Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rallye

Forumguru
Ik heb natuurlijk alleen ervaring met de 2.0TSI. Daar was het bij elke melding een liter (voorzichtigheidshalve eerst een halve liter gevuld, even pauze, peilen en nog een halve liter).

Jij vult dus tot aan het midden en niet tot max?
 

Noord26

Forumguru
Ik vul de olie aan tot het midden van de peilstok (gearceerde gedeelte natuurlijk) inderdaad. Ben wat huiverig om tot maximaal aan te vullen als ik niet zeker weet dat de auto op een volledig vlakke vloer staat. Te weinig olie is slecht, maar teveel is dat ook. Met aanvullen tot midden heb ik in beide grenswaarden speling.

Binnen nu en 2 weken maar eens een grote beurt laten uitvoeren. APK en wintercheck kunnen dan weer over een paar maanden tegelijk worden gedaan. Beide kostenloos bij de lokale dealer. Twijfelen nu nog alleen tussen de dealer of de garage die ons de laatste keer met de los zittende turbo slang(en) zo netjes heeft geholpen. Na de beurt het olie verbruik weer in de gaten gaan houden..
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@Noord26, ik zou in de door jou uitgelegde situatie lekker in de S2 blijven rijden en desnoods een revisie laten uitvoeren. Liever nog een aantal jaren genieten van de luxe, het comfort en motorvermogen en niet te vergeten de ruimte van je huidige auto. Met alle respect maar een Rapid of een Toledo is toch wel een heel andere klasse hoor, zelfs de F3 van m'n vrouw die echt wel heel netjes is kan niet tippen aan het comfort of de luxe die een S2 biedt, ook al is die S2 qua interieur en veiligheidsvoorzieningen niet bepaald meer van deze tijd.
 
Laatst bewerkt:

vleier

Forumguru
een S2 is gewoon een hele nette auto vind ik. Het is een luxe auto die wel mee kan komen met andere VAG modellen (zie VW) en hierdoor ook heel goed verkocht
 

Noord26

Forumguru
Auto krijgt de 27e een LL-beurt. In de ochtend brengen en in de avond weer ophalen. Donderdag is koopavond in Tilburg.

Gekozen om elk jaar een LL-beurt te laten doen met ons kilometrage van circa 20.000km.
 

Noord26

Forumguru
Vandaag bijna de Superb ingerolen. Vrouwlief had een leuke o3 zien staan bij leaseplan (1.4 EBL DSG). Maar bij aankomst was ze meer gecharmeerd van een ander merk/type. En ik zelf ook. Geen VAG dus. Model 'Golf plus'.

Het is dat de verkoper en wij iets te ver uit elkaar zaten..

;)
 
Laatst bewerkt:
Haha dus de olieboot blijft nog even ;)

Zou idd een S2 niet inruilen op een Toledo/Rapid. Ikzelf heb een nieuwe Toledo gekocht destijds; (spijt; nooit meer een nieuwe nieuwe auto mits ik de jackpot van 2 mil win) en die beviel prima maar qua afwerking is een O3 echt zoveel beter. Gezien een S2 destijds het top model was zal denk ik een S2, al dan wel wat ouder, luxer zijn dan een mooie O3 en al helemaal dan een Rapid.
 
Wat betreft bijvullen; ik vul altijd tot aan het maximale en uiteraard nooit erover. Daarbij mag ik er vanuit gaan, aanname, dat er wel een overdruk slang ergens heen loopt. Op de motorfiets loopt er bijv een overdruk van het carter naar de luchtbox zodat het aangezogen word en verbrand word ipv dat het maar gewoon zó op de straat beland ;)
 

Noord26

Forumguru
Even vloeken in de kerk. :shutup:

De auto die het bijna was geworden:

https://www.leaseplan.nl/occasions/mercedes-benz/b-klasse/12279788/

Verrassend ruim van binnen tov de buitenafmetingen. Rijdt een stuk verfijnder als een S2. En ook de afwerking staat duidelijk op een hoger plan..

Ik wilde minimaal een beurt voor de auto. Maar dat wilden ze niet doen, alleen afleverbeurtje. Maar hij zit tegen een Mercedes 'B'-beurt aan. Wat een redelijke dure grote beurt is met verse automaatbak olie.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Nee niet aan ons. De Superb krijgt over een week een grote beurt en dan zien we wel weer verder hoe het schip zal varen. @Schippersss.;)
 

Noord26

Forumguru
Leenauto mee gekregen. Morgen krijgt de S2 een grote beurt.

