Trekhaak montage en inleren topic Fabia-2

Ligflits

Senior Member
Hallo,
Om even terug te komen op de trekhaak van de vragensteller:
Let er op dat je mogelijk andere/additionele achterveren moet plaatsen. De combi greenline heeft een flinke overstek aan de achterkant en ligt niet bijster hoog op de weg. Ik heb (net als diverse mede forumleden) hier wat aan gedaan. Ik heb de veren vervangen door veren van MAD. Ik schraapte met de twinnyload beugel regelmatig over een verkeersdrempel. Zelfs zonder fietsendrager en met lege achterbak...
Niet elke combi greenline rijder met trekhaak heeft deze klachten. Maar probeer het wel even met volle achterba(n)k en aanhanger, ruim voor de vakantie, zodat je nog tijd hebt om er wat aan te doen indien het nodig blijkt.
Nu wordt bij de "af-fabriek" trekhaak al direct steunveren aangeraden bij de greenline combi.

Canon-Eye

Forumguru
Niet elke combi greenline rijder met trekhaak heeft deze klachten.
Dat is juist. Ik herken de klacht in elk geval niet, terwijl ik toch ook al eens ettelijke honderden km heb gereden met een paardentrailer erachter (en een Haflinger daarin) die op dat moment wel een beetje aan de bovenkant van de maximaal toegelaten massa van 1000 kg woog.
Het gaf geen enkel probleem, ook niet op het bulten- en kuilenparcours van de toegangsweg naar de boerderij waar het beestje zijn wei met schuilstal heeft.

MacManiac78

Forumguru
De Fabia Greenline (met het sportonderstel / verlagingsset) klapt inderdaad met de haak op drempels. < 2012
De modellen vanaf juli 2011 (model 2012, met schijfremmen op de achteras) niet meer.

MacManiac78

Forumguru
Bij welke Skoda is een kogeldruk van 98 kg toegelaten?

Volgens de dealer zou deze haak niet eens bestaan. Officieel is de kogeldruk ook niet toegestaan, klopt. Maar dat is slechts een typegoedkeuring. Mijn auto is al verre van standaard en al geheel door de RDW in orde bevonden.

Ligflits

Senior Member
De Fabia Greenline (met het sportonderstel / verlagingsset) klapt inderdaad met de haak op drempels. < 2012
De modellen vanaf juli 2011 (model 2012, met schijfremmen op de achteras) niet meer.
Ik had (tot ik andere veren achter heb laten plaatsen) daar inderdaad last van en ik heb trommelremmen achter.
Maar mijn auto is van half juli 2011 en modeljaar 2012. Ik ben een van de laatsten met trommelremmen achter...

MacManiac78

Forumguru
Dan is het helaas een van de laatste geweest van model 2011. Model 2012 heeft remschijven. Je had ook hulpveren in de bestaande vering kunnen laten draaien. (Mja, dat is een beetje de koe in de kont kijken.)

andrehj

Forumguru
Volgens de dealer zou deze haak niet eens bestaan. Officieel is de kogeldruk ook niet toegestaan, klopt.

Goed dat je dat beseft. Want ik zou de mensen niet de kost willen geven die denken dat de kogeldruk die op het typeplaatje van hun trekhaak staat ook altijd gebruikt kan worden en niet (willen) begrijpen dat een auto ook een maximaal toegelaten kogeldruk heeft, en dat je dus altijd de laagste van die twee moet nemen.

MacManiac78

Forumguru
Andre,

Ik ben me daar terdege van bewust. De kogeldruk is frame en veerdemping gebonden. Mijn subframe is versterkt en ik heb hulpveren staan.

Vlaar032

Senior Member
@MacManiac78 even off topic, heb jij Anti-Carjacking geactiveerd en 4 x 'comfortknipperen' ipv 3 x ? Kan een dealer dat evt ook voor mijn wagen instellen?

Niels83

Forumguru
Net een skoda gekocht, daar bij de garage 375 kwijt.. Kwik-fit vroeg voor een vaste 340.. maar bij gebrek aan motivatie om op gelicht te worden, toch maar 35 euro meer betaald.

erik2907

Actief lid
Afneembare trekhaak van Thule laten plaatsen bij een Opel Dealer :-).

Door onderlinge afspraken tussen dealers is de trekhaak 'ingelezen' door de Skoda dealer 20 km verderop. Alles volledig geregeld door de Opel Dealer!

Prijs inclusief montage en gratis leenauto (Opel Zafira) € 700,00.

Geen last van drempels met de standaard drempels en veren.

Bouwjaar: 10-2010

Auto om 08:00 uur gebracht, om 14:00 uur kant en klaar inclusief wasbeurt! Ja, ze bestaan nog garage bedrijven MET service of komt het door de 'dorpsmentaliteit' waar ze je nog aanspreken met "goedemorgen Erik" en niet met "goedemorgen, wat is uw kenteken"?

Niels83

Forumguru
Ik denk dat het ook wel door de prijs komt.. Mijn trekhaak was 375 en zou 100 euro duurder zijn als ik een afneembare zou hebben..als je dus 200 euro betaald voor een wasbeurt en je naam... dan noem ik dat geen service.

erik2907

Actief lid
Ik denk dat het ook wel door de prijs komt.. Mijn trekhaak was 375 en zou 100 euro duurder zijn als ik een afneembare zou hebben..als je dus 200 euro betaald voor een wasbeurt en je naam... dan noem ik dat geen service.

In den beginne van de Greenline was alles duurder. Bij Skoda was hij € 850,00. In de automaterialen zaak was hij toen nog niet eens verkrijgbaar (merkloos). Nu de markt haast verzadigd is, tja, dan zakken de prijzen en komt de concurrentie op gang.

erik2907

Actief lid
ow dit was niet vorige week.. helpt wel als je dat er bij verteld dan natuurlijk..

:-), heb je wel een punt Niels! En door de wijze van bevestiging van de afneembare Thule trekhaak hebben ze ook niet gezaagd in de bumper. Tevens heb ik door de wijze van montage ook geen hulpveren nodig zoals anderen bij drempels. Scheelt ook weer geld. En alle voors en tegens afgewogen is mijn keuze op deze trekhaak gevallen :-)

Bovenaan Onderaan