Uitrustingsniveau Fabia Combi Greenline tov Go, Comfort, Ambition, Dynamic, etc.

Uiteindelijk bepaal je als klant of je een aankoop doet die jij de investering waard vind.
De Seat is 1500 euro duurder bij gelijkwaardige aankleding.

Het komt uit de lengte of breedte
 

FredV

Banned
Feit is dat de opties voor de KLANT goedkoper zijn tov de andere uitvoeringen.
Dus in feite krijgt de belastingontvanger minder geld binnen en is niet de klant helemaal de dupe.
En dat is misschien vervelend voor de niet-GL rijders, want die betalen mee aan die mindere inkomsten... want die belasting moet uit de lengte of breedte komen.
 

LenK

Forumguru
Ongelofelijk hoe jullie dit stiekeme gedoe goedpraten. Lijkt wel de PON fanclub. Je bent voor 2k getild hoor. Als je 1:20 rijdt met je auto dan had je daar 35000km van kunnen rijden.
 

FredV

Banned
er is niets stiekums aan, de cijfers staan open en bloot in de folder.
Probeer jij bij de dealer die prijs naar beneden te halen.
Ik wil gewoon die Fabia, punt uit.
En ik betaal ook nog minder voor die accessoires.
En ja, ik gun t liever t bedrijfsleven dan de overheid.
 

FabiaGL

Actief lid
Heb nog ff bij Fiat gekeken.
Metallic op de Punto Evo is € 550. De prijs zonder BPM is € 447 en dat is bij de BPM vrije Punto precies de prijs voor metallic.
Bij Fiat zijn ze dus wel eerlijk en geven het voordeel volledig door aan de consument
bij fiat rekenen ze 3 euro minder aan de klant. op een fabia combi gaan meer liters lak en de skoda lak is ook nog eens van hogere kwaliteit. wat is dan de beste prijs/kwaliteitverhouding.
 
Ik ben het hier wel met lenk eens. Ik snap ook niet dat pon dit doet. Ik vraag me zelfs af of dit wel mag, want het voordeel is bedoeld om de mensen over de streep te trekken om groen te gaan rijden. Wat geeft PON het recht om van ons voordeel weer iets in eigen zak te steken? Waarom moet de lak op de GL duurder zijn dan op andere versies?? Je betaald dan in principe een gedeelte bpm voordeel aan PON :mad: oplichters als je het mij vraagt. we hebben dus wel voordeel maar inderdaad bijlange na niet wat het had moeten zijn!
 

peperskoda

Forumguru
Jullie geven allemaal Pon de schuld, maar ik denk dat je in dit geval bij de fabriek moet zijn!! Het is al jaren goed gebruik dat de prijzen voor auto's die naar NL geexporteerd worden kunstmatig laag worden gehouden vanwege het vermaledijde BPM systeem. Reken maar eens uit wat bijvoorbeeld een Superb in Dld kost en zet daar de prijs zonder BPM in NL maar eens naast, dan zie je het verschil duidelijk. In het geval van de GL weet ook de fabriek dat deze auto geen BPM-last op z'n schuders gelegd krijgt, is het dan zo'n vreemd idee dat de fabiek het kunstmatig laag houden van de prijs achterwege laat? Dat FIAT een andere keuze maakt, is het goed recht van die fabriek. Om daardoor dan een andere fabriek die een andere keuze maakt te betichten van oplichting gaat mij veel te ver!
 

FredV

Banned
Deze discussie gaat echt nergens over.
Moeten we naar een staat toe waarbij de overheid de prijzen bepaalt? Of mag een ondernemer zelf zijn prijzen bepalen?
Dat is hier het geval. En wie die prijzen dan bepaalt, is eigenlijk niet relevant.
Denk je daar ook bij na als je een tv koopt? Of een ander product?
Weet je wel hoeveel winst op sommige artikelen zit?
En wie dat allemaal betaalt? En ga zo maar door.
Dit is een eindeloze discussie en volkomen zinloos.

En ben je het er niet mee eens, koop dan wat anders of ruil je auto van 'die oplichter' in. Want daarmee wil je toch als fatsoenlijk burger niet rijden of mee geassocieerd worden?

Je koopt wat je mooi vindt en welk bedrag je ervoor over hebt.
Hou toch op zeg.
 
Erg denigrerende reactie en totaal inhoudsloos ook nog, FredV!

Geef eens antwoord: Ik heb het nog niet over de auto's ansich maar puur de accessoires.
Waarom moet de lak (en andere accessoires) duurder zijn op mijn GL dan op de benzine variant??
 

FredV

Banned
Erg denigrerende reactie en totaal inhoudsloos ook nog, FredV!

Geef eens antwoord: Ik heb het nog niet over de auto's ansich maar puur de accessoires.
Waarom moet de lak (en andere accessoires) duurder zijn op mijn GL dan op de benzine variant??
Stel die vraag aan Pon en niet hier. Dit is allemaal puur giswerk en ongelofelijk gelul.

Bovendien frieteboer, jij hebt het over Pon als oplichter.
Bewijs dan dat hij je oplicht en klaag Pon aan. Is dat denigrerend of niet?

En welk recht Pon heeft? Ieder recht zoals jij en iedereen. Of bepaal jij het?
Hou toch op zeg met dit gelul.
 

LenK

Forumguru
Fred je laat je weer verleiden :D
Nog ff heel simpel: overheid heeft bepaald dat deze auto BPM vrij is.
Als de BPM €200 is dan is de prijs €200 lager en geen €185 lager.

Dat je daar genoegen mee neemt is 1 maar dat je het bedrijf dat je niet het volle voordeel laat genieten waar je recht op hebt verdedigt is erg merkwaardig.

Die 2000 teveel betaald cq 35000km brandstof interesseert je niks?
 

FredV

Banned
Dat je daar genoegen mee neemt is 1 maar dat je het bedrijf dat je niet het volle voordeel laat genieten waar je recht op hebt verdedigt is erg merkwaardig.
Welke invloed heb ik erop? Hooguit in de onderhandelingen met de dealer dat bij hem de marges wat hoger zijn bij de GL.

En ik heb mn voordeel in
a de BPM,
b de MRB en
c in de accessoires.
En ja, de prijzen ex BPM en BTW zijn hoger.
Maar laat iemand, die die prijzen heeft bepaald (of iemand namens hem/haar), me eerst maar eens uitleggen waarom. En laten we niet zomaar oordelen dat t oplichters zijn of voorbarige conclusies met zulke sterke woorden trekken.
Want zo ken ik er wel meer.

Nogmaals, ik heb die auto gekocht en ook alles in mn huis omdat ik dat mooi vond of er behoefte aan had. En ik heb de prijs betaald die ik ervoor over had.
En al die bedrijven noem ik geen oplichters, want bij oplichters koop ik niet.
 

LenK

Forumguru
Al is het naar de letter van de wet geen oplichting, het is in ieder geval een afkeurenswaardige manier van creatief ongemerkt mensen meer geld uit de zak te kloppen.

Andere voorbeelden:
- Mobiele telefoon wordt niet meer per seconde maar per minuut afgereken.
- BTW op particuliere dienstverlening gaat van 19 naar 6 % maar prijzen dalen niet in gelijke mate
- Fabrikant verandert verpakking en verlaagt de prijs, maar prijs per hoeveelheid is hoger
 

FredV

Banned
Wat mij betreft deze economische discussie gesloten.
Dit is een draadje over techniek, uitrusting, niet over prijzen en al helemaal niet over de al of niet afkeurenswaardige manier van prijsvaststelling.
Dat moet dan in een algemeen draadje als men dat zo graag wil.
 

paulus474

Senior Member
Nog maar eens even over het uitrustingsniveau dan ;).
Als optie bij de GL kun je de Gordijnairbags nemen.
Deze bevatten naast de airbags zelf ook nog handgrepen in hemelbekleding, leeslampjes en make-up spiegels in zonnekleppen staat in de folder.
Heeft iemand deze optie Gordijnairbags genomen en kan die uitleggen wat die leeslampjes inhouden?
Bedankt!
 
Ik spreek nog niet uit ervaring, maar als ik het goed heb zijn dit een soort "spotjes" die richting de stoel schijnen, om zo goed licht te hebben bij het lezen... De normale verlichting is meer verspreid.
 

paulus474

Senior Member
En die "spotjes" zitten dan dus voor in de auto (en niet voor de achterbank)?
Dacht dat die "spotjes" standaard ook al aanwezig zijn, of heb ik dat dan mis?
 
Klopt, voor zover ik weet is het vergelijkbaar met onderstaande afbeelding.

8d_1.jpg


Zoals je ziet heb je links en rechts leeslampjes (spotjes) en in het midden de gewone verlichting.
 

paulus474

Senior Member
Dus enkel met gordijnairbags krijg je die spotjes erbij (de 2 uiterst linkse/rechtse lampjes); standaard (zonder gordijnairbags) alleen de middelste lamp?
 
Bovenaan Onderaan