Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord26

Forumguru
Vandaag ging het lampje branden dat er olie bij gevuld moest worden. Dat hadden we nog niet lang geleden gedaan dacht ik.. 750ml erbij gedaan. Daarmee moet hij het toch wel tot de volgende beurt uithouden! Halverwege november is de opzet. Zeker 2000km, eerder 2500.

Kilometer stand genoteerd en 750ml erbij gezet....:(

Noord26

Forumguru
@ertromp Als ik grofweg de vorige km-stand pak, en ik weet dat er toen 600ml is bij gegaan, kom ik uit op grofweg 1:4000.

Maar eens €2500,- gaan reserveren ben ik bang..

LT83

Forumguru
1:4000 en dan ga je 2,5k investeren in een auto waarover je al meerdere malen hebt nagedacht om hem in te ruilen?
Ik mis de logica, gewoon de komende 20k voor 45 euro olie erin en je bent klaar toch?

Noord26

Forumguru
1:4000 en dan ga je 2,5k investeren in een auto waarover je al meerdere malen hebt nagedacht om hem in te ruilen?
Ik mis de logica, gewoon de komende 20k voor 45 euro olie erin en je bent klaar toch?
Eigenlijk is het exact zo inderdaad. Ik ga €2500,- reserveren. Niet investeren. Dat is heel iets anders. Dat investeren gaan we pas doen als het echt niet meer kan. Meer richting een olieverbruik van 1 liter op elke 1000km oid?

Er op hopende dat het olieverbruik niet meer wordt inderdaad. Proef ritten in andere auto's zijn tot op heden allemaal tegen gevallen.

vleier

Forumguru
in wat voor autos heb je allemaal al proef gereden dan?
Eigenlijk is het exact zo inderdaad. Ik ga €2500,- reserveren. Niet investeren. Dat is heel iets anders. Dat investeren gaan we pas doen als het echt niet meer kan. Meer richting een olieverbruik van 1 liter op elke 1000km oid?

Er op hopende dat het olieverbruik niet meer wordt inderdaad. Proef ritten in andere auto's zijn tot op heden allemaal tegen gevallen.

LT83

Forumguru
Dat klinkt logischer inderdaad, verkeerde interpretatie dan van mijn kant.
Ik zou gewoon lekker olie bij blijven vullen, een goede revisie bij bijvoorbeeld Hartogh verdien je waarschijnlijk nooit terug (ook niet bij inruil)
Ken je rijstijl verder niet maar als je flink plankt af en toe mag hij ook best wel een beetje gebruiken hoor, een WRC auto verbruikt ook gewoon een hele slok olie op een lange proef.
De LL olie trouwens lekker zelf bestellen via oliewereld.nl o.i.d. scheelt een hoop geld.

Noord26

Forumguru
Er ligt inmiddels 6 liter op voorraad via oliewereld.

@Luuk Thijssen ;)

@vleier :
- Kia ceed gt line
- Kia Niro
- Toyota Auris Hybrid station
- Skoda rapid met dsg
- Seat Toledo
- Seat Leon

Heb ook de nodige kilometers in een BMW x1, Mercedes e200, caddy 1.6tdi dsg, etc..

De Toldeo tikte de meeste vakjes aan binnen budget. Echter nog steeds achteruit tov de Superb..

vleier

Forumguru
jha een Superb vervangen is niet zo makkelijk. Vooral als er al opties aan zijn gevinkt die gewoonweg te duur zijn bij de andere merken

Noord26

Forumguru

Bericht van TSC de Betuwe:

"Middels de reparatie die wij uitvoeren worden ook de distributieketting en - spanner vervangen.
Wij monteren een ander type zuiger met tevens bredere zuigerveren, olie en oliefilter worden ook vervangen dus dat is eigenlijk al een kleine beurt. Wij gebruiken een 5W30 olie.

Deze reparatie kost € 1.850,00 Excl. BTW."

Dus er worden ook nieuwe zuigers geplaatst.

vleier

Forumguru
Zoals het er staat gebruiken ze andere zuigers. Misschien een andere maat ofzo. Maar het gaat vooral om de zuigerveren van wat ik weet.

andrehj

Forumguru
Bericht van TSC de Betuwe:
"Middels de reparatie die wij uitvoeren worden ook de distributieketting en - spanner vervangen.
Wij monteren een ander type zuiger met tevens bredere zuigerveren, olie en oliefilter worden ook vervangen dus dat is eigenlijk al een kleine beurt. Wij gebruiken een 5W30 olie.
Deze reparatie kost € 1.850,00 Excl. BTW."

Dus er worden ook nieuwe zuigers geplaatst.
Ik zou eens vragen of je nog korting krijgt als je al een nieuwe spanner hebt. Dat scheelt toch weer een aantal tientjes aan materiaalkosten.

Noord26

Forumguru
Een partij die iets niet geleverd heeft, wat een kritisch onderdeel is, kan geen garantie geven op het gehele revisie toch?

Voor mij persoonlijk blijft het een smak geld en hoop niet dat het zo ver komt. Echter is het voor de langere termijn wel de logische oplossing als de auto nog steeds bevalt. Afschrijving op een eventueel andere/nieuwere auto zal altijd een stuk hoger zijn.

sitechris

Donateur
Lastige keuze mocht het toch nodig zijn. Op zich zou dit niet een slecht moment zijn om je auto in te ruilen (mits de portemonnee het kan hebben). Iedere keer olie bijvullen gaat op den duur ten koste van je vertrouwen in de auto en dat gaat uiteindelijk ten koste van het rijplezier. Dan kun je beter het credo 'Run Forrest run' hanteren. Nu het nog kan zonder al teveel schade.

Noord26

Forumguru
Portemonnee is momenteel niet zo gevuld dat er iets voor terug kan komen wat gelijkwaardig is aan de S2 qua luxe en ruimte (of motorisch..). We zijn nog geen jaar geleden verhuist en dat heeft onze prioriteit gehad. Behoorlijk geklust (badkamer, keuken, toilet, muren en plafonds, dakraam, schilderwerk, voor- en achtertuin, etc..).

Een knappe uitvoering van een Leon (jong gebruikt) valt net buiten budget. Rond de 10K zou er ongeveer bij mogen. Die auto sprak ons wel het meeste aan.

Heb hier een offerte liggen voor Rapid SB. 4 jaar garantie, alle opties aangevinkt en DSG. €9999,- onderaan de streep. Het verstand zegt daarop ja. Het gevoel nee..

SuperB is natuurlijk duurder in vaste lasten en mogelijke dingen die vervangen moeten gaan worden km gerelateerd. Rapid is duurder in afschrijving en mist verfijning ( ben ik bang).

Dus tips zij altijd welkom @sitechris Heb je al eens in een Rapid of Toledo gereden? ;)

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Bij mijn vorige RS kon er als ik een melding kreeg steeds een liter bij. Ik dacht dat dat standaard was bij VAG. Jij hebt na de melding 600ml gevuld. Waarom zo weinig?

Noord26

Forumguru
Omdat het niveau toen op midden leek te staan.

Auto zal wel niet goed waterpas hebben gestaan.

Van melding 1 liter bijvullen, dat kan toch onmogelijk voor allerlei verschillende motoren?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan