Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
ach dan gooi je je ogen weer lekker dicht in de wachtruimte van JD
Kom je daarna uitgeslapen thuis...:cheers:
 

Noord26

Forumguru
Inmiddels nog steeds stage1 geprogrammeerd zitten in de auto. Door omstandigheden heb ik niet aanwezig kunnen zijn eind mei in Lochem. Menigeen weet exact waarom. Dat was een erg taaie week. En tot op heden is het soms nog steeds moeilijk. Zeker als je weer in aanraking komt met naaste familie, zoals vandaag..

------

Vandaag is mij op gevallen dat de auto vermogen mist. Wilde even invoegen op de snelweg, maar had de indruk alsof de turbo er niet bij sprong; of heel minimaal. Op de terugrit (Zoetermeer-Tilburg), was hier geen sprake meer van en was al het normale vermogen weer aanwezig. Auto heeft toen een uurtje of 3 stil gestaan op locatie te Zoetermeer.

Lees verhalen dat een N75 klep hier van de oorzaak kan zijn? Zou er een foutcode opgeslagen kunnen zijn? Alles functioneerde verder prima, geen lampjes oid op het dashboard en cruise-control werkte ook gewoon. Kon ook wel toeren maken (even geprobeerd tot 5000tpm) en ook was het hetzelfde in elke versnelling: minder vermogen. Dus het was ook geen noodloop? Auto loopt verder netjes soepel, zonder schokken of onregelmatig lopen stationair. Puur alsof het vermogen/koppel opeens gehalveerd is.

De N75 stuurt de waste-gate toch aan? Andere oorzaken eventueel een lekke slang? Maar dan zou hij na een herstart en even stil te hebben gestaan het opnieuw hebben moeten doen. Een lekkage is dan niet verholpen..

@Monteurtje ? ;)

En weet iemand het onderdeelnummer eventueel van deze N75? @Joske ? ;)
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Kreeg zojuist bericht dat er bij circa 75.000 een kettingspanner vervangen is bij onze bolide (bij de dealer). Dus er zit al een nieuwe ketting en -spanner in.

Iemand bekend met de N75 aansturing?
 

andrehj

Forumguru
Kreeg zojuist bericht dat er bij circa 75.000 een kettingspanner vervangen is bij onze bolide (bij de dealer). Dus er zit al een nieuwe ketting en -spanner in.
Je schrijft dat ze alleen de spanner hebben vervangen. Hoe weet je dan dat er ook een nieuwe ketting in zit?
Bij mij is vorige week ook (preventief) de spanner vervangen, maar zeker geen ketting.
 

Noord26

Forumguru
Je schrijft dat ze alleen de spanner hebben vervangen. Hoe weet je dan dat er ook een nieuwe ketting in zit?
Bij mij is vorige week ook (preventief) de spanner vervangen, maar zeker geen ketting.
Oei, inderdaad: ik maakte zelf die aanname. Dealer gaf aan dat de kettingspanner is vervangen en niet specifiek ook de ketting.

Heb je zelf preventief de kettingspanner laten vervangen? Ik krijg de exacte werkbonnen/facturen nog na gestuurd van de dealer wat er allemaal aan onderhoud en reparatie is uitgevoerd voordat wij de auto kochten.

Einde van de week laat ik de N75 regelklep vervangen bij een lokale autogarage.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Heb je zelf preventief de kettingspanner laten vervangen?
Yep. Vorige week bij Vruggink. Inclusief een oliewissel die ik nu ook jaarlijks (ca 15.000km) doe. Wel nog steeds met Shell 0W30, wat tegen het advies van Vruggink is, maar wel volgens het advies van Hartog, en ook volgens mij is een dunne olie beter om de oliekanaaltjes in de zuiger schoon te houden.

Overigens twijfel ik wel of die wissel van de spanner echt nodig was. De tanden waren nog als nieuw. Alleen van het vergrendelblokje (wat in de tanden grijpt) vond ik de tandjes vrij kort. Deze ga ik binnenkort (als ik een keertje tijd heb) op het werk eens uitgebreid onder de microscoop inspecteren.
Mijn spanner was overigens zoals ik al vermoedde het laatste type met de tandjes.
 

Noord26

Forumguru
@andrehj

Hartog adviseert juist 5w30 in hun betoog op hun eigen website met betrekking tot het olieverbruik?

Wij doen nu ook jaarlijks een beurt laten geven. Ergens tussen 15 en 20.000km is dat dan. Hoewel het dit jaar eerder net boven de 20.000 uit gaat komen. Dan moeten we maar volgende maand een beurt laten geven ipv eind november, zoals vorig jaar. Mits de offerte niet erg gunstig uit valt van de dealer waar we zaterdag even binnen waren gewandeld..
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Dat klopt, maar het verschil tussen 5W30 en 0W30 is er alleen bij lage temperaturen, waar de 0W30 dan nog iets dunner is. Bij 100 graden zijn ze precies even dik (kinematische viscositeit van ca 12 mm²/s). Ik denk dat door de lagere viscositeit de dunnere olie beter door de gaatjes in de onderste zuigerveer kan stromen en deze dan ook beter schoonhoudt.
Overigens raadt Castrol momenteel voor de CDAA motoren ook 0W30 aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Ik ga niet afwijken van advies van zowel dealer als Hartog. Olieverbruik is nihil. Maar gebruik wel de LL, alleen met een korter interval. Beetje de gedachte van niet wisselen als het lekker loopt.
 

andrehj

Forumguru
Ik zie nu dat ik het niet helemaal lekker had omschreven: Vruggink adviseerde 5W40. En de dealers gebruiken de Shell 0W30, die ik nu dus ook weer heb. Dus ik ga niet in tegen het advies van de dealers, maar wissel alleen vaker.
 

Noord26

Forumguru
Dat is dus het vreemde. Sommige dealers gebruiken 0w30 en andere dealers 5w30. In mijn optiek een beetje verwaarloosbaar. Het is de interval van 30.000km maximaal wat gewoon niet goed is op langere duur icm bepaalde blokken.

Wij merken gewoon dat er nu minder vaak olie bij gevuld hoeft te worden als toen wij de auto net in bezit hadden. Dus gaan zeker door met jaarlijkse olie verversing.
 

Noord26

Forumguru
@andrehj heb je even?

Stapje kleiner met DSG. Een full options Rapid SB met 4 jaar garantie. Die tikt momenteel alle vakjes aan in wat het beste bij ons past, wat we van een auto verwachten en binnen budget valt. Zelfs importeren heeft geen zin, omdat de importeur een erg scherpe prijs hanteert op een bepaalde uitvoering (Joy) en bepaalde opties/pakketten.

Dealer geeft goed geld terug voor de S2, omdat hij er wel klanten voor heeft die zoiets zoeken. Bovendien zijn er vanaf modeljaar 2016 wijzigingen door gevoerd in het onderstel en uitrusting van de Rapid wat hem eigenlijk een nihil kleinere Octavia maakt. Op een duidelijk kleinere kofferbak na. Laat dat net zijn wat wij niet nodig hebben..

Tijdje terug in een Toyota Auris Hybrid proef gereden. Dat was een domper. Laat staan de ruimte op de achterbank. Toen in een Kia Niro gestapt. Erg fijne auto, maar als je minimaal bepaalde opties wilt zit je vast aan het duurste uitrusting niveau, waarmee hij gewoon te duur is en andere bolides de voorkeur hebben; zoals een Leon ST.

Inmiddels de nodige kilometers in een BMW achter de kiezen met 8 traps ZF automaat. En dan is het weer even met beide benen op de grond als er zelf geschakeld moet worden. DSG van VAG is ook 1 van de betere automaten op de markt, nog steeds. De meerprijs van €500,- dubbel en dwars waard.

JD weet wel raad met een 1.2 en DSG. 140pk met razendsnelle 7 traps automaat en 300kg lichter als een S2 kan ik wel mee leven. En dan weten we waar we de komende jaren aan toe zijn. Beetje zekerheid. We zouden nu op de S2 in een kleine 4 jaar tijd ongeveer €7500,- hebben afgeschreven. Geen verkeerde deal..

;)
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
Maar niet om het een of ander dwalen we hier niet een beetje af van het oorspronkelijke topic...

Olie perikelen horen toch eerder thuis in het 1.8 tsi olieprobleem.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
 

Noord26

Forumguru
Bij onze bolide is de kettingspanner vervangen bij 77.752km op de teller. Voordat wij hem dus kochten met rond de 96.000km op de klok. Aangezien dat medio midden 2012 was is er een nieuwer type kettingspanner geplaatst ten opzichte van wat er origineel in heeft gezeten eind 2010.

De ketting is wel origineel.

Dat geeft ons wel wat rust met betrekking tot dit onderdeel.

Olie verbruik is nihil.

Nu nog een verse N75 klep laten monteren en kijken of elke rit de turbo vrolijk mee blijft doen. In plaats van het soms af te laten weten.

Daarna eens dubben over de ontvangen offerte. En van daaruit beslissen of hij nog blijft, of niet. Mag hij blijven: dan een beurt laten geven.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Nu nog een verse N75 klep laten monteren en kijken of elke rit de turbo vrolijk mee blijft doen. In plaats van het soms af te laten weten.

Daarna eens dubben over de ontvangen offerte. En van daaruit beslissen of hij nog blijft, of niet. Mag hij blijven: dan een beurt laten geven.

Mijzelf quoten? Niet omdat het moet, maar omdat het kan! ;)

---

Een lokale garage heeft geconcludeerd dat de slangenklemmen van de slangen bij de turbo los zaten. Waardoor hij valse lucht aanzoog. Die zijn weer vast gezet. Loopt weer als een speer. N75 klep kan altijd nog vervangen worden, maar die lijkt nog prima te functioneren.

Onderweg naar deze garage ging het lampje van de ruitensproeiervloeistof branden. Die is ook meteen aangevuld. Tevens zijn de foutmeldingen gewist.

Wat kost dit onderzoek(je) en oplossen er van? Hij wilde er niets voor hebben. Denk dat deze lokale garage de volgende onderhoudsbeurt en APK uit mag voeren ipv de dealer. Dus de SuperB mag voorlopig nog blijven. Morgen maar eens wat Brabantse worstenbroodjes af geven bij deze lokale garage..

@EdK, de vorige postings heb ik gewijzigd en/of aangepast in verband met de wat ongelukkig gekozen benaming en de mogelijke negatieve interpretatie die daar mee gepaard zou kunnen gaan.
 

EdK

Forumguru
@Noord26 ga verzoek indienen om de 2 postings van mij te laten verwijderen daar die nu eenzaam zonder herkenning aan welke tekst dan ook in het topic staan.
Je @ melding was alleen niet binnengekomen hier.......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan