Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ahja. Na wat zoekwerk idd een tijdelijke reparatie; echter was dat mij niet verteld.
Ooit in het verre verleden met de Toyota Aygo een lekke band gehad; maar niet plat gereden of iets. Zat een spijker in en is destijds gerepareerd met een prop waar wij totdat we de auto verkocht hadden nog mee rond hadden gereden.

Toen ik mijn 18 inchers van de O3 ging verkopen bleek er in 1 band een schroef in te zitten.
En ook die is gerepareerd met een prop..
 

Noord26

Forumguru
Kreeg deze foto gisteren binnen. Normaal parkeren we altijd met de achterzijde naar de garage, maar dit was eigenlijk wel prettig weg gaan/wakker worden naar het werk.

Goedemorgen!

;)

jip8c1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Vandaag vroeg de bolide er om dat er wat olie bij gevuld zou worden. Dat was al weer ongeveer 4000km geleden dat er een 0,5 liter bij moest.

Motor was nog redelijk koud na een klein ritje van een paar kilometer en na het bijvullen van 0,5L stond hij weer mooi op het midden van de peilstok.

Met andere woorden: olieverbruik is nog steeds niet echt sprake van. Het zit onder 1 liter op 5000km. En dat mag in mijn optiek gewoon. Zeker als de paardjes toch wel eens allemaal op moeten komen draven icm de relatief dunne 5W30. ;)
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Dat betekend wel dat je in geval van longlife service zo'n 4 liter moet bijvullen van beurt tot beurt, in mijn optiek is het dan toch echt een olieboot......, ik weet dat VAG daar overigens iets anders over denkt.
 

Noord26

Forumguru
Vandaag vroeg de bolide er om dat er wat olie bij gevuld zou worden. Dat was al weer ongeveer 4000km geleden dat er een 0,5 liter bij moest.

Motor was nog redelijk koud na een klein ritje van een paar kilometer en na het bijvullen van 0,5L stond hij weer mooi op het midden van de peilstok.

Met andere woorden: olieverbruik is nog steeds niet echt sprake van. Het zit onder 1 liter op 5000km. En dat mag in mijn optiek gewoon. Zeker als de paardjes toch wel eens allemaal op moeten komen draven icm de relatief dunne 5W30. ;)
1:5000 is geen olieboot @Corné de Kluijver. Dat scheelt een factor 10.

Je nieuwe 2.0TSI kan ook zo maar 1:5000 verbruiken qua olie. Niets om je druk over te maken, en al helemaal geen 'olieboot'. Met stevig door rijden is dat, in mijn optiek, redelijk normaal?

Sinds aanschaf, ruim 4 jaar geleden, lijkt het in ieder geval niet toe nemen. Wat je vaak wel leest.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Je nieuwe 2.0TSI kan ook zo maar 1:5000 verbruiken qua olie. Niets om je druk over te maken, en al helemaal geen 'olieboot'. Met stevig door rijden is dat, in mijn optiek, redelijk normaal
We gaan het meemaken, de 1.2 tsi in de F3 lust er ook wel pap van, dus het zou me niet verbazen als je gelijk gaat krijgen. Wellicht dat ik andere olie moet gaan gebruiken als er motorisch 1 en ander aangepast gaat worden.
 

Schippersss

Forumguru
Vind het persoonlijk ook nogal aardig wat. Nog lang niet de norm wat vag voorschijft. Rijd zelf altijd stevig door en aardig getund. Maar mijn 1.8tsi doet 1/2liter op 15.000km - 20.000km, dan komt er vers sap in. Vind dat al meer dan genoeg verbruik. Nu staan deze er wel om bekend maar als het eenmaal begint dan wordt met tijd meer.
 
Tja dat is toch wel vaak de KM stand waarbij je begint te horen van mensen dat de 1.8 olie begint te verbruiken; zo rond / vanaf de 100.000km.

Ook ik deel de mening dat een halve liter op 4000km wel veel is. Echt bijster veel vind ik ook niet maar wel teveel dan wat mijn gevoel zou toelaten.


Ik vraag me af wat je in een dergelijke situatie nog zou kunnen doen om het verbruik naar beneden te krijgen? Behalve van de longlife olie af te stappen en elke 20k te wisselen.

Zou een complete sterk reinigende motorflush helpen? Desnoods meerdere malen? Ik weet wat het probleem is; vuil ophopingen in de schraapveren die voor verstopping zorgen. Maar hoe hard word die verstopping dat deze niet opgelost kan worden door reinigende middelen?
 

Noord26

Forumguru
Tja dat is toch wel vaak de KM stand waarbij je begint te horen van mensen dat de 1.8 olie begint te verbruiken; zo rond / vanaf de 100.000km.

Ook ik deel de mening dat een halve liter op 4000km wel veel is. Echt bijster veel vind ik ook niet maar wel teveel dan wat mijn gevoel zou toelaten.


Ik vraag me af wat je in een dergelijke situatie nog zou kunnen doen om het verbruik naar beneden te krijgen? Behalve van de longlife olie af te stappen en elke 20k te wisselen.

Zou een complete sterk reinigende motorflush helpen? Desnoods meerdere malen? Ik weet wat het probleem is; vuil ophopingen in de schraapveren die voor verstopping zorgen. Maar hoe hard word die verstopping dat deze niet opgelost kan worden door reinigende middelen?

Vanmorgen zag ik 166.666Km op de teller staan. @andrehj hij is van januari 2011.

Dus al hij veel olie zou verbruiken, zou dat al lang aanwezig moeten zijn.

Gaat hij dat alsnog wel doen zijn er 2 opties:

- revisie van €2500,- (tot €3000,-)
- inruilen (op een Japanner)

Het 2e is het meest waarschijnlijke.
 
Gezien we het hier toch over olie verbruik hebben..

Sinds wij onze O3 hebben gekocht met 56.000, nu op 67.000;12.000km verder; heb ik 1L olie mogen bijvullen in het 1.4TSI blok..

Maar wat hij nu verbruikt weet ik niet precies;
Volgens mij had ik na een aantal maanden nadat we de auto hadden gekocht het oliepijl bekeken en stond de pijlstok van de O3 precies halverwege. Had er eerder niet naar gekeken. Vervolgens tot max aangevuld.. Maar dit is al een poosje geleden en geen idee bij welke KM stand dat was..

Inmiddels nieuwe flacon olie gekocht; had immers niks meer. En dacht zal even kijken naar het oliepijl. Stond halverwege. dus nu bij 67.000 iets meer dan een halve liter erbij.. zal het nu even in de gate houden..


Maar in de meest positieve zin; 0,5L na 12.000km
 

Noord26

Forumguru
Er wordt hier altijd begevoegd tot midden van de peilstok. Dat is circa 500ml van melding laag niveau olie (= onderaan peilstok) tot midden.
 
Ik vul vloeistoffen, ook op de SV, altijd tot max toegestane volume..? vol is vol éh? ;)


Maar waarom zou ik juist halverwege als uitgaanspunt nemen?
 

EdK

Forumguru
Vul nooit bij, doet de dealer telkens als hij weer langs mag voor service beurt ....
 

Rallye

Forumguru
Ik neem inderdaad ook aan dat bij de aanduiding "maximaal" rekening wordt gehouden met het feit dat olie uitzet. Daarom moet je ook peilen bij koude motor....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan