Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord26

Forumguru
De Leon ST biedt in de praktijk net zoveel binnenruimte als een Toledo. Maar is duidelijk duurder. Toledo is iets smaller. Leon is ook duidelijk duurder. Wat ons tegen staat is dat wij eigenlijk qua budget aan de 1.2 90pk vast zitten. En die zou dan een JD kuurtje moeten krijgen. Want met dsg moet je verplicht 2 klassen hogere motor nemen (1.4 125pk). Wat €3200,- meerprijs betekend. Rapid: €400,- meerprijs.. Echter kom je dan in totaal andere prijsklasse met veel meer opties. Hadden nu een full options Toledo FR Connect aangevinkt. Circa 23K met 1.2tsi 90pk. JD kuurtje geeft hem dan 140pk.

Verkoper vroeg al of onze bolide olie verbruikt. Met 4 liter bijvullen zelf op 55.000km mocht dat geen naam hebben.

De C'eed is een grijze auto inderdaad. Blinkt nergens in uit. Maar belangrijker: heeft geen enkel minpunt. Wij ervaarden het niet als een stap terug vanuit de S2 in ieder geval..

S2 hoeft ook echt nog niet weg hoor. Maar kriebels zijn duidelijk aanwezig. Jong gebruikt is voor ons zeker een optie. S2 staat nu online bij een inkoper. Kijken wat hij op brengt daar om dan zonder inruil rond te kunnen shoppen..
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Inmiddels duidelijk wat 'men' online geeft voor de auto in de handel puur op basis van foto's en omschrijving: €7250,-..

Lokale Kia dealer die hem alleen even zag staan door het raam naar buiten: €14.481,-!

Dat is vrijwel 2maal zoveel. Ik weet niet vaak wat ik moet zeggen, maar dit slaat alles.
 

Baphi

Forumguru
Wat een bizar groot verschil! heb je die inruilprijs van de kia dealer daadwerkelijk op papier staan? of is het stiekum een lokkertje en krijg je er uiteindelijk toch maar de helft voor? Ik ben zelf aan het loeren naar S2C maar mag nog niet van de 'baas'... ;)
 

Noord26

Forumguru
Inmiddels offerte binnen van een 2e Skoda/Seat dealer. De dealer waar wij de S2 in het verleden hebben aangekocht. Die zit helaas nog steeds onder de inruilprijs van de lokale Kia dealer. Maar deze Skoda dealer heeft een interessante Seat Toledo (fully loaded) als demo/jong gebruikt staan met fikse korting tov een nieuwe. Erg interessante offerte..!

Alleen eens kijken of ons dat passionrood wel bevalt icm antraciet kleurige velgen/spiegelkappen en rode biezen in het FR interieur.

Wat wel op valt is dat de Toledo hoog op zijn pootjes staat. Zeker voor een FR die 15mm dichter bij het asfalt zou moeten liggen.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Na proefritjes gemaakt te hebben en offertes ontvangen te hebben, is er 1 conclusie gekomen: nog niets kan tippen aan de S2 die we nu hebben. Zeker niet als je kijkt wat (qua geld) er bij moet en wat je er dan voor terug krijgt.

Auto verbruikt nihil olie sinds we zijn over gestapt naar 1 beurt per jaar (15-17.000km). En ook geen geratel tijdens een koude start. Dus maar door tuffen en 'fingers crossed'. Misschien doen wij nu ook wel teveel aan doemdenken via dit forum.

Olieverbruik is dus voor ons geen issue. Vraag mij alleen wel af of het mogelijk is de staat van de ketting(spanner) te laten controleren of eventueel (preventief) te laten vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Ach we moeten iets: tijdens de meeting van 4 juni zal de auto stage2 krijgen. ;)

Als dealers momenteel geen zaken willen doen met een fatsoenlijk bod en vrijwel de nieuwprijs willen voor een circa 1 jaar oude auto: wij rijden nog wel even door. Absoluut geen straf!
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Ik snap je teleurstelling, maar ook dealers moeten hem uiteindelijk weer zien te verkopen met nog wat winst. En je krijg voor je gevoel nooit genoeg terug weet ook ik uit ervaring. En doorrijden is zeker een optie maar dan moet je er zeker voorlopig mee blijven rijden want hij zal blijven zakken kwa waarde natuurlijk. En de reactie's die je online hebt gekregen zijn vooral opkopers die geven inderdaad helemaal geen reet voor je auto en willen zelf de hoofdprijs.
Succes met de stage 2. Was stage 1 nu toch niet genoeg of is het om de teleurstelling wat te verzacht?;)
 

Noord26

Forumguru
Ik snap je teleurstelling, maar ook dealers moeten hem uiteindelijk weer zien te verkopen met nog wat winst. En je krijg voor je gevoel nooit genoeg terug weet ook ik uit ervaring. En doorrijden is zeker een optie maar dan moet je er zeker voorlopig mee blijven rijden want hij zal blijven zakken kwa waarde natuurlijk. En de reactie's die je online hebt gekregen zijn vooral opkopers die geven inderdaad helemaal geen reet voor je auto en willen zelf de hoofdprijs.
Succes met de stage 2. Was stage 1 nu toch niet genoeg of is het om de teleurstelling wat te verzacht?;)

Er is wel wat nuance nodig. Wij opteren inmiddels voor jong gebruikt. Laat een ander de grove eerste afschrijving maar op zich nemen.

Ik kreeg juist meer terug als ik had verwacht. Had nooit verwacht dat ik in ruim 3 jaar tijd ongeveer €6000,- af zou schrijven. De grootste afschrijving heeft de eerste eigenaar al gedaan voor ons. Of wij nu nog een jaar blijven rijden zal relatief niet zoveel uitmaken.

