Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Status
Niet open voor verdere reacties.

andrehj

Forumguru
Omdat je bij een warme motor dan teveel olie kan hebben.
Daar ben ik het niet mee eens. Die marge zit er echt wel op. Bovendien staat ook in je gebruiksaanwijzing dat je moet bijvullen tot max.
Verder heb ik in mijn hele automobiele historie altijd bijgevuld tot max, en nooit enig verband met olieverbruik kunnen constateren. Wat zou daarvoor ook de oorzaak moeten zijn? Uiteindelijk is je carter gewoon een bak met olie, die meer of minder vol zit. Zolang het oliepeil daarin niet zodanig hoog staat dat draaiende delen door de olie gaan slaan is er niets aan de hand.
Des te meer olie in die bak zit, des te minder vervuiling de olie per liter op hoeft te nemen, en des te beter het voor je motor is.
 

Noord26

Forumguru
@andrehj

Als ik bij moet vullen is het tijdens de melding dat de olie op een laag niveau staat. Dat is dus vrijwel altijd met een warme motor na een ritje. De combinatie van warme motor en tot maximaal vullen gaan niet hand in hand samen toch?

Ik heb wel een praktijk voorbeeld van teveel olie bijvullen. Neemt niet weg dat vullen tot maximaal (bij koude motor) ook prima is. Maar dat kan dus in de praktijk vrijwel nooit.
 

andrehj

Forumguru
@andrehj
Als ik bij moet vullen is het tijdens de melding dat de olie op een laag niveau staat. Dat is dus vrijwel altijd met een warme motor na een ritje. De combinatie van warme motor en tot maximaal vullen gaan niet hand in hand samen toch?
Ik heb wel een praktijk voorbeeld van teveel olie bijvullen. Neemt niet weg dat vullen tot maximaal (bij koude motor) ook prima is. Maar dat kan dus in de praktijk vrijwel nooit.
Als je bij een warme motor even tien minuten wacht, is alle olie terug in het carter, en kun je dus zonder problemen tot max bijvullen. Ik doe dat overigens altijd met koude motor. Als je ergens in het weekend even tijd hebt even de ramen schoonmaken en vloeistoffen controleren.
Dus niet wachten tot een melding, maar gewoon geregeld olie peilen, zeker met een 1.8 TSI. De mijne is in ieder geval nog nooit onder de helft van de peilstok geweest (maar verbruikt gelukkig weinig olie).
 

andrehj

Forumguru
Ik heb een paar keer een 'olieboot' van een andere chauffeur 'gekregen' (dan stond er tussen 100 en 200 duizend km op), en toen ik ernaar vroeg bleek dat hij altijd tot bovenaan bijvulde.
Op mijn manier, dus tot halverwege (of zelfs iets daaronder) bleek dat het niveau na een paar weken niet meer zo snel zakte. Ik moest, zeker de eerste tijd, (veel) vaker peilen, maar na enige tijd werd het verbruik aanmerkelijk lager.
Mogelijk heeft dat (mede) met mijn rijstijl te maken, maar ik trapte 'm ook regelmatig flink 'op z'n ziel'.....
Dan lijkt het me dat het lagere olieverbruik vooral met de andere rijstijl te maken had. Want waarom zou een lager oliepeil voor een lager olieverbruik zorgen? Zolang nog niemand daarvoor een plausibele verklaring heeft gegeven blijf ik dat een sterk verhaal vinden.
 

Noord26

Forumguru
Met midden heb je zowel speling in plus als min. Staat de auto schuin kun je al over max heen gaan.

Maar goed 1 liter op 5000km met de paardjes die toch met regelmaat aangesproken worden, is totaal niets mis.

Het is ook al 4 jaar constant.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
@Peter-036 Op mijn manier, dus tot halverwege (of zelfs iets daaronder) bleek dat het niveau na een paar weken niet meer zo snel zakte.

Dat klopt helemaal en dat is ook bewezen bij "mijn" merk.
Iedere motor groot of klein benzine of diesel "zoekt" zijn eigen oliepeil. De ene blijft een eeuwigheid op maximaal staan en de andere van zelfde merk of type zakt vrij snel naar halverwege. Laat het peil daar en vul niet bij tot tegen minimum. Vul dan tot halverwege peil.
Als een motoroliepeil altijd op maximaal moest staan dan had de fabrikant maar 1 streepje op de peilstok hoeven zetten.
Mijn 1.4 TSI zakte ook vrij snel naar halverwege en daarna heel langzaam naar minimum. Over 30.000 km in totaal slechts 0,7 l olie bijgevuld.
 

Rallye

Forumguru
@Peter-036
Als een motoroliepeil altijd op maximaal moest staan dan had de fabrikant maar 1 streepje op de peilstok hoeven zetten.

Niemand zegt dat het oliepeil altijd op maximaal moet blijven staan. Wat wordt gezegd is dat je geen schade doet als je tot maximaal bijvult: bij de maximale peil zou rekening gehouden moeten zijn met een marge, bijvoorbeeld voor het uitzetten van de olie.

Daarbij wordt aangevoerd dat het voor vrachtwagens anders zou kunnen zijn. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat die veel meer olie meeslepen?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Wat wordt gezegd is dat je geen schade doet als je tot maximaal bijvult:
Als je zo'n motor hebt die vrij snel naar halverwege zakt en je vult iedere keer bij naar maximaal dan heb je kans op schade.
Waarom? Die olie gaat ergens naar toe. Hetzij dat je olieschraapveren veel olie moeten verwerken waardoor aankolen en verstoppen van de gaatjes het gevolg is. Het kan ook zijn dat de olie via je carterventilatie verdwijnt en daardoor je inlaattraject vervuild.
Ik schreef dat het voor elk motortype is, groot, klein, benzine of diesel.
Wanneer zou ik tot maximaal vullen, als ik op vakantie ga met een recreatie-container i. v. 'm. temperatuur reserve.
 
tss !!

Heb ik eergister halve liter olie erbij gemikt geeft ie vandaag de melding service over 19 dagen...
Hattie dat nou niet effe eerder kunnen doen? Had ik net zo goed die halve liter door de gootsteen kunnen spoelen zeg maar.. :mad::banghead:


Edit; blijkbaar alleen inspectie en geen olieservice nodig.. scheelt weer iets.. :bloemen:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Een van de redenen waarom ik simpelweg onderhoud laat doen op basis van de km-stand. Dan plan ik het gewoon zelf.

Dit kun je verwachten als je enerzijds het apparaat daarover laat beslissen, maar het dan toch niet kunt laten om zelf ook in te grijpen (door er 'ongevraagd' die 1,5 0,5 liter in te gooien)...
 
Laatst bewerkt:
hehe tja.. maar: het valt mee nu. het is slechts een inspectie die toevallig nu 12.000km later om de hoek komt kijken.. verder niks spanneds dus.. olie mag nog een jaartje mee iig.. ;)


Ik rijd niet zoveel KM's in het jaar dus voor mij is die LL service wel goedkoper..
Al snap ik niet dat in de onderhoud brochure van Skoda het interssant is voor mensen die weinig kms rijden om juist kleine-grote beurten te doen..

Dan moet je elk jaar naar de dealer, en betaal je meer dan in 1x in de 2 jaar.
> LL is 239 voor 2 jaar. Klein is 189 voor eerste jaar en groot is 219 voor het tweede jaar... Die 2 samen is 408 euro...
Dus hoe dat nou voordeliger kan zijn.. :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Als het af en toe olie bijvullen zo blijft, mag de S2 zelf ook blijven. Of hij moet andere grote gebreken gaan vertonen.

Ik moet toegeven geven: sommige garages ruilen hem graag in met goede inruilprijzen..
 
Laatst bewerkt:
idd in de gaten houden. op het moment dat het steeds meer en meer word in verbruik zul je er wel wat mee moeten doen; of laten repareren; of weg doen en wat anders gaan rijden..
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rijd niet zoveel KM's in het jaar dus voor mij is die LL service wel goedkoper.
Ik rij momenteel nog steeds een dikke 24k per jaar. Dat valt dan net weer niet mooi samen met de APK, maar dat kan me minder schelen - ik vind 2 jaar sowieso te lang ongeacht de kilometrage en wil toch wel graag dat hij minstens 1x per jaar of 1x per 15k km even gecheckt wordt.
Hou niet zo van verrassingen onderweg - werkt doorgaans per saldo duurder uit...
 
Ik heb geen moeite met de inspectie beurten maar ik rijd alleen prive en niet voor woon werk en meestal zo rond 8000 km per jaar. Toevallig dit jaar 12.000 maar dat komt omdat er een verweg-oostblok-vakantie in zat..
 

Noord26

Forumguru
Ai, shit,...

Vandaag vroeg de auto dat er (al weer) olie bij moest.

Ik vrees het ergste. 2 a 3 weken met een halve liter olie is niet best. We rijden nog geen 20.000km per jaar.
 
Laatst bewerkt:
Nee. Dus het is kijken of je aanspraak kan maken op de coulance regeling; dan zal door een olieweging het verbruik bepaald moeten worden. Of zelf de kosten voor revisie ophoesten óf weg ermee... :/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan