Kun je deze beweringen onderbouwen?
Wij hebben afgelopen week in legio auto's proef gezeten en juist een Prius verrast met de binnenruimte tov de buitenafmetingen. Wel wat zwaarder ja, die accu's he. Maar die zorgen er wel voor dat je 50% MRB betaald (in ieder geval tot 2020).
Een Ampera doet zonder stroom 1:14. Onze superb 12.5. Een Prius PHEV zonder inpluggen 1:22.5. Dan kun je toch niet over enkele procenten praten?
Je buurman is helaas toch echt een exemplarisch geval geweest. Natuurlijk is geen 1 automerk garantie voor 0 defecten.1 dealer gaf standaard op een hybride occasion 36 maanden garantie of 60.000km; slijtage delen uitgezonderd. Als VAG dat zou doen, zouden ze wellicht al niet meer bestaan..
In de tijd dat ik nog een Cordoba reed, ooit voor het werk met een groep van 8 personen naar een congres geweest, dat betekende zo'n 100 km sturen enkele reis. We gingen met 2 auto's: mijn Cordoba die al een jaar of 7 oud was, en een Prius van een half jaar oud. Verschil in aankomsttijd (en dus snelheid) tussen beide auto's was op die afstand slechts enkele seconden, dus te verwaarlozen. Mijn Cordoba had een verbruik van 5,1 l/100 km (verbruiksmeter klopte ook met de werkelijkheid), de Prius 5,0 dus een verschil dat je nauwelijks een verschil kan noemen. Op de heenreis was de verdeling 4 personen in elke auto, en was het wringen om de bagage in de Prius te krijgen (iedereen had ongeveer zelfde volume bij zich), en ook de zitruimte was beperkt in de Prius. Op de terugreis een paar dagen later, was mijn bejaarde Cordoba beladen met 5 personen met bagage (was logistiek handiger), en paste de bagage van 5 personen ook met gemak, en was het op de achterbank wel behoorlijk vol, maar het was onmogelijk om dezelfde belading/passagiers in de Prius te krijgen. Gewichtsverschil tussen een Prius en een 'gewone' auto geven de cijfers op het kenteken.
Wat het accupakket betreft: ik begreep van iemand die zich er in had verdiept, dat het vaker voorkomt als ze een daagje ouder worden. Deze man kende een stuk of 3-4 gevallen uit zijn persoonlijke omgeving. Als je nu een tweede hands Toyota P. koopt, zal het wel meevallen, maar als je 3 jaar verder bent, is dat nog maar de vraag. En zelfs als je er zelf geen last van hebt, dan nog kan de angst daarvoor je inruilprijs enorm drukken (net als nu met kans op olieslurper).