De reacties zijn van dealers waarbij ik gewoon fysiek langs ben geweest. Het minste kreeg ik terug van de eigen dealer. Of ik nu een nieuwe of demo/jong gebruikt zou kopen; dat maakte geen verschil. Dealer waar de S2 vandaan kwam gaf al €2000,- meer. Kia gaf gewoon circa 15% korting op een demo en daarbovenop 3-€4000,- meer terug voor de auto. Alleen is de demo/jong gebruikte momenteel niet beschikbaar met de opties en uitvoering zoals wij hem zouden configureren. En op een splinternieuwe konden ze geen korting geven. Alleen een nette inruilprijs.

Stage 1 is gewoon ruim voldoende. Maar stage2 kan geen kwaad met 150.000+ op de teller voor katalysator. Met de prijs die Mark (JD) gegeven heeft kon ik het niet weigeren. Heb in het verleden bijna 40 klanten voor ze verwerft en dat wordt nog steeds gewaardeerd klaarblijkelijk. Het zal toch weer net anders aanvoelen. Misschien idd als een 'nieuwe' auto.

;)
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Tja, voor wat hoort wat, vind ik, maar wel netjes dat ze je een korting geven.

Het is echt niet meer als korting tov andere klanten hoor. Dat zou niet netjes zijn. Maar wel dat er wat gedaan kan worden met neven-werkzaamheden. Zoals een nette prijs hanteren voor het leegkloppen van de katalysator. Ik moet ook gewoon om 6:15 die dag mijn bed uit om het voor de geboden prijs te kunnen laten doen. Een beetje sam-sam.

Onze bolide krijgt de 2e juni nog een zomer-check bij de dealer. Als die check al een naam mag hebben. Meer voor het gevoel dat ze in ieder geval alle vloeistoffen hebben gecontroleerd.

@Antera
Hoe laat staat die frietkar in Lochem? Ontbijtje vette hap is weer lang geleden voor mij! ;)
 
Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
Oh zo, nou ja ik zou het niet raar vinden als jij in dit geval wat meer korting had gekregen, maar goed, zo kan het ook.:thumbsup:
 

Canon-Eye

Forumguru
15% korting op een demo
Een demo is toch ook gewoon een "jong gebruikte", met de daaraan te verbinden relatief hoge afschrijving?
En dan moet je nog maar hopen dat al die testrijders hem een beetje netjes hebben behandeld, oftewel niet allemaal met nog te koude motor eens even grondig hebben "gekeken wat-ie in huis heeft".
Maar ja, Nederlanders zien nu eenmaal graag het woord korting. Verkoopt beter dan afschrijving... ;)
 

Noord26

Forumguru
@Canon-Eye

Door zeer nihil te quoten wordt het wel een beetje uit zijn verband getrokken natuurlijk. Een demo auto is veelal een auto uit voorraad met 10km op de teller. Staan er genoeg bij de importeurs. Voorraad betekend kosten (en verlies).

:troost: Voorkeur voor nieuw of jong gebruikt: wij opteren na meerdere auto's zowel nieuw als occasion te hebben aangeschaft opnieuw voor een jong gebruikt exemplaar. Geld is voor ons niet de boosdoener. We hadden gewoon kunnen tekenen. Onderaan de streep voelde het gewoon niet goed (Skoda/Seat) op dit moment helaas; of was er net niet de juiste auto (Kia) te verkrijgen.

Kia geeft 7 jaar of 150.000km garantie. In ons geval zou dat dus op minimaal 6 jaar uitkomen (of 150.000km). Als er iets mee is komt dat wel in 6 jaar tijd naar boven drijven. Dito bij Seat: alle offertes waren met 2 jaar verlengde fabrieksgarantie, naast de standaard 4 jaar bij Seat. Ik ga er zelfs vanuit dat een jong gebruikte auto flink op zijn donder heeft gehad. Komen eventuele mankementen des te eerder naar boven (tijdens garantie).

Over een tijdje proefrijden met een Kia Niro. Die komt in Juli naar de dealers. Wellicht dat er dan iets mogelijk is.

Het voelt wel prettig om te weten dat wij op ons gemak naar iets nieuws kunnen zoeken. Dat is de conclusie die we getrokken hebben. Wij moeten niets. Maar kriebels zijn zo leuk om de xx jaar met een andere 'nieuwe' auto.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
@Noord26
Een auto met minder dan 10 of 20 km op de teller is niet "jong gebruikt" maar gewoon "nieuw uit voorraad". Is toch net effe wat anders dan de auto die bij de dealer als demo heeft dienstgedaan en waar een andere voor moet komen: die zijn doorgaans enkele maanden tot een jaar oud en hebben dan mestal relatief weinig kilometers.

Toen ik het betalen kon, koos ik voor een nieuwe. Voor een volgende auto - die iets sterker/zwaarder moet zijn dan de huidige, dus ook wel duurder gaat uitvallen - zal ik een jong gebruikte zeker niet uitsluiten. Maar dan zoek ik toch eerder naar een auto die een jaartje of zo in handen van één eigenaar is geweest dan eentje die in zijn korte leven als dealerdemo door vele verschillende klanten eventjes flink aan de tand is gevoeld, vermoedelijk vaak zonder eerst behoorlijk te zijn warmgereden.
Maar dat is dan uiteraard mijn persoonlijke visie. Doe het vooral anders als je je daar goed bij voelt... :pardon:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan