afgehandeld en gedurende de tijd dat ik mijn auto kwijt was een gratis leenauto ter beschikking (excl. brandstof).

Gewoon geen gezeik, geen gedoe. Auto brengen, twee dagen later opgehaald. Als bonus een gewassen auto terug :-). Prijs zal nu lager zijn omdat de hype een beetje gezakt is. Tel. van Hemert is (040) 292 00 30

Joske

Forumguru
Voor een montage van trekhaak moet er gezaagd worden in de achterbumper van een F2 Combi, heb het zonet even opgezocht in Elsawin.

Bovenaan Onderaan