Uitrustingsniveau Fabia Combi Greenline tov Go, Comfort, Ambition, Dynamic, etc.

PC-fre@k

Banned
Opnieuw gepost, kon hem zelf uiteindelijk ook niet meer openen. Toch vreemd, stond hier goed op de schijf... Inderdaad een mooi lijstje, veel groter ook met dingen die ik niet eens genoemd heb. Misschien die maar aanvullen dan met opties/weetjes die je er wel bij zou kunnen bestellen zoals de schotjes en diverse bakjes.

Wat ik erg mis op dit forum is stickies. Zoiets als jij en ik dus geprobeerd heb te maken is verdraait handig :)
 

PC-fre@k

Banned
Ik weet het ook niet meer, 13 mensen hadden hem gedownload. Op de schijf is hij gewoon OK. Gok zomaar dat dit misschien ook een bugje is, dit forum (leden en inhoud) is echt super maar sommige dingen... Ik geef het op.

Wie hem nog wil hebben stuurt dan maar even een PM met mail adres :)
 

FabiaGL

Actief lid
Bij opties op de Greenline zie je iig wel dat dit het geval is. Daar is de prijs zonder belasting hoger dan bij een niet BPM vrije versie. Echte ratten daar in Leusden.

@LenK, zou je 1 concreet voorbeeld kunnen geven? met naam en prijs.
 

LenK

Forumguru
Pak de prijslijsten van de Fabia en de Fabia GL en je ziet het zo.
Heb elders op het forum al een paar voorbeelden genoemd. GL heeft niet zoveel af-fabriek opties, dus conclusie was snel getrokken dat PON de boel naait. Als dat bij de opties zo is dan zal ie aan de auto zelf ook wel een deel van het BPM voordeel in eigen boeken bijschrijven :D
 

FabiaGL

Actief lid
Pak de prijslijsten van de Fabia en de Fabia GL en je ziet het zo.
Heb elders op het forum al een paar voorbeelden genoemd. GL heeft niet zoveel af-fabriek opties, dus conclusie was snel getrokken dat PON de boel naait. Als dat bij de opties zo is dan zal ie aan de auto zelf ook wel een deel van het BPM voordeel in eigen boeken bijschrijven :D
Je heb mijn vraag niet goed gelezen. Ik vroeg je om 1 concreet voorbeeld met naam en prijs.
 

FredV

Banned
Je heb mijn vraag niet goed gelezen. Ik vroeg je om 1 concreet voorbeeld met naam en prijs.
Dat kan LenK helaas niet omdat alle opties van de GL goedkoper zijn tov alle andere uitvoeringen.

Edit:
Helaas, ik moet bekennen dat LenK gelijk heeft. De consumenteprijzen zijn weliswaar lager, maar de netto catalogusprijzen ex btw en ex bpm maken duidelijk dat die prijzen voor dezelfde opties bij de GL gewoon duurder zijn.. Zie mn berekening in mn latere antwoord.
Excuses aan LenK

@LenK, wil je aub je stelling terugnemen of anders met concreet voorbeeld komen en geen losse flodders lanceren?
dit neem ik terug, sorry LenK
 

FabiaGL

Actief lid
Dat kan LenK helaas niet omdat alle opties van de GL goedkoper zijn tov alle andere uitvoeringen.

@LenK, wil je aub je stelling terugnemen of anders met concreet voorbeeld komen en geen losse flodders lanceren?
Ik had al zo'n vermoeden!
 

FredV

Banned
LenK NIET ontmaskerd

hierbij het bewijs dat wat LenK beweert, GEEN broodje aap is! Sorry, met de netto vergelijking blijkt dit, zie onderstaande vergelijking.

Ik wil die cijfers uit de folder wel op een rijtje zetten hoor, de GL heeft er niet zoveel, dus is simpel te doen.

GL - netto ex btw ex bpm - overige - netto ex btw en ex bpm
Gordijnairbags 290 - 243,70 - 330 - 225,41
Blue tooth 310 - 260,50 - 350 - 239,07
MaxiDot 190 - 159,66 - 220 - 150,27
MDI 140 - 117,65 - 160 - 109,29
Amundsen 600 - 504,20 - 700 - 478,14
Dakrailing zwart 180 - 151,26 - 210 - 143,44
Multifunct stuurwiel 100 - 84,03 - 120 - 81,97
rokerspakket 30 - 25,21 - 30 - 20,49
Climatronic 290 - 243,70 - 330 - 225,41
Electr ramen achter 180 - 151,26 - 210 - 143,44
middenarmsteun 120 - 100,84 - 140 - 95,63
PDC 280 - 235,29 - 320 - 218,58
Sunset 120 - 100,84 - 140 - 95,63
Metallic lak 450 - 378,15 - 490 - 334,70
klein lederpakket 220 - 184,87 - 250

sorry, krijg eea niet netjes in tabel, maar de eerste prijs is van de Gl, de tweede die van de overige typen
 

LenK

Forumguru
Wat een commentaar. Is lezen en snappen echt zo moeilijk?

Dan toch maar het voorbeeld. Ik heb al eerder voorbeelden gegeven en je had het zelf uit de prijslijst kunnen halen. Maar vooruit.
Hopenlijk snap je het dan wel dat je genaaid wordt/bent door PON.

Metallic lak
GL: € 450
Niet GL: € 490

Hiep hiep de GL is goedkoper door geen BPM. LenK lijkt uit zijn nek te l*llen.

Maar als je dan even beter kijkt:

Netto prijs zonder belasting
GL: € 378.15
Niet GL: € 334.70

Of te wel PON steekt hier € 43.45 in the pocket. Kijk bij alle mogelijke opties. Steeds is dit het geval.

De prijs van de auto zelf is moeilijker te analyseren omdat er geen exact zelfde versie is als de GL (zoals je accessoires wel 1 op 1 kunt vergelijken), maar ga er maar vanuit dat PON daar vast en zeker ook meer aan over houdt.
Als je het herberekend met bovenstaande opslag dan zou de GL voor het volgende bedrag in de prijslijst moeten staan:
13436.97 (netto ex BTW) / 1.13 (de verhouding tussen GL netto prijzen en normale modellen netto prijzen bij de opties) = 110891.12 * 1.19 (BTW) = € 14150.44

Of te wel PON steekt per auto 13436.97 - 11891.12 = 1545.85 extra in zijn zakken
En kopers betalen 15990 - 14150 = 1840 te veel

Klopt mijn vermoeden? Oordeel zelf:
GL 13486 netto prijs
Combi Dynamic 1.2 TSI 77KW DSG 13663 netto prijs
Toch wel een stukje meer auto voor bijna dezelfde prijs oftwel GL is overpriced.

Seat is hetzelfde bezig: verschil tussen 3d en ST is € 1400, ook voor de Ecomotive.
Tussen 5d en ST is het € 1000, ook voor de Ecomotive. Ook weer een paar 100 per auto zuigen.

Gosh heb je een auto die 35% meer verbruikt en dan ben je ook nog voor een kleine 2k afgezet :D
 

PC-fre@k

Banned
Kreeg ook al zo'n vermoeden ja. Als je er zelf de BPM bij telt zou dit een best dure auto zijn geweest voor z'n 1.2 (ondanks 1 op 29 op papier)
 

LenK

Forumguru
Heb nog ff bij Fiat gekeken.
Metallic op de Punto Evo is € 550. De prijs zonder BPM is € 447 en dat is bij de BPM vrije Punto precies de prijs voor metallic.
Bij Fiat zijn ze dus wel eerlijk en geven het voordeel volledig door aan de consument
 

piair1982

Forumguru
Hoe denk je dat dat anders werkt? Een garagebedrijf moet toch ook verdienen op inkoop en verkoop?

Ze hebben vast geen geldboompje in de tuin om aan te schudden:smiley29:
 

LenK

Forumguru
Ze hebben vast geen geldboompje in de tuin om aan te schudden:smiley29:
Jij wel zeker :D
Je kunt hierboven een schatting zien van wat je teveel uit jouw boom hebt mogen plukken en dat bedrag heb je echt niet meer gehad op de inruiler.

Nee je bent zonder je het wist een sPONsor van PON geworden :D
 
Ik vind dit wel een beetje een 'enge' discussie. Denk je nu echt dat Seat alles eerlijk doet en dat alles via Pon geldklopperij is? Linksom of rechtsom, er wordt gewoon geld aan je verdiend. Door ergens een vinger achter een prijsberekening te krijgen, toon je echt niet aan dat de één goed is en de ander slecht. M.i. wordt er gewoon geld een je verdiend. En daar is niks mis mee. Dat je nu net kunt aantonen hoe de ene organisatie haar geld verdiend, wil nog niet zeggen dat je het hele spel door hebt. Beetje zinloos dus...:mad:
 

FredV

Banned
@navigatie: dat ben ik wel met je eens. De kern van de vraag was waarom opties in een GL netto goedkoper zijn in de gewone Fabia en duurder in de GL.
 
Ongetwijfeld, en daar heeft Lenk vast gelijk, is het een kunstje om geld te verdienen...:D
Alleen is het in de handel vaak een spel van hier halen, daar laten en per saldo goed wegkomen. De kunst is om de andere partij niet te laten inzien waar je je winst echt pakt.
 
Bovenaan Onderaan