Zojuist telefoontje van de dealer.
Auto heeft naast het standaard grote onderhoud nieuwe bougies nodig en er zit een schroef in 1 van de achterbanden. Band kan gerepareerd worden met een 'prop'. Dat kan ook meteen verklaren waarom wij soms een zoemend geluid van de achterzijde hoorden komen, toenemend met de snelheid. Is niet opgevallen tijdens bandenspanning controleren, alsmede niet tijdens profiel controle..
Wat betreft de Ateca: motortje is prima in orde als instapper. Maar zou zelf altijd voor de 1.4 ecoTSI gaan ipv de 1.0TSI. Verder stuurt hij wel
erg licht en de afwerking staat op hetzelfde niveau als de S2. Mis alleen wel de nodige opties. LED koplampen vind ik minder fijn rijden als verwacht. Wel een bredere straal, maar juist als je ver vooruit wilt kijken heb ik de indruk dat Xenon dat vlak beter verlicht (draait mee met stuurhoek), waardoor ik net iets verder kon anticiperen. Hogere zit is erg prettig. Auto is behoorlijk stil en comfortabel. De felrode kleur is ronduit schandalig lelijk. Naast een witte of metallic grijs maakt het de auto meteen een stuk fraaier. Ruimte van binnen is prima. Kan goed achter mijzelf zitten; alsmede bagageruimte is voldoende.
Maar ja: stap je weer in de S2..
S2 is duidelijk de fijnere all-round auto. Ik krijg veel beter feedback vanuit het onderstel. En hij is ook comfortabeler. We zijn echt verwend geraakt de afgelopen 4 jaar. En gaan de S2 steeds meer waarderen.
Oh nog een aanvulling: de Michelin zomerbanden zitten (voor) al ruim onder de 4mm. Respectievelijk 3,2 en 3,8 mm. Achter beiden nog op 5,5mm. Slijten sneller als ik had verwacht.