Trekhaak montage en inleren topic Fabia-2

Niels83

Forumguru
Bij die van moesten ze wel zagen, daar winnen ze ook geen schoonheidsprijs mee, maar jah de trekhaak zit er toch voor.

Waarvoor hulpveren? Dat zal niet zozeer met de trekhaak maar de te trekken vracht te maken hebben denk ik?

Canon-Eye

Forumguru
Niet blind hulpveren gaan monteren, gewoon eerst even testen of het echt nodig is. Lang niet alle Greenline combi's met trommelremmen achter hebben er last van.
Geld uitgeven kan altijd nog... :jaja:

duopenotti

Senior Member
Eens, ik rijd al 3 jaar naar zuid Frankrijk met een bagagewagen met daarin o.m. een 60 kg tent en een dakdrager die ik overigens op de bagagewagen monteer. Dat scheelt in het eigen gewicht van de auto en bij de tolpoortjes want anders is de auto hoger dan 2,0 m. Ik heb geen hulpveren en deze ook nog niet gemist.

Nou de trekhaak zit eronder.. Ik heb via via een originele Skoda 13 polige bekabelingsset gekocht + een Westfalia trekhaak. Garage is er een dag mee bezig geweest. Echter toen ik heb gisteren ophaalde begon kort daarna het waarschuwingslichtje van het verlichtingssysteem te branden, dus ik ga vandaag maar weer langs. In eerste instantie kon ik niks vinden.

Maar wat ik nou deze morgen constateerde:
- Binnenverlichting blijft branden als alle deuren dicht zijn
- Rechter stadlicht doet het niet meer
- Brandstof indicatie geeft nog maar 400 km te gaan aan terwijl er maar 1 streepje brandstof weg is

Zo voor zover m'n WTF momentje van de dag.

De man van de garage had de auto voor me ingeleerd vertelde me hij gisteren (maar wel met de opmerking dat ik moest terugkomen als er inderdaad een waarschuwingslichtje zou gaan branden).

CDK

Forumguru
een monteur zonder kennis van zaken, of verkeerd aangesloten, of verkeerd ingeleverd, maar waarschijnlijk beide :banghead:

CDK

Forumguru
@patrick1980 ik zou maar eens over een vergoeding gaan praten als ik jou was ;) Je mag toch aannemen dat er geschoold personeel met kennis van zaken aan je auto werkt! Alleen de opmerking al van als er een lampje gaat branden moet je maar terug komen....., klinkt erg zelfverzekerd..... :nono:
Houd ons maar op de hoogte als je wilt. Succes met de afwikkeling!

Nou hij mag in elk geval eerst vanmiddag zelf eens proberen het op te lossen. Met de opmerking dat hij anders maar gaat informeren bij de Skoda dealer als hij er niet uit komt. Ik kom er eigenlijk al jaren voor onderhoud aan de auto zoals de banden, remmen, etc en ben altijd tevreden over de service, maar misschien is een trekhaak iets te hoog voor ze gegrepen. Nou ik laat het wel weten.

Canon-Eye

Forumguru
Er zijn heel wat Skodadealers die niet goed weten wat er allemaal bij komt kijken om de boel correct aan te sluiten en op alle vereiste plaatsen in het systeem aan te melden.
Wat verwacht je dan van een algemene vakgarage op dit punt - hoe bekwaam ze verder ook zijn in het olieverversen e.d. ?

Naja ik verwacht in elk geval dat als ik een onderdeel meelever met daarbij een zeer uitgebreide instructie waar aansluitschema's e.d. instaan dat een beetje gemiddelde automonteur daar wel mee uit de voeten kan. Zij hebben geleerd voor dat vak, dus dan mag je toch ook verwachten dat ze het vakjargon uit zo'n boekje kunnen volgen?

andrehj

Forumguru
Er zijn heel wat Skodadealers die niet goed weten wat er allemaal bij komt kijken om de boel correct aan te sluiten

Dat vind ik inderdaad een enorme tegenvaller. Als je alleen al ziet bij hoeveel mensen iets simpels als het uitschakelen van de PDC bij aangekoppelde aanhanger al niet werkt... :banghead:. Ik schat dat meer dan de helft van de trekhaken die zijn gemonteerd door de dealer niet correct worden aangemeld.

En ingewikkeld is het echt niet, want ik (amateur) heb in mijn hele leven nog maar 1 keer een trekhaak gemonteerd en aangemeld, maar dat was wel één keer goed... Dan moet iemand die wekelijks een trekhaak monteert dit toch gewoon goed kunnen doen?

erik2907

Actief lid
Olie verversen en remmen controleren is iets anders als elektronica aansluiten. Da's niet voor iedereen weggelegd .......

Mijn garage bedrijf 'om de hoek' in een klein dorpje lukte het in één keer wel om een afneembare trekhaak met 13 polige stekker op mijn Greenline met PDC te monteren. Alles werkt perfect, zelfs met de haak vast geklikt!

Nou vandag weer langsgeweest.. Alles doorgemeten. De hele stadverlichting unit krijgt geen stroom meer. Zekeringen onder dashboard en bij de accu wel allemaal, dus dat zit goed.
Vanavond nog een error ontdekt; Alarmlichten knipperen niet meer als ik de auto op slot doe, alleen als ik hem van het slot haal. *zucht*

Canbus is gisteren door de Skoda Dealer ge-activeerd en ingeleerd, dus de garage doet volgende week een extra check op alle bekabeling en gaat dan weer langs de Skoda voor me. Wordt vervolgd.

Origineel Skoda onderdeel. Via iemand op Marktplaats maar hij zat echt nog splinternieuw in de doos, was in elk geval niet ingebouwd geweest.

micky

Forumguru
Vreemd, de kabelboom is als het goed is plug and play, alleen de canbus kan een andere situatie zijn, wellicht dat daar ook iets niet goed is gegaan, van zoiets wordt je niet vrolijk..

Joske

Forumguru
lijkt alsof er een fikse kortsluiting op je systeem geweest is.. of dat diegene die de trekhaak geplaatst heeft, dat proberen aanmelden heeft mbhv VCDS maar daarbij serieus wat andere zaken verknoeit heeft in de software.

Nou in elk geval heb ik gisteren de 13-polige radex verlichtingsset geleverd gekregen die ik op de aanhanger ga monteren. Deze aangesloten en werkt gelukkig geheel vlekkeloos (incl mistlicht en achteruitrijlicht). Das dan wel weer een meevaller.

MacManiac78

Forumguru
Het lijkt erop dat de bedrading onjuist bevestigd is. Bij mij hadden ze ook de continu en geschakelde draad gekruist. FOUTJE!
Resulteerde wel in niet werkende remlichten, niet werkende dim-lichten, niet dimmende binnenverlichting, geen alarmknipperlichten etc. Wel had ik 4x een lege accu!
Na het bestuderen van de bekabeling zag ik dat de prutser wat draden in elkaar gedraaid had en ze met wat tape verbonden had. Ik heb de hele ****-zooi losgehaald en alles netjes gesoldeerd en met krimpkous afgewerkt. Haalde er nog meters spaghetti (overtollige bedrading) uit.
Teruggaan naar zo'n slager heeft toch geen zin. Wel heb ik ze de foto's gestuurd. VOOR & NA.

Bovenaan Onderaan