Rijdt eigenlijk wel lekker zo'n Ateca. Positief verrast door de 1.0TSI!
 

Noord26

Forumguru
Zojuist telefoontje van de dealer.

Auto heeft naast het standaard grote onderhoud nieuwe bougies nodig en er zit een schroef in 1 van de achterbanden. Band kan gerepareerd worden met een 'prop'. Dat kan ook meteen verklaren waarom wij soms een zoemend geluid van de achterzijde hoorden komen, toenemend met de snelheid. Is niet opgevallen tijdens bandenspanning controleren, alsmede niet tijdens profiel controle..

Wat betreft de Ateca: motortje is prima in orde als instapper. Maar zou zelf altijd voor de 1.4 ecoTSI gaan ipv de 1.0TSI. Verder stuurt hij wel erg licht en de afwerking staat op hetzelfde niveau als de S2. Mis alleen wel de nodige opties. LED koplampen vind ik minder fijn rijden als verwacht. Wel een bredere straal, maar juist als je ver vooruit wilt kijken heb ik de indruk dat Xenon dat vlak beter verlicht (draait mee met stuurhoek), waardoor ik net iets verder kon anticiperen. Hogere zit is erg prettig. Auto is behoorlijk stil en comfortabel. De felrode kleur is ronduit schandalig lelijk. Naast een witte of metallic grijs maakt het de auto meteen een stuk fraaier. Ruimte van binnen is prima. Kan goed achter mijzelf zitten; alsmede bagageruimte is voldoende.

Maar ja: stap je weer in de S2..

S2 is duidelijk de fijnere all-round auto. Ik krijg veel beter feedback vanuit het onderstel. En hij is ook comfortabeler. We zijn echt verwend geraakt de afgelopen 4 jaar. En gaan de S2 steeds meer waarderen.

:D

Oh nog een aanvulling: de Michelin zomerbanden zitten (voor) al ruim onder de 4mm. Respectievelijk 3,2 en 3,8 mm. Achter beiden nog op 5,5mm. Slijten sneller als ik had verwacht.

;)
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Van de week wintercheck en APK laten doen. Alles in orde. Opmerking dat de voorbanden (winter) op 3mm zaten, aan de buitenzijde.

Aangezien de zomerbanden ook al redelijk ver op waren zijn er vandaag nieuwe banden onder gekomen. Michelin cross climate 205/55R16 94V (extra load).

Wat een heerlijk stille en comfortabele slofjes!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

s-line

Forumguru
Wat een amateurs zeg, een prop in de band doen! Gewoon de band eraf en plakken. Prop is mijn inziens ff een nood-oplossing maar ik zou het niet willen iig.
 
Mmm.
Ik ben met je eens dat een paraplu een mooiere oplossing is om een band te repareren.
Maar ik vind een prop niet echt een noodoplossing, in principe kan een prop niet door het oorspronkelijke gat terug naar buiten komen en valt in die zin ook gewoon onder een goede reparatie welke wel goedkoper is om uit te voeren..

Edit; na wat zoekwerk idd een tijdelijke reparatie.
Anders dan wat mij destijds verteld was..
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
En prop is nood geen permanente oplossing. Moet je zien als thuiskomertje. Wil je het goed doen idd plakken en daarnaast de volgende opmerking: Bij het proppen kan je niet zien hoeveel schade de band misschien aan de binnenkant al heeft opgelopen vanwege leeg bereden. Ik heb banden gezien die aan de buitenkant niets lieten zien maar de wangen van binnen helemaal stuk waren.

En daar rijd jij dan mee rond met je propje met daarmee dus een grotere kans op een klapband. Sorry maar jij liever als ik dan
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Prop is verleden tijd. Er liggen splinternieuwe sloffen onder. Vandaag ruim 100km mee gereden. Zeer content. Erg stil, comfortabel en ik zag 15,× op de BC staan als verbruik hoeveel kilometers op 1 liter; bij thuiskomst.

Vraag mij wel af waarom de dealer de lampen weer omlaag heeft gesteld bij de APK. 2 weken geleden is daar niets aan gedaan tijdens de grote beurt. Ze staan nu veel te laag. Maar weer even bij gesteld..

En morgen een nieuwe poging om de roelhoes weer werkend te krijgen. Alle vertrouwen in.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan