Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord26

Forumguru
@Corné de Kluijver

Hartog hanteert €3750,- incl. BTW.
TSC de Betuwe €1850,- excl BTW = €2239,- incl BTW.

Dat is een behoorlijk verschil.

TSC monteert voor dit bedrag ook een nieuwe distributieketting en -spanner.

Beide hebben uitgebreide ervaring met dit probleem, om het blijvend op te lossen.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Coulance, weinig kans..
Revisie of verkoop; ai..

@Corné de Kluijver

Ik weet de exacte details ook niet. Maar beiden geven aan gemodificeerde zuigers te gebruiken. En als ik de ervaringen lees van klanten die dit reeds hebben laten doen, leveren ze beiden goed werk af.

Wat ik zo snel zie is dat Hartog 3 jaar garantie geeft en TSC 1 jaar. TSC meldt ook: De zuigers worden vervangen door een gemodificeerde versie.
 
Laatst bewerkt:
Okee; ik dacht mij te herinneren dat Hartog gesmeede zuigers van eigen ontwikkeling gebruikt. Want er is namelijk een update geweest waarbij VAG andere zuigers met inderdaad dikkere zuigerveren gebruikt na het probleem met de huidige zuigerveren maar ook deze was niet helemaal probleemloos; wel minder en ook pas bij hogere km stand. Dat staat volgens mij op de site van Hartog.

De vraag is welke zuigers TSC dan gebruikt? Die van hunzelf of aangepaste van VW..?

Correct me if im wrong :lezen:
 

Noord26

Forumguru
Geen idee wat ze toepassen. Ze melden alleen het volgende:

1850,- excl. BTW. "Inclusief nieuwe distributie, nieuwe olie + filter en vervanging van de zuigers."

Aangepaste van VW is inmiddels inderdaad een versie 2.0 van.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
@Noord26 : Niet zo mooi dat jij nu ook aan de beurt bent. :nono: Drie weken geleden was je nog een stuk positiever.
Over de olieschraapveren: Het schijnt dat ook VAG nu zelf olieschraapveren met wafelstructuur gebruikt. Dus ik ben ook benieuwd wat TSC precies gebruikt. Lijkt me zeker de moeite waard om dat even na te vragen en bij voorkeur even een fotootje van de nieuwe zuigers te vragen (en die dan hier te posten).
 

Noord26

Forumguru
Klopt helemaal @andrehj

Na 4 jaar zeer matig olie bij hoeven vullen lijkt het nu opeens omgeslagen te zijn. Lang er mee door blijven rijden gaat alleen maar meer gevolgschade geven.

Dus we moeten een knoop door gaan hakken op zeer korte termijn. Revisie, inruilen en waar revisie of welke andere auto..
 
Tja het is wikken wegen verhaaltje.

Ik zie het zo;
Je bent dat geld soieso kwijt; al dan wel of niet naar Hartog / TSC.
In de zin van als je hem nu in zou ruilen op wat anders; hoeveel moet je er dan bij leggen?

Auto is X waard: daar moet Y bij en onderaan de streep kost je andere auto dan Z.
Als Z echt een stuk duurder is dan revisie en daarbij ook niet meer comfort/luxe/ruimte bied waarom zou je dan inruilen?

maar bij een eventuele (veel) latere inruil in de toekomst na revisie ga je die kosten niet terug verdienen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal @andrehj

Na 4 jaar zeer matig olie bij hoeven vullen lijkt het nu opeens omgeslagen te zijn. Lang er mee door blijven rijden gaat alleen maar meer gevolgschade geven.

Dus we moeten een knoop door gaan hakken op zeer korte termijn. Revisie, inruilen en waar revisie of welke andere auto..
Ja; jij noemt 1L op 5000km matig maar niet iedereen deelt deze mening... :pieker:
 

Noord26

Forumguru
Vrouwlief komt net thuis dat ze niet weet hoeveel ze de vorige keer heeft bij gevuld. Motor was warm en stond toen zeker niet waterpas. Dus hier heb ik niets aan.

Ik ga hem nu bijvullen tot maximaal en km-stand noteren. Dan kan ik pas echt over een tijdje concluderen hoe het gesteld is met olieverbruik.

Edit: 167.361km met oliepeil op max, thuis op de oprit (om verschil in niet waterpas op te vangen, zal ik op dezelfde plaats over een tijdje weer olie peilen).
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Zal vandaag er eens even een mail uitgooien naar de lokale dealer of er coulance mogelijk is. Voordat ik een olieweging ga laten doen om zelfs verdere stappen ga nemen.

Edit: mail is er uit.

Graag zou ik vernemen over het bekende olieprobleem van de 1.8TSI motoren met motorcode CDAA, die wij ook in bezit hebben.

Sinds een aantal weken moeten wij opeens veel olie bijvullen. Even zoeken op internet resulteerde in de conclusie dat er een fundamentele fout is gemaakt met de schraapveren op de zuigers wat dit olieverbruik verklaard. Een vrij grove fout in de ontwerpfase die helaas pas bij wat hogere kilometerstand tot uiting komt.

Wat is de exacte coulance regeling voor volledig dealer onderhouden auto's? Ons kenteken is 36-PGL-1 en heeft 167.000km op de teller staan.

Graag hoor ik, binnen 5 werkdagen, wat de gang van zaken omtrent dit bekende probleem is. Olie-weging, wel/geen (percentage?) coulance, etc.


Vanuit hier kan ik dan bepalen wat onze verdere stappen gaan zijn. Met in acht neming dat dit een reeds erkende ontwerpfout is en wat wij als eigenaar onmogelijk hadden kunnen voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
In 1e instantie wordt het goed opgepakt door je dealer :thumbsup:
Daar valt inderdaad totaal niets op aan te merken. Hoor hier op 't forum wel eens andere zaken omtrent dit specifieke probleem. Dus voorlopig idd een dikke duim omhoog.

:)

Volgende week donderdag 09:00h gaan ze het nakijken/uitvoeren. Daarna er 2000km bij zetten op de klok. Zal de totaal km-stand rond de 170.000km zitten.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Aangegeven bij de dealer dat wij niet op en neer naar Schiphol (vanuit Tilburg) durven rijden zonder een literflesje reserve olie in de kofferbak.

Daarop kwam de reactie dat ze na 500km rijden ons terug willen zien ter controle.

Dus wordt, op korte termijn, vervolgt.
 

Noord26

Forumguru
Olie is 'perfect' op het juiste niveau gesteld door de lokale dealer. En die heeft lekkage ook meteen uitgesloten op de brug.

500km rijden (als we dat halen). Dagteller op 0 gezet..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Suc6. Let op dat je de volgende keer op dezelfde lokatie peilt. Doordat de peilstok van een 1.8 TSI blok helemaal aan de distributiekant zit, is de oliepeilmeting extreem gevoelig voor scheefstand van de auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Suc6. Let op dat je de volgende keer op dezelfde lokatie peilt. Doordat de peilstok van een 1.8 TSI blok helemaal aan de distributiekant zit, is de oliepeilmeting extreem gevoelig voor scheefstand van de auto.
Ik heb zelf geen olie gepeild. Dat heeft de dealer in de werkplaats gedaan. Ga er vanuit dat die een gietvloer heeft, die dus volledig waterpas is. En de brug dat ook staat. ;)

Als we zelf peilen doen we dat inderdaad altijd op dezelfde plaats: de oprit van onze woning.